واردات کیفی در چنبره کالاهای قاچاق

مناقبی معتقد است واردکنندگان ما باید به دنبال واردات کالاهای با کیفیت بالا باشند و این امر مستلزم کنترل قاچاق کالاهای غیرکیفی است

در حال حاضر چین به‌عنوان کارخانه دنیا مطرح شده است. کارخانه‌های تولیدی مختلف چین که در رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند، تقریباً برای تمام برندهای بزرگ آمریکا و اروپا کالا تولید می‌کنند. تفاوتی که بین کالاهای چینی و کالاهای کشورهای توسعه یافته وجود دارد در قیمت آنهاست که وسوسه‌انگیز است. بسیاری از تاجران ایرانی که به چین می‌روند، به جای اینکه اجناس باکیفیت و مرغوب را خریداری کنند، به دلیل قیمت پایین سفارش بی‌کیفیت‌ترین کالاها را می‌دهند این در حالی است که چینی‌ها اجناس و محصولات متنوعی باکیفیت‌های مختلفی تولید می‌کنند و این‌طور نیست که اجناس باکیفیت نداشته باشند.

هر چند به باور برخی نبود سازمان های مسوول و نظارتی در این موضوع دخیل است اما این به انتخاب خود واردکنندگان نیز بازمی‌گردد، چراکه با واردات کالاهای باکیفیت، قیمت بالاتر می‌رود و درنتیجه ارزش‌افزوده واردکننده کاهش پیدا می‌کند. اما واردات کالای کم‌کیفیت به دلیل هزینه کمتر، ارزش‌افزوده و سود بیشتری برای واردکننده به همراه دارد. در همین راستا اگزیم نیوز گفتگویی با علیرضا مناقبی، رییس انجمن عالی واردات داشته است. وی معتقد است تاجران ایرانی در بحث واردات بدترین نوع کالای چینی را تنها به دلیل قیمت کمتر آن انتخاب کرده اند.

مناقبی ادامه داد: در برهه ای از زمان به دلیل نیاز بازار داخلی به واردات تاجران به سمت واردات کالا از چین روی آوردند افرادی در این راستا حرکت کردند که به نام کالای خارجی و کمبود کالا در داخل کالای بی کیفیت و ارزان چینی را وارد کنند. متاسفانه مسوولین کشور نیز جلوی این مسیر را نگرفتند.

وی با اشاره به اینکه چین کشوری است که هر آنچه از آن بخواهیم تولید می کند گفت: کشور چین تنها کالای نامرغوب تولید نمی کند، متاسفانه ما بدترین نوع کالای چینی را تنها به خاطر قیمت آن انتخاب کردیم. ما نه تنها کالای بی کیفیت خریدیم بلکه کالای گران خریدیم. چرا که کیفیت پایین این محصولات سبب شد تا برای استفاده مفید و یکنواخت از یک کالا مجبور باشیم دو تا سه بار پول پرداخت کنیم. به همین دلیل ذهن جامعه ایرانی نسبت به کالای چینی منفی شده است و امروزه اگر هم تاجر ایرانی کالای باکیفیت چین را با قیمت بیشتر وارد کند به دلیل ذهنیت بد مردم نسبت به این کالاها هیچ گاه کالای گران چینی را نخواهند خرید. در صورتیکه کالای گران چینی کالای خوب دنیاست و همه جای دنیا آنرا مصرف می کنند.

رییس مجمع عالی واردات سیاست گذاری و جلوگیری از ورود کالاها از مسیر غیرقانونی را یکی از راهکارهای این موضوع دانست و گفت: اگر دولت نتواند بر ورود کالاها از مبادی غیررسمی نظارت داشته باشد و کالا از مسیر غیرقانونی وارد کشور شود نمی توان انتظار داشت کالا با کیفیت مناسب وارد کشور شود. وی ادامه داد: در سال گذشته20 میلیارد دلار واردات کالا از مبادی غیررسمی داشتیم و از کالایی که از مبادی غیررسمی و بدون نظارت وارد کشور شود نمی توان انتظار کیفیت بالا و مناسب داشت.

مناقبی با اشاره به اینکه بعضی از کالاهای نامرغوب از طریق مبادی رسمی وارد کشور می شوند افزود: متاسفانه سازمان ها و نهادهای مسوول نظارت کامل و کافی بر این قضیه ندارند. بعضی از کالاهای نامرغوب توانسته اند مجوز ورود به داخل را بگیرند شاید رسما نشود چنین چیزی را عنوان کرد اما به دلیل نبود نظارت کافی می توان خیلی از مجوزها را گرفت.

وی در خصوص توان رقابت کالاهای ایرانی برای فروش در داخل نیز توضیح داد: اگر رقابتی صحیح و درست داشته باشیم و کالای باکیفیت تولید کنیم می توانیم به راحتی با کالاهای وارداتی رقابت کنیم. این درست نیست که مبی گویند واردات مانع تولید می شود واردات کالا با این دیوار بلند تعرفه ای اگر از راه قانونی وارد شود هیچ گاه مانع تولید در کشور نخواهد بود بلکه می تواند مشوق تولید باشد یعنی با ایجاد رقابت در بازار، تولید داخلی را به سطح برابری با کالاهای خارجی برساند. اما متاسفانه تولیدکننده ما نمی خواهد کالای با کیفیت تولید کند وگرنه تولید ما به راحتی توانایی رقابت با کالای وارداتی را دارد.

وی در پایان افزود: واردکننده کالای قاچاق نه مالیات می دهد نه گمرک . تنها مالیات برارزش افزوده قیمت کالای قانونی را 9 درصد افزایش می دهد پس کالایی که از راه غیرقانونی وارد می شود اگر تمام شرایط کالای قانونی را داشته باشد 9 درصد قیمت آن ارزانتر خواهد بود.

در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های تحریمی که وجود داشت و نیاز کشورمان به برخی از محصولات و کالاهای چینی، سختگیری زیادی در ارتباط با این نوع از واردات اعمال نشد. این مسایل سبب شد چین بزرگ ترین شریک تجاری ما در دنیا شود. حال با برداشته شدن تحریم ها امید است تا بر واردات کالا از این کشور نظارت بیشتری اعمال شود.

کد خبر 9819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =