رونمایی از مدل سه وجهی صادرات غیرنفتی

محمدرضا مودودی: در راه توسعه صادرات غیرنفتی یک مثلث با سه وجه در چارچوب مشخص طراحی کردیم. ضلع اول مثلث کشور هدف یا بازار هدف، ضلع دوم کالاهای مزیت دار و ضلع سوم شرکت یا بنگاه صادراتی توانمند را شامل می شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی را که در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 به تصویب رسیده است به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

این بسته حمایتی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که شامل برنامه های حمایتی، صیانتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور می شود از محل اعتبارت مصوب برای اجرا در سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شده است تا صادرکنندگان کالا و خدمات به طرق مختلف و از محل منابع پیش بینی شده به این شرح مورد تشویق قرار گیرند:

الف) منابع پیش بینی شده شامل صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه ای
ب) نحوه استفاده از مشوق های منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1395 کل کشور برای حمایت از صادرات غیرنفتی
ج) پرداخت جوایز صادراتی کالا و خدمات
د) سایر حمایت ها

این بسته حمایتی به استناد مصوبه هیئت وزیران و در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقامتی و با توجه به تصمیمات هفدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از جانب کارگروه منتخب ستاد شامل وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ستاد برای ابلاغ ارائه شده است.این ابلاغیه در چارچوب مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و پرداخت یارانه تشویقی صادرات، به منظور تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 صادر شده و برای همه دستگاه های اجرایی لازم الاجرا است.

در این رابطه محمدرضا مودودی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص  اینکه سال گذشته دولت با تعریف بسته حمایت از تولید تغییری در فضای تولید ایجاد نکرده و بدون رونق تولید نمی توان به رونق صادرات اندیشید، گفت: بسته حمایتی صادرات در اواخر سال گذشته مطرح و مطابق با آن بودجه ای تخصیص داده شده بود که متاسفانه محقق نشد. در واقع منابعی وجود نداشت تا به عنوان یک محرک یا مشوق بتوان از آن  استفاده کرد. البته بسته فوق به دلیل اینکه در پایان سال مطرح شد، زمان لازم برای عملیاتی شدن نبود اما امسال از ابتدای سال معرفی شد تا با توجه به زمان باقیمانده تا پایان سال این خبر تبدیل به عمل شود و امیدوارم با به فعلیت درآمدن بسته حمایتی صادرات شاهد جهش صادراتی باشیم.

وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است تا زمانی که رونق تولید محقق نشود صادرات نیز پیشرفتی نخواهد داشت. مودودی افزود: لازم به ذکر است اقداماتی جهت رونق تولید، از جمله تعریف بسته حمایتی تولید به منظور شناسایی واحدها و حمایت از آنها در حال انجام است که  به زودی رونمایی خواهد شد. به گفته وی در حقیقت هدف بسته حمایتی تولید این است که واحدهای صنعتی آسیب دیده با استفاده از این منابع کیفیت محصولات تولید داخلی را افزایش داده تا کالای داخلی توانایی رقابت با کالاهای وارداتی را داشته باشد و بتوانند کمکی به چرخه بین الملل کشور باشد.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص مبانی لازم در توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به وضعیت تولید و کالاهای تولیدی ایرانی گفت: در راه توسعه صادرات غیرنفتی یک مثلث با سه وجه در چارچوب مشخص طراحی کردیم. ضلع اول مثلث کشور هدف یا بازار هدف، ضلع دوم کالاهای مزیت دار و ضلع سوم شرکت یا بنگاه صادراتی توانمند را شامل می شود.

وی ادامه داد: مصداق عبارت بالا این است که کدام کشور متقاضی کدام کالاست و این کالا توسط کدام شرکت باید صادر شود. همچنین شرکت های توانمند صادراتی می توانند با استفاده از مشوق های صورت گرفته به صورت هدفمند در خدمت صادرات باشند و کالاهای خودشان را به بازارهای هدف یا سنتی خود صادر کنند. طبیعتا تدوین این برنامه نشان می دهد که در نهایت بر روی کدام کالای مزیت دار باید سرمایه گذاری کنیم و به کدام بازار به صورت مشخص صادرات داریم تا بتوانیم ارزش افزوده برای صادرات غیرنفتی را شاهد باشیم.

مودودی در خصوص کیفیت حمایت های دولتی از صادرات نیز گفت: در دو بخش تشکل های حمایتی تشکیل شده است. بخش نخست شامل حمایت مستقیم می شود. به دلیل اینکه نرخ بهره تسهیلات بانکی در ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است، بخشی از هزینه سود تسهیلات بانکی را دولت تقبل می کند. بخش دوم تشکل های حمایتی صرف زیر ساختارهای نرم افزاری در حوزه صادرات می شود. اعطای مشوق ها، امکان حضور در نمایشگاه های بین المللی، امکان استفاده از کمک آموزش ها و مشاوره های مناسب جهت صادرات، ایجاد خطوط منظم هوایی ، کشتیرانی و ریلی برای بازار هدف، توسعه برند سازی و تبلیغات، حمایت از حوزه حمل و نقل و اجرای بخشی از زیرساخت هایی که نیمه تمام مانده مانند پایانه‌های صادراتی از جمله مواردی است که به توسعه و تقویت صادرات کمک می کند.

کد خبر 9825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =