سازوکار بانکداری صنایع خرد در ایران

دکتر شایان آرانی در مقاله خود تحت عنوان «سازوکار بانکداری صنایع خرد، کوچک و متوسط و الگوبرداری آن در ایران» به بررسی ضرورت و چگونگی تأسیس یک بانک و یا ایجاد یک واحد تخصصی بانکداری شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط در بانک‌های توسعه‌ای کشور، جهت ایفای نقش خدمت‌رسانی بانکی جامع به بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط پرداخت

نشست تخصصی تأمین مالی تولید با ارائه پنج مقاله علمی توسط دکتر مهدی راستاد، دکتر حامد قدوسی، دکتر شاهین شایان آرانی، سید مهدی بنی‌ طبا کوپایی و صهیب خداپرستی در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی کشور در تاریخ ۴ و ۵خردادماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، دکتر شایان آرانی در مقاله خود تحت عنوان «سازوکار بانکداری صنایع خرد، کوچک و متوسط و الگوبرداری آن در ایران» به بررسی ضرورت و چگونگی تأسیس یک بانک و یا ایجاد یک واحد تخصصی بانکداری شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط در بانک‌های توسعه‌ای کشور، جهت ایفای نقش خدمت‌رسانی بانکی جامع به بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط پرداخت. او با استناد به دو گزارش اصلی نهادهای بین‌المللی معتبر (IFC و McKinsey & Company) گفت: «در دنيای مدرن كنونی، صنايع كوچک، با مشخصات مخصوص به خود، در متغيرهای مختلف و مهمی چون رشد اقتصادی، رقابت و همچنين حل بحران بيكاری اثرات قابل توجهی دارند».

دکتر شایان آرانی در ادامه، حمایت‌های مالی، آموزشی، قانونی، مشاوره‌ای، اطلا‌ع‌رسانی و حمایت‌های فنی و تكنولوژيكی را ازجمله انواع خدمات قابل ارائه به شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط در دنیا برشمرد. او همچنین با اشاره به اهمیت عوامل موثر در توسعه بانکداری شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط در ایران افزود: «برای موفقیت بیشتر این صنعت در ایران بایستی به عواملی چون درک و شناخت جغرافيايی و فضای كسب‌وكار كارآفرينان، مدیریت و كاهش هزينه‌های عملياتی خدمات مالی و غیر مالی ارائه شده، اعمال مديريت ريسک به‌صورت خاص و خلاقانه، ظرفيت‌سازی و توانمندسازی مشتريان و مشاركت با حاكميت جهت تأثیر گذاری بیشتر توجه بیشتری شود». او در پایان ضمن پیشنهاد ایجاد یک واحد تخصصی بانکداری شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط گفت: «بدیهی است، در صورت ایجاد و  راه‌اندازی چنین واحدی در یک بانک توسعه‌ای و تحقق عملکرد موفق آتی آن، امکان تبدیل واحد مزبور به یک بانک تخصصی و مستقل تحت عنوان «بانک صنایع خرد، کوچک و متوسط» بر اساس سازوکارهای خاص مربوطه، وجود خواهد داشت.»

دکتر مهدی راستاد: بررسی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی

دکتر مهدی راستاد در مقاله خود با عنوان «بررسی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی» به بررسی اثر واقعی وضعیت تأمین‌ مالی و اعتبارات پرداخت. او در این ارتباط، عوامل موثر بر نوسان سرمایه‌گذاری، عوامل خرد موثر بر وضعیت تأمین ‌مالی مبتنی بر ساختار سرمایه شرکت‌ها را با تاکید بر چگونگی انتقال شوک‌های اقتصادی مورد بررسی قرار داد. او در ادامه گفت: «بررسی رشد سرمایه‌گذاری در ایران از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری در سطح کلان و خرد تقریباً با یکدیگر مشابه بوده‌اند و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی دارد». او در مطالعه خود سه فرض کلیدی مبتنی بر ترازنامه ضعیف از جمله تعیین تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری، وضعیت ترازنامه شرکت‌ها در توضیح تصمیمات سرمایه‌گذاری در شرایط عادی و تفاوت اثرپذیری تصمیمات سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و بزرگ از ابزارهای سریع تامین‌مالی را مورد توجه قرار داد.

او در ارائه نتایج مطالعه خود گفت: «نتایج آماری نشان می‌دهد که شواهد خرد با شواهد کلان در خصوص نوسان سرمایه‌گذاری سازگار است که این شواهد بیانگر وجود سازوکار ابزارهای تامین مالی سریع در ایران است». دکتر راستاد در پایان گفت: «وضعیت ترازنامه از عوامل اصلی موثر بر سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه‌گذاری غیرعملیاتی است و تصمیمات سرمایه‌گذاری، وضعیت ترازنامه (ضعف ترازنامه) و رکود اقتصادی در مقابل رونق تأثیرپذیر می‌باشند».

 

دکتر حامد قدوسی: مروری بر خلاء‌های نهادی تأمین سرمایه در گردش

در ادامه این نشست مقاله‌ای با عنوان «مروری بر خلاء‌های نهادی تأمین سرمایه در گردش» توسط دکتر حامد قدوسی ارائه شد. او بر کمبود نقدینگی به عنوان یکی از معضلات اصلی بنگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت: «این معضل در حقیقت مبتنی بر پایین بودن موقت یا دایمی سطح سرمایه در گردش بنگاه‌های ایرانی است که بخشی از آن از ترکیب ساختار سرمایه و تامین مالی این بنگاه‌ها ناشی می‌شود و بخشی دیگر به فقدان نهادهای کارآمد برای تامین نیازهای سرمایه در گردش بنگاه‌ها مربوط است». او با اشاره به افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواردی از جمله به‌تعویق افتادن مطالبات جاری بنگاه‌ها، تعطیلی مکانیسم اعتبار اسنادی برای واردات و نیاز به پرداخت نقدی برای خرید مواد اولیه خارجی را از فشارهای جدی سرمایه در گردش بنگاه‌های ایرانی عنوان کرد.

او در ادامه گفت: «اجبار بانک‌ها به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و عدم برخورداری از زیرساخت‌های لازم در ارزیابی اعتباری می‌تواند باعث افزایش ریسک بانک‌ها و معوقه‌شدن تسهیلات اعطا شده شود و مشکل وام‌های معوقه و عدم کفایت سرمایه بانک‌ها را تشدید نماید». دکتر قدوسی اوراق‌بهادارسازی دریافتنی‌ها، اعطای وام به‌پشتوانه دارایی غیرفیزیکی، تامین مالی حق‌بیمه‌ها و تنزیل بروات را به عنوان برخی از شیوه‌ها و فناوری‌های ممکن در تامین مالی کوتاه‌مدت در کشور برشمرد. او در پایان راهکارهای سیاستی اصلاحی همچون بهینه‌سازی مدیریت جریان نقدی، راهکارهایی جهت رفع محدودیت‌های نقدی، اوراق‌بهادارسازی اسناد دریافتنی، گسترش موسسات غیربانکی تخصصی و انعطاف‌پذیر کردن نرخ‌های بانکی و توسعه ابزارهای اوراق‌بهادارسازی بدهی‌ها و معرفی ابزارهای مدیریت ریسک اعتباری را پیشنهاد نمود.

 

سیدمهدی بنی طبا کوپایی: اصلاح ساختاری نهاد ضمانت، کلید دسترسی بنگاه‎‌های کوچک و متوسط به اعتبار

در بخش چهارم این نشست، مقاله‌ای با موضوع «اصلاح ساختاری نهاد ضمانت، کلید دسترسی بنگاه‎‌های کوچک و متوسط به اعتبار» توسط سیدمهدی بنی طبا کوپایی ارايه شد. او در این مقاله با تأکید بر اهمیت تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها، به بررسی توسعه نهادهای ضمانت اعتبار و آسیب‌شناسی آن در کشور پرداخت.

او ضمانت وام و ضمانت حقوق صاحبان سهام برای سرمایه‌گذاری‌های مشخص را از روش‌های اعطای ضمانت برشمرد و همچنین هزینه اجرایی بالا، وابستگی به یارانه، عوامل افزایش‌دهنده احتمال مخاطره اخلاقی، تضعیف‌ قابلیت اعتنای اعتبار (credit morality) و افزایش زمان تخصیص‌یافته برای ارزیابی را به‌عنوان چالش‌های برنامه‌های ضمانت اعتبار عنوان کرد. او در آسیب‌شناسی وضعیت کنونی ضمانت در کشور، مسایلی چون عدم تفکیک «پرداخت تسهیلات» از «ارائه ضمانت»، عدم امکان استفاده از انواع دارایی‌ها به‌عنوان ضمانت تعهدات، عدم دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به خدمات صدور ضمانت‌نامه و حبس شدن وثیقه و بلا استفاده ماندن مازاد آن با یکبار وثیقه‌گذاری را مورد بررسی قرار داد و در پایان گفت: «ضروری است ضمن تدوین قوانین ناظر بر تأسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق‌های ضمانت، زمینه حضور بخش خصوصی در بازار ضمانت اعتبار نیز فراهم شود و در کنار تشکیل صندوق‌های ضمانت عمومی، تسهیلات و حمایت‌های لازم جهت تشکیل صندوق‌های ضمانت خصوصی به‌منظور ارزیابی و اعتبارسنجی دارایی‌های تخصصی نیز مهیا شوند».

 

صهیب خداپرستی: بررسی افزایش دسترسی خانوارها به خدمات مالی بر مبنای بهبود کیفیت خدمات بانکی

در بخش پایانی نشست، صهیب خداپرستی به ارائه مقاله‌ای با عنوان «بررسی افزایش دسترسی خانوارها به خدمات مالی بر مبنای بهبود کیفیت خدمات بانکی» پرداخت. او در این مقاله جهت بررسی شیوه‌های دسترسی خانوارها به خدمات بانکی و تعیین بهترین شیوه دسترسی با بیشترین میزان رضایت، از مدل ترکیبی سروکوال، تاپسیس فازی و تکنیک تجزیه و تحلیل شبکه‌ای استفاده و به این منظور ۱۰ نوع خدمت بانکی و سه نوع سرویس خدمت رسانی از جمله «مراجعه حضوری به بانک، استفاده از خدمات الکترونیک و بانکداری اختصاصی» را جهت ارایه خدمت به مشتریان در بررسی‌های خود در نظر گرفته‌است.

او پس از معرفی و حل مدل به کمک ابعاد پنچ‌گانه سروکوال و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل شبکه‌ای گفت: «از میان خدمات بانکی معرفی شده می‌توان شش خدمت واریز و برداشت، وصول چک، صدور چک رمزدار، صدور ضمانتنامه، افتتاح حساب، صدور انواع کارت با استفاده از بانکداری اختصاصی و خدمات انتقال وجه و صدور صورتحساب با استفاده از خدمات الکترونیک را به‌عنوان خدماتی معرفی نمود که بیشترین میزان رضایت برای مشتری ایجاد می‌کنند»

کد خبر 9831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =