فعالسازی کانال بانکی برای توسعه صادرات

مجید تفته: بهترین راهکار برای توسعه خدمات فنی مهندسی اتصال به شبکه بانکی است، که هم اکنون نیز شبکه های کارگزاری در حال گسترش است

با توجه به جمعیت و جمعیت مستعد و نیروی کار مستعد کشور، تخمین می‌زنیم که بتوانیم رقمی حدود 350 میلیارد دلار پتانسیل صادرات غیرنفتی داشته باشیم که از این رقم، آنچه متناسب با توان امروز مهندسی کشور در صادرات خدمات فنی مهندسی می‌تواند ظرف چهار تا پنج سال آینده محقق شود، طبق محاسبات 25 میلیارد دلار در سال است. این رقم می‌تواند با افزایش فعالیت‌ها در این حوزه رو به رشد باشد و اگر قرار باشد که در طول 10 تا 15سال آینده به 350 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برسیم، 25 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی هم می‌تواند به‌صورت بالقوه ظرفیتی نظیر 50 میلیارد دلار در سال را ایجاد کند. البته تحقق 50 میلیارد دلار منوط است به اینکه چگونه در سال‌های آینده بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده و توسعه خود را سازمان‌دهی کنیم و چطور و تا چه حدی به رشد 8 درصدی که فرض کرده‌ایم، دست یابیم.

با این حال، در مجموع صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی با شروع به کار خود از سال 1373 کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته‌اند. البته از آنجا که کار شرکت‌های ایرانی در تعامل با کارفرمایان است و نحوه کار شرکت‌های صادرکننده به داخل کشور مرتبط است، برای تقویت این ریشه‌ها و برای اینکه شرکت‌های ایرانی بتوانند به‌خوبی و با رعایت تعهد و کیفیت فعالیت کنند و اهداف مورد نظر در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی محقق شود، شرط آن است که در این تعامل طرف مقابل هم که عمدتا دولت است، به‌درستی عمل کند.

حال با توافقات سیاسی و امکان توسعه فعالیت ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، ایجاد تعامل به رشد مهندسی و رشد تکنولوژی در داخل کشور و توسعه اشتغال در این زمینه کمک بسیاری می‌کند؛ هم به دلیل نیرومندتر شدن شرکت‌های ایرانی که شانس بیشتری برای گرفتن پروژه در بیرون خواهند داشت و هم اینکه رفع موانع ناشی از تحریم‌ها، عمدتا در ضمانت‌نامه‌ها و مراودات بانکی است که بستری ایجاد می‌کند تا استعداد شرکت‌ها بیشتر شکوفا شود. بنابراین به‌‌نظر می‌رسد بتوانیم ظرف 5 سال به ظرفیت 25 میلیارد دلاری مورد اشاره برسیم که پتانسیل نهفته کشور برای صادرات است؛ ولی طبیعتا این امر به اقداماتی در داخل کشور نیاز دارد و آن اینکه فقط شعار صادرات ندهیم و اقداماتی انجام دهیم که پرهزینه نیست و یکی از اقدامات عاجل این است که سرمایه صندوق ضمانت صادرات را به حدی برسانند که بتواند صادرات شرکت‌ها را تضمین کند.حمایت از صادرکنندگان به تدبیر جمعی با ابتکار تشکل‌ها و اتاق بازرگانی و همراهی مسوولان دولتی نیاز دارد و فهم و درک و اقدام جمعی می‌طلبد

مدیر خدمات مهندسی بانک توسعه صادرات در گفت وگو با اگزیم نیوز گفت: بهترین راهکار برای توسعه خدمات فنی مهندسی اتصال به شبکه بانکی است، که هم اکنون نیز شبکه های کارگزاری در حال گسترش است بنابراین انتظار می رود تا حضور موثری در بازارهای منطقه و هدف داشته باشیم. البته در حال حاضر شرایط  دستخوش تغییرات نشده اما در شرف ترغیب بانک ها برای برقراری ارتباط هستیم.

مجید تفته، ادامه داد: منابع مالی برای حمایت از صادرات از سوی بانک توسعه صادرات مهیا است، این منابع به دو صورت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، بخش نخست حمایت های بانکی برای نقل و انتقال وجوه و صدور ضمانت نامه ها وبخش دوم حمایت های پشتیبانی است. در پشتیبانی زیر ساختی می توان گفت حدود 90 درصد حمایت می شود چنانچه افرادی قراردادهایی ببندند که نیازمند تامین تجهیزات باشند، بحث تامین مالی آنها، تجهیز کارگاه یا اعتبار فروشنده یا خریدار تامین می شود.

تفته اظهارکرد: تسهیلات بانکی در قالب فروشنده که متقاضی، شرکت خدمات فنی مهندسی است، تقاضای خود را به بانک ارائه دهد  در این بخش بانک تضمین کننده و تامین کننده تجهیزات پروژه است، حدود 3 سال اجرا و 5 سال بازپرداخت این تسهیلات با نرخ 6 درصد است، اما در بحث اعتبار خریدار گیرنده، متقاضی خارجی است که خواهان اخذ تسهیلات است و او تضمین لازم را به بانک می دهد که دوره 8 ساله دارد، تسهیلات دیگری مبنی بر تجهیز کارگاه با دوره 3 ساله نیز از سوی بانک در نظر گرفته شده است.

مدیرخدمات مهندسی بانک توسعه صادرات با اشاره به بازارهای هدف بیان کرد: عراق مهمترین بازار هدف برای ایران است، طی چند سال گذشته با توجه به تحریم ها بیشتر پروژه های خدمات فنی مهندسی در این کشور اجرا شد، گزینش خاصی برای کشورهای هدف وجود ندارد، با توجه به پتانسیلی که وجود دارد در مناقصات بین المللی شرکت می کنند و بازار هدف تعیین می شود.

تفته در پایان خاطرنشان کرد: تشنج های سیاسی در روابط اقتصادی بی‌تاثیر نیست اما پیمانکاران ما در بخش های امن کشورهایی مانند عراق حضور دارند اما مشکل اصلی تامین مالی و شبکه های بانکی است، به طور مثال با توجه به درگیری های منطقه ای دولت عراق بودجه لازم برای تامین مالی از پروژه ها نداشت که دولت ایران حمایت ویژه ای از آن پیمانکاران کرد.

کد خبر 9851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =