سیگنال های رکودی از انقباض تجاری

آمارهای صادرات و واردات در دو ماهه اول سال ۹۵ کاهشی است و این موضوع می تواند این سیگنال را بدهد که رکود تولید در اقتصاد کشور ادامه دارد

گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور را در ماه های فروردین و اردیبهشت سال ‌جاری منتشر کرد که براساس آن صادرات از واردات پیشی گرفته و یک میلیارد و 362 میلیون دلار مازاد تراز تجاری برای کشور ثبت شده است. براساس گزارش گمرک ایران، حجم 18 میلیون و 118 هزار تن کالا به ارزش 6 میلیارد و 859 میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی در دو ماه نخست سال 95 به خارج از کشور صادر شده است. این میزان در مقایسه با دو ماه نخست سال 94 از لحاظ وزن 1.48 درصد و از نظر ارزش 14.68 درصد کاهش داشت. بر این اساس کاهش حجم صادرات می تواند علامتی برای تعمیق رکود در ماه های نخست سال جاری باشد.
به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، تفاوت معنی دار میزان کاهش در حجم و ارزش صادرات از عوامل متعددی نشات می گیرد. در این باره با توجه به ثبات نسبی ارز در داخل کشور رقابت ناسالم صادرکنندگان در فضای بین المللی و کاهش قیمت های جهانی در برخی محصولات صادراتی گزینه های بعدی علت این کاهش ارزش می باشند.
آمار منتشر شده نشان می دهد در همین مدت چهار میلیون و 560 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 497 میلیون دلار وارد کشور شد که از لحاظ وزن 18.85 درصد کاهش و از نظر ارزش 13.54 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. گفتنی است با توجه به سهم قابل توجه کالاهای سرمایه ای و واردات واسطه ای در مجموع کالاهای وارداتی به کشور، کاهش آمار واردات در دو ماهه نخست سال به معنی کاهش تقاضا برای مواد اولیه تولید و ادامه رکود تولید در اقتصاد ایران است.
دراین باره کاهش واردات از یک بعد دیگر قابل طرح است؛ با توجه به درصد کاهشی بیشتر در وزن واردات می توان نتیجه گرفت کاهش واردات از هر دو ناحیه کاهش قیمت و حجم واردات صورت گرفته است.
در این مدت میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 88 میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش 272 میلیون دلار، محصولات آهن یا فولاد غیرممزوج با 247 میلیون دلار، پروپان مایع شده با 237 میلیون دلار و قیر نفت با 201 میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای صادراتی و کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران بودند.
 براساس این گزارش، در دو ماهه نخست امسال، ذرت دامی با 180 میلیون دلار، لوبیای سویا با 133 میلیون دلار، کنجاله سویا با 129 میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک با 116 میلیون دلار و برنج با 104 میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بودند و کشورهای چین، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، ترکیه، جمهوری کره، آلمان و هند کشورهای عمده صادرکننده کالا به کشورمان بوده‌اند.  میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 379 دلار و کالای وارداتی یک هزار و 206 دلار بوده است.

 

 

 

کد خبر 9855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =