جایگزینی پرمنفعت یورو به جای دلار

چند مزیت آزاد شدن یورو این است که بانک های بیشتری با ایران همکاری خواهند کرد و هزینه ها به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت و همچنین کالاهای وارداتی با هزینه کمتری به ایران وارد می شوند ؛ در واقع این موضوع می تواند عاملی باشد برای رونق تجارت ایران و رونق تجارت به مفهوم رونق رشد اقتصادی و افزایش رفاه و کاهش بیکاری خواهد بود

یک تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: چند مزیت آزاد شدن یورو این است که بانک های بیشتری با ایران همکاری خواهند کرد و هزینه ها به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت و همچنین کالاهای وارداتی با هزینه کمتری به ایران وارد می شوند ؛ در واقع این موضوع می تواند عاملی باشد برای رونق تجارت ایران و رونق تجارت به مفهوم رونق رشد اقتصادی و افزایش رفاه و کاهش بیکاری خواهد بود.

حذف دلار از مبادلات تجاری، در سالهای گذشته بارها مورد تووجه مسوولان اقتصادی و سیاسی کشور قرار گرفته اما به دلیل نبود زیرساخت ها وهمکاری های لازم در فضای بین المللی، عملا امکان حذف دلار فراهم نشده است.

نقل و انتقال ارز، توزیع و تخصیص آن در طول سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها با محدودیت‌های بسیاری در کشور همراه شده بود چرا که با وجود منابع قابل توجه ارزی در خارج از کشور، بلوکه شدن و عدم انتقال آسان آن موجب ایجاد محدودیت‌هایی شد که از سویی بانک مرکزی را در توزیع و تخصیص به متقاضیان با مشکل مواجه می‌کرد و از سویی دیگر درخواست کنندگان که عمدتا تولید‌کنندگان و تجار نیز بودند باید در صف‌های انتظار برای دریافت ارز می‌ماندند.

گرچه با اجرایی شدن برجام مبادلات برپایه دلار همچنان با مشکل مواجه است که این موضوع نیز ناشی از حاکم بودن تحریم بر این مبادلات خواهد بود. اما اخیرا در اخبار و رسانه ها می شنویم که مبادلات یورویی آزاد شده است.

آزاد شدن مبادلات یورویی و رفع چالش های تجار و تولیدکنندگان

پویا جبل عاملی در گفت و گو با پایگاه خبری وتحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اینکه مبادلات یورو آزاد شده و این مساله تا چه حد چالش های تجار و تولیدکنندگان را برطرف می کند، گفت: با وجود اینکه دلار یکی از ارزهای جهانی است و بیشتر از هر ارز دیگری در مبادلات مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل تحریم های آمریکا ونیز رفع آنها هیچ جای امیدواری وجود ندارد ما باید بپذیریم که در حال حاضر نمی توانیم با دلار مبادلات خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: با این وجود اگر شرایطی حاصل می شد تا تحریم دلاری ایران رفع می شد، مسلما هزینه های ما نیز کمتر می گشت.

به گفته جبل عاملی بحث ارز بخصوص ارزهای شرق آسیایی با دلار پیوند خورده اند؛ به دلیل اینکه در تسویه حسابهای بین المللی استفاده از دلار ارزان تر و قابل دسترسی تر است.به عنوان مثال فرض کنید یک مشتری روپیه یا وون کشور کره را دارد، اگربخواهد در ایران به یورو تحویل دهد باید ایک بار ارز خود را به دلار و سپس به یورو تبدیل نماید و دیگر اینکه معمولا بیشتر بانک های ایرانی دلار را به عنوان یک ارز کم ریسک در مخازن خود نگه می دارند. موارد فوق نمونه مشکلاتی است که ما با آن روبه رو هستیم.

وی افزود: مهم ترین مشکل دوران تحریم دلاری انجام تعاملات آسیایی به یورو است که معضل فوق با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده و مبنی براین شد تا آنها بر مبنای برجام راه حلی پیدا کنند، چون دولت آمریکا تعهد داده بود که ایران می تواند از منافع برجام کسب نماید.

این تحلیلگر اقتصادی یادآور شد:خبرهای اخیر مبنی بر آزاد شدن یورو درست است؛درواقع بانک های کشورهای مختلف برای انجام نقل و انتقالات خود می توانند از یورو استفاده کنند. آنچه که هست در دوران تحریم بیشتر تعاملات از طریق کانال های غیر رسمی یا صرافی ها انجام می شد؛ همچنین دو، سه بانکی که با ایران همکاری داشتند در ازای هزینه مبادلاتی بالا حاضر به انجام نقل و انتقالات می شدند.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن یورو بانک های بیشتری با ایران همکاری خواهند کرد و هزینه ها به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت و کالاهای وارداتی با هزینه کمتری به ایران وارد می شوند؛ در واقع این موضوع می تواند عاملی باشد برای رونق تجارت ایران و رونق تجارت به مفهوم رونق رشد اقتصادی و افزایش رفاه و کاهش بیکاری خواهد بود.

جبل عاملی در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی و با توجه به تحریم U-TURN، وظیفه بانک ها و موسسات مالی ایرانی چیست، گفت: در شرایط فعلی بانک های ایرانی وظیفه دارند تا جایی که امکان دارد با ابنک های مختلف روابط کارگزاری ایجاد کنند هر چند که این موضوع ممکن است ریسک داشته باشد، اما در شرایط فعلی چاره ای نیست و باید از گزینه های موجود نهایت بهره را ببریم.

وی ادامه داد: معتقدم هر چه بیشتر با بانک های کوچک و متوسط اروپایی تعامل داشته باشیم و این روند را چند سالی پیش ببریم، خواهیم دید که بانک های بزرگ اروپایی نیز متقاضی همکاری با ایران می شوند.

وی تصریح کرد: باید تا جایی که امکان دارد از طریق حساب های یورویی با کشورهای اروپایی در تماس باشیم و از اینکه بانک فوق کوچک یا متوسط است میدان را خالی نکینم بلکه روابط و فعالیت هایمان را بیش از پیش گسترش دهیم.  

در پایان اظهار کرد: بانک مرکزی باید رایزنی های بیشتری در خصوص از بین رفتن تحریم های ارزی داشته باشد.به گونه ای که این اقدامات مانع از مبادلات تجاری که بر مبنای دلار انجام می شود نباشد.از سوی دیگر تهاتر ارزی نباید بیانگر حذف دلار در تجارت و امور بین الملل ایران باشد اگر این شائبه به وجود بیاید ممکن است نوسان نرخ دلار تاثیر زیادی در ارزهای جایگزین بگذارد.

کد خبر 9871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =