رشد تورم پیش نگر در اردیبهشت

براساس گزارش بانک مرکزی ایران، شاخص بهای تولیدکننده در دوازده ماه منتهي به ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۳ درصد افزایش داشته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز و براساس گزارش منتشره در روابط عمومی بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ارديبهشت ماه 1395 به عدد 217.6 رسيد که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزايش را نشان می دهد؛ به عبارتی تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت 95 معادل 0.6 درصد است.

همچنین براساس آمار منتشر شده تورم سالانه تولیدکننده در دومین ماه از سال 95 معادل 4.3 اعلام شده است که در قیاس با تورم سالانه فروردین 0.2 درصد کاهش را تجربه کرده است؛ کاهش تورم تولیدکننده به عنوان یک شاخص پیشرو سیگنال ادامه مسیر کاهش تورم در شاخص مصرف کننده را برای سال جاری ارسال می کند و به این ترتیب در صورت عدم بروز تغییران ناگهانی و نوسانات پیش بینی نشده در زیرشاخه های شاخص تولیدکننده مانند قیمت ارز و حامل های انرژی پیش بینی می شود حرکت شاخص بهای مصرفی در سراشیبی نزولی ادامه یابد.

به علاوه شاخص مذکور در ارديبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 3.1 درصد رشد کرده که این به معنای تورم 3.1 درصدی تولیدکننده در این ماه می باشد. با توجه به اینکه  شاخص بهاي توليدكننده در فروردين ماه به عدد 216.3 رسيده بود و نسبت به ماه قبل از آن 0.2 درصد افزايش داشته است می توان گفت رشد قابل توجهی از ماه گذشته تاکنون در شاخص بهای تولیدکننده رخ داده است. در این باره باید به رونق تولید و چرخه اقتصادی از اواسط فروردین هرسال اشاره نمود؛ با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی در ابتدای سال آغاز موثر فعالیت های تولیدی را به اواخر فروردین و اردیبهشت ماه موکول می کند می توان اینطور برداشت نمود که جهش ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در دومین ماه سال به این علت رخ داده باشد.

گفتنی است این شاخص که تغییرات قیمت کالاها و خدمات تولید و عرضه شده به عمده فروشان، مصرف کننده نهایی یا صادرکننده به کشورهای خارجی توسط تولیدکننده را نشان می دهد؛ در سه گروه کشاورزی، صنعت و خدمات مورد ارزیابی بانک مرکزی قرار می گیرد و تغییرات قیمت کالاها و مواد خام خریداری شده توسط کارخانه ها را نشان می دهد. از آنجا که این شاخص زودتر از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر می شود، یک شاخص «پیشرو» است. افزایش شاخص قیمت تولیدکننده منجر به افزایش شاخص تورم می شود و افزایش تورم نیز به طور خودکار بر تصمیمات بانک مرکزی تاثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین هر چقدر شاخص بهای تولیدکننده نسبت به پیش بینی ها افزایش پیدا کند، انتظار تقویت قیمت ها هم وجود دارد.

در نمودار زیر جزئیات شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت 95 را مشاهده می کنید؛

در میان گروه های اصلی شاخص بهای تولیدکننده بیشترین تورم سالانه مربوط به بخش آموزش و بعد از آن بیشترین افزایش ها به ترتیب در بخش های بهداشت، سایر خدمات عمومی و هتل و رستوران دیده می شود. شاخص بهای تولیدکننده در گروه اختصاصی خدمات نیز شاهد تجربه 0.6درصدی ماهانه و 11.5 درصدی سالانه می باشد.

 

کد خبر 9872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =