ظهور چهارضلعی تجاری جدید در منطقه

ایران، هند، تفغتنستان و پاکستان چهار کشوری هستند که از فرصت موجود در مسیر توسعه چابهار استفاده می کنند

ایران، هند و افغانستان حدود یک هفته پیش قرارداد ترانزیتی سه جانبه با عنوان موافقتنامه چابهار را در تهران امضا کردند و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که از پیوستن سایر کشورهای منطقه به این موافقتنامه استقبال می شود ضمن اینکه این قرارداد تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود.

در این زمینه روبینا اطهر روز گذشته در گفت و گو با روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان گفته است: تفاوت هایی میان بندر چابهار و گوادر وجود دارد که سبب شده هر یک اهمیت خود را داشته باشد و اصولا موقعیت جغرافیایی دو بندر به گونه ای است که نمی توان آنها را رقیب یکدیگر دانست.وی تاکید کرد که دیپلماسی تجارت میان کشورش و ایران درمسیر صحیح درحال حرکت است.
سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز در واکنش به این موافقتنامه سه جانبه گفته است که موافقتنامه چابهار به عنوان یک طرح منطقه ای می تواند برای پاکستان هم مفید باشد.

همچنین خواجه محمد آصف وزیر دفاع و وزیر آب و برق پاکستان هم گفت است: ایران کشور برادر و دوست پاکستان است بنابراین، هیچ اعتراضی درخصوص امضای موافقتنامه سه جانبه میان سه کشور مستقل ایران، افغانستان و هند نداریم.
مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان روز گذشته نیز در سمینار روابط ایران و پاکستان در اسلام آباد تاکید کرد که درهای موافقتنامه چابهار به روی کشورهای منطقه از جمله پاکستان و چین همواره باز است.
هنردوست با اشاره به اینکه  موافقتنامه چابهار جای نگرانی برای پاکستان ندارد و ایران هم ضمن تاکید بر این مهم، اعلام کرده است که دو بندر هرگز رقیب هم نیستند، گفت: هیاتی از وزارت بازرگانی پاکستان بعد از ماه مبارک رمضان به ایران سفر خواهد کرد تا موضوع های مختلف مربوط همکاری تجاری دو کشور از جمله برگزاری نمایشگاه محصولات پاکستانی در ایران را با طرف ایرانی مورد بحث و تبادل نظیر قرار دهد.

وی بر اهمیت همکاری ایران و پاکستان به منظور مقابله با فقر و افراط گرایی تاکید کرد. سخنان این مقام ایرانی حکایت از پیش بینی تقویت روابط بین این دو کشور همسایه دارد.

اکنون پس از لغو تحریم ها، پاکستان می تواند از احیای روابط اقتصادی و تجاری با ایران در زمینه های مختلف نظیر تجارت، سرمایه گذاری، فن آوری، بانکداری، امور مالی و انرژی بهره مند شود.

در این راستا سیاوش رضوانی در گفت و گو با پایگاه خبری وتحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اهمیت استراتژیک بندر چابهار برای سه کشور ایران، هند و افغانستان گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که به آب های بین المللی راه دارد، به عهده گرفتن نقش پررنگ در ترانزیت کالا مزیت فوق العاده دیگری است که به نوعی می توان گفت موقعیت بندر چابهار را در کشور منحصر بفرد می کند.همچنین این بندر دارای کوتاه ترین، اقتصادی ترین و امن ترین مسیر جاده ای ترانزیت کالا به داخل کشور و کشورهای دیگر مانند افغانستان ، هند، پاکستان و... است.

وی ادامه داد: در واقع چابهار در حوزه اقیانوسی برای کشورهایی مانند افغانستان و آسیای میانه به جهت کوتاهی مسیر نعمت بزرگی است تا کشورهای یاد شده کالاهای مورد نیاز خود را از بندر چابهار ترانزیت کنند. همچنین بازار بزرگ افغانستان هم برای کشور ما و هم برای سایر کشورها خصوصا هندی ها منفعت دارد.

وی افزود: به تازگی بندری با سرمایه گذاری هندی ها در حال احداث است که می تواند فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه تجارت کشور باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به نشست سه جانبه اخیری که بین سه کشور ایران، هند و افغانستان برگزار شد و پیامدهای آن گفت: امضای توافق نامه میان سه کشور فوق عاملی برای تحول در همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک سه کشور و تحولی عظیم در مناسبات منطقه ای است.

وی تاکید کرد: در پی این توافق نامه فرصتی بزرگ برای تعاملات منطقه‌ای و فعال شدن کارآفرینان سه کشور و منطقه ایجاد خواهد شد؛ و ایران هم با استفاده از این فرصت می تواند زیرساخت های جاده ای همانند حمل و نقل ریلی خود را تسریع بخشد و همچنین در این بین مسیر سیستان به سمت مرز افغانستان شاهد رونق اقتصادی و اشتغال خواهد بود.

این مقام مسوول یادآور شد: افغانستان یک کشور بدون دریا و جنگ زده است و حدود 90 تا 95 درصد کالاهای مصرفی این کشور توسط کشورهای دیگر تامین می شود. با این تفاسیر نیازمند توسعه و نوسازی زیر ساخت های مهندسی و تخصصی و کارخانجات هستند که طبق توافق نامه باید از طریق بندر چابهار تردد نمایند. در این میان هندی ها هم از سود حاصل از بندر چابهار بی نصیب نخواهند ماند. جدا از منافع اقتصادی که بندر چابهار می‌تواند برای هند محیا کند، نگرانی‌های امنیتی این کشور نیز می‌توانند بدین وسیله رفع شود.

رضوانی در خصوص نارضایتی پاکستان از این توافق سه جانبه و همچنین کناره گیری افغانستان برای انتقال محموله های تجاری وارداتی خود از خاک این کشور گفت: بین ایران و پاکستان منافع مشترک، نگرانی‌های مشترک و نیازهای مشترکی نیز وجود دارد که پشتوانه قابل توجهی برای استمرار و تقویت مناسبات محسوب می‌شود. از سوی دیگر برای دستیابی به توسعه منطقه‌ای باید از همه ظرفیت‌های موجود در منطقه استفاده کرد و اصولا این قبیل فعالیت‌ها را نباید در مقابل هم دید بلکه همه آنها در مسیری است که بدان اشاره شد.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه هر کدام ظرفیت های مختلفی دارند که با عقد قراردادهایی از سوی ایران در حال تعاملات اقتصادی با آنها هستیم، توسعه روابط با افغانستان و هند مانع از مراودات تجاری با پاکستان نمی شود. بنابراین آنها به جای نگرانی باید با بهره گیری از ظرفیت های ایران سعی بر جلب اعتماد بیشتری داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص بندرگوادر که به کمک چینی ها توسعه داده شده نمی تواند بندر چابهار را تحت الشعاع قرار دهد، گفت: هر کدام از بنادر مناطق آزاد برنامه های توسعه ای مختص به خود را دارند که دیگری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بنادر آزاد ایران، عمان و امارات در یک مسیر فعال هستند، از آنجایی که رفاقت و رقابت در دنیای تجارت توام است باید از موقعیتهای توسعه ای بهره لازم را ببریم.

کد خبر 9873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =