محرک های رشد ۵ درصدی کدامند؟

وحید شقاقی شهری عواملی را که قاعدتا کشور را در سال جاری در مسیر رشد قرار می دهند تشریح کرد

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: توجه به کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در نقل و انتقالات کالا تاثیرگذارترین بخش در رونق تجاری است. وحید شقاقی شهری، کارشناس ارشد اقتصادی در گفت وگو با اگزیم نیوز گفت: رشد اقتصادی متاثر از نوسان بخش هایی مانند نفت، صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی است. افت و خیز در هر کدام از این بخش ها تاثیر مستقیم بر شاخص اقتصادی دارد.

وی افزود: صادرات نفت به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته، به عبارتی این کاهش باعث شده تا رشد منفی 38 درصدی را تجربه کنیم، این رشد منفی نیز موجب شد تا رشد اقتصادی تحت الشعاع قرار گیرد و رشد منفی را شاهد باشیم.

شقاقی شهری بیان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه شرایط انتظار برای سرمایه گذاران و مردم همچنان ادامه دارد، جامعه بر این باور است که مراودات سایر کشورهای و گشایش درب بازارهای بین المللی موجب کاهش قیمت ها می شود و سرمایه گذران داخلی نیز در انتظار ورود شرکت های خارجی و تحرک در بخش های مختلف اقتصادی برای سرمایه گذاری هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با پیش بینی رشد اقتصادی سال جاری گفت: بیش بینی‌های ارتقای فروش بشکه های نفت حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی سال جاری در قیاس با سال های گذشته متفاوت است. علاوه بر آن بر طرف شدن مشکلات بانکی است که موجب سهل شدن نقل و انتقالات اعتبارات است، البته هنوز هم بانک های بزرگ و معتبر نسبت به بانک های ایرانی بی اعتماد هستند که کم کم  برطرف می شود.  با در نظر گرفتن این شرایط به رشد اقتصادی 5 درصد می رسیم.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی یکباره صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: پیش بینی رشد 5 درصدی اقتصادی برای سال 95 با احتساب برطرف شدن مشکلات اقتصادی است، اما لازم به ذکر است که بیشترین سهم این 5 درصد نیز به حوزه نفتی مربوط می شود، طبیعتا هر چه فضای کسب و کار بهتر شود صادرات غیر نفتی نیز رونق می‌گیرد.

شقاقی شهری گفت: بخش های خدماتی، سلامت، دانش وگردشگری، معدنی، پتروشیمی(مشتقات نفتی)  ظرفیت های خالی زیادی دارند که با ورود به آنها می توانیم توسعه صادراتی داشته باشیم. جایگاه کریدور شمال به جنوب همچنین شرق به غرب در ترانزیت هوایی و تسهیل انتقالات کالا  نقشی حائز اهمیت دارد که با توجه به این بخش می توانیم توسعه بازرگانی را ایجاد کنیم.

کد خبر 9878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =