۳ انگیزه میانجی گری ژاپن بین مسکو و واشنگتن

شینزو آبه به ۳ دلیل به دنبال بازگرداندن روسیه به گروه ۸ کشور صنعتی دنیا است؛ بلومبرگ بررسی می کند

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ موسسه فوربس اخیرا در گزارشی در خصوص تاثیری که روسیه بر اقتصاد کشورهای عضو G7 می گذارد پژوهش هایی انجام داده که طبق آن طیف گسترده ای از مسائل مربوط به سوریه، ایران ، کره شمالی و شورای همکاری اقیانوس اطلس مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر مسائل و روابط این کشورها بر کشورهای عضو این سازمان مورد تحلیل قرار گرفته است. اگرچه نخست وزیر ژاپن به شدت علاقمند به بازگشت روسیه به این گروه مهم اقتصادی است و در این مسیر تلاش های خستگی ناپذیری را داشته اما این موضوع با مخالفت اوباما روبرو است.

به عقیده تحلیلگران اقتصادی و سیاسی، نتیجه تلاش شینزو آبه اصلاح رویکرد جدید روابط روسیه و ژاپن با هدف افزایش تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری برای بازسازی زیرساخت های شرق دور است. علاوه بر این به نظر میرسد آبه با بیان سخنان خوشبینانه و انجام این اقدامات دستیابی به موفقیت در موضوع اختلاف مرزی دیرینه بر سر جزیره کوریل را در سر می پروراند. جزایر کوریل جنوبی در اواخر جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی در آمد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است. جزایر کوریل ،همچنین محل ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام بوده است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد
ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر سبب شده است که دو کشور ، علیرغم گذشت 66 سال از جنگ دوم جهانی ، هنوز قرارداد صلح امضا نکنند.

در نهایت می توان گفت هدف واقعی نخست وزیر ژاپن از حمایت و ارتباط با مسکو بهبود روابط با روسیه است که از این طریق ژاپن را در نفوذ منطقه ای مقاوم کرده و علاوه بر این  پر واضح است که این کشور برای حفظ استقلال استراتژیک به رابطه با روس ها نیازمند است و خواستار شرکایی همچون کرملین است .

  با وجود تلاش های آبه واشنگتن همچنان به حفظ یک موضع سخت و محکم علیه روسیه اصرار می ورزد و دست دوستی به طرف مسکو دراز نکرده است. محدودیت های ایالات متحده آمریکا در پایان ماه ژوئن به اتمام می رسند و به نظر نمی رسد که آن زمان پایان واقعی رفع تحریم های ایالات متحده آمریکا بر علیه مسکو باشد چون تا این زمان هیچ نشانی از صلح بین این دو کشور دیده نشده و تلاش آبه برای متقاعد کردن واشنگتن و دعوت روسیه به سازمان G7 و تبدیل این نهاد به نام قبلی خود G8  تاکنون بی نتیجه بوده است.

با این وجود، ژاپن در سایه تغییرات ژئوپولیتیک جهانی تبدیل به یک بازیگر قدرتمند در جهان شده و چنین حرکتی از طرف دولت ژاپن نشان می دهد که روسیه نقش مهمی در روابط بین المللی ایفا می کند و کشورهای آسیایی ، بر خلاف آمریکا و اروپا ، از این امر آگاه هستند.

کد خبر 9879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =