فاکتورهای ناپایداری تجاری در ایران

مسائل بانکی در مبادلات بین المللی، ناپایداری مشوق های صادراتی، سیاست های قیمت گذاری و کنترل اقتصادی در کشور مانند نرخ ارز و سود بانکی، تحریم های مزمن در اقتصاد ایران و نوسانات روابط سیاسی و اقتصادی با جهان از جمله عمده ترین چالش ها در حوزه عدم قطعیت های تجاری به حساب می آیند. اگزیم نیوز در این باره با رئیس خانه اقتصاد ایران گفتگو کرده است

موضوع عدم قطعیت های تجاری در ایران چالش های بسیاری را در مسیر توسعه صادرات و رونق تجاری کشور قرار داده است. مسائل بانکی در مبادلات بین المللی، ناپایداری مشوق های صادراتی، سیاست های قیمت گذاری و کنترل اقتصادی در کشور مانند نرخ ارز و سود بانکی، تحریم های مزمن در اقتصاد ایران و نوسانات روابط سیاسی و اقتصادی با جهان از جمله عمده ترین این چالش ها به حساب می آیند. اگزیم نیوز در این باره با رئیس خانه اقتصاد ایران گفتگو کرده است.

ابراهیم جمیلی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: مهمترین مشکل حوزه تجارت از بعد روابط بانکی به تحریم های اقتصادی برمی گردد؛ در دوران تحریم امکان صادرات و واردات به علت مشکل نقل و انتقال پول وجود نداشت و سیستم رسمی مبادلات ایران مختل شده بود.

رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: فرصت پسابرجام این امکان را برای ما فراهم می کند که بتوانیم در آینده نه چندان دور به سطح روابط و مبادلات پیشین خود بازگردیم و سیستم مبادلات بین المللی ما شفاف تر و مطمئن تر از گذشته باشد. در این شرایط هزینه مبادلات و صادرات و واردات ایران نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

جمیلی چالش دوم فضای تجاری برای ایران را به محدودیت منابع مالی وابسته دانست و گفت: بانک توسعه صادرات ایران باید مانند اگزیم بانک های سراسر دنیا عمل کند و به خریداران کالای ایرانی در خارج از کشور اعتبار بدهد.

وی افزود: بانک توسعه صادرات ایران بدلیل محدودیت های مالی و عدم تطابق ساختار با اگزیم بانک های جهانی نیاز به توسعه و ارتقای بیشتری دارد؛ شرط لازم حضور در بازارهای صادراتی دارا بودن توان رقابتی است.

جمیلی در ادامه گفت: ما باید بتوانیم در قیمت، کیفیت و شرایط پرداخت با صادرکنندگان دیگر کشورها رقابت کنیم و حضور خود را در بازارهای صادراتی تثبیت نماییم. به این ترتیب لازم است بانک تخصصی توسعه صادرات با اهداف یک اگزیم بانک واقعی در خدمت صادرات ایران قرار بگیرد.

به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران مورد سوم در چالش عدم قطعیت های تجاری حمایت مسئولین از صادرات است؛ عملکرد دولت یازدهم در این راستا به مراتب بهتر از دولت قبل بوده است ولی همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

جمیلی افزود: لازم است در مذاکرات و دیدارهای مقامات دو کشور برای توسعه روابط تجاری، بخش خصوصی هم در کنار دولتی ها حضور فعال و پررنگی داشته باشد و در امر صادرات کالای ایرانی یک حرکت جدی انجام گیرد.

مورد چهارم ناپایداری ها در حوزه تجاری از دیدگاه رئیس خانه اقتصاد ایران موضوع مشوق های صادراتی و تفاوت قابل ملاحظه این مبالغ در ایران با سایر کشورهای در حال توسعه است.

جمیلی گفت: در سال های گذشته به دلیل تنگنای مالی دولت این مشوق ها کاهش چشمگیری پیدا کرد و در یک مقطع حمایت از صادرات دوباره مطرح شد. توسعه صادرات و رقابت در فضای کسب و کار و جایگاه ایران با مشوق های صادراتی بهبود خواهد یافت.

وی افزود: توانمندی خوبی در حوزه صادرات در کشور وجود دارد و قابلیت سرمایه گذاری در مزیت های ایران دیده می شود؛ تنوع محصولات صادراتی ایران که پس از انقلاب اسلامی به مرور توسعه یافت یکی از مزیت های ایران در این حوزه است و قابلیت ارزآوری مناسبی از این بعد وجود دارد.

رئیس خانه اقتصاد ایران در زمینه چشم انداز رفع کامل تحریم ها در کشور تشریح کرد: نباید انتظار رفع همه آثار تحریم در کوتاه مدت را داشته باشیم اما سیگنال های خوبی در این مسیر مشاهده شده است که چشم انداز روشنی را برای سال جاری و سالهای آتی رقم می زند.

جمیلی افزود: تماس های مکرر اروپایی ها و سبقت گرفتن طرف های تجاری برای توسعه روابط با ایران از جمله سیگنال های مثبت در توسعه تجارت بین الملل می باشد.

وی با تاکید بر بهبود شرایط در آینده نزدیک گفت: تحریم های 12 ساله به یکباره محو نمی شوند و نباید فکر کنیم که با اجرای برجام کار تمام شده و وظیفه ای نداریم. لازم است با پیگیری های حقوقی و بین المللی گره های موجود در متن توافقات برطرف شود و همگی باید برای هموار شدن مسیر اجرای توافق گام برداریم.

جمیلی در پایان افزود: بطور کلی باید راه را بر بهانه های موجود از سوی کسانی که رفع تحریم ها به زیانشان تمام شده است ببندیم و ایران را به عنوان یک کشور مستعد پیشرفت و صلح طلب به جهان معرفی نماییم. در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر دوستی و توسعه روابط با همسایگان و توسعه هدفمند تجارت بین الملل تاکید شده است که اهمیت این موضوع را بیش از پیش روشن خواهد کرد.

کد خبر 9888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =