دستاورد سفر فرزین به عربستان؛ از توسعه روابط بانکی تا ارزآوری بیشتر

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، توسعه روابط بانکی با عربستان را از مهمترین دستاوردهای سفر رئیس کل بانک مرکزی به این کشور دانست.

به گزارش اگزیم نیوز، مرتضی عزتی روز چهارشنبه درباره اهمیت رایزنی رئیس کل بانک مرکزی در راستای توسعه مناسبات ارزی و بانکی با کشورهای منطقه و شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان سعودی، اظهار داشت: بی تردید افزایش مراودات و توسعه روابط تجاری، بانکی و اقتصادی با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان و کشورهای منطقه موضوع بسیار مهمی است چرا که آثار مثبتی روی اقتصاد کشور به جا می‌گذارد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: افزایش مراودات سیاسی، اقتصادی، بانکی، فرهنگی و اجتماعی با سایر کشورها به بهبود وضعیت اقتصادی و ثبات بخشی ارزی و مالی ایران کمک می‌کند؛ از این رو سفرهای رئیس بانک مرکزی به کشورهای منطقه مثبت ارزیابی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه عربستان کشوری سرمایه دار است و توسعه روابط با چنین کشوری به نفع اقتصاد ماست، تصریح کرد: در صورتی که بخشی از سفرهای مسئولان به‌ویژه رئیس بانک مرکزی ناظر بر ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری عربستان در ایران باشد قطع به یقین شاهد تحولاتی در تجارت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی افزود: با اینکه عربستان در منطقه خود را رقیب سرسخت ایران در بسیاری از حوزه‌ها اعم از اقتصاد تا سیاسی می‌داند، اما در حوزه تجارت خارجی، ایران و عربستان می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی با هم داشته باشند.

عزتی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال ایران می‌تواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس در بخش‌های کشاورزی و صنعتی را صادر کند و زمینه‌های بیشتری برای ارز آوری و رشد تجارت خارجی کشور را رقم بزند.

وی در ادامه گفت: در پرتو توسعه روابط بانکی، تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه می‌توان بخشی از نیازهای کشور که در تحریم‌ها قابلیت واردات ندارند را از کشورهای یاد شده وارد کرد، بنابراین در صورت تمرکز و پافشاری بر توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله عربستان می‌توان دستاوردهای خوبی از سفر مسئولان و رئیس بانک مرکزی به این کشورها حاصل کرد.

کد خبر 73360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =