وزیر بنادر هند: چابهار بندری ارزشمند از نظر ترانزیت است

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های جمهوری هند گفت: چابهار بندری ارزشمند از نظر ترانزیت است و می‌تواند در ارتباط هند با افغانستان و کشورهای سی آی سی محصور در خشکی مثمرثمر باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، «سارباناندا سونوال» امروز (دوشنبه) در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند افزود: ایران و هند دوستانی تاریخی و دیرینه هستند.

وی گفت: ما هندی‌ها معتقدیم وقتی تصمیم برای اجرای کاری می‌گیریم، دیگر فاصله‌ها تاثیرگذار نیستند.

سونوال ادامه داد: امروز یک تصمیم و اقدام تاریخی بین ایران و هند در حال انجام است.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های جمهوری هند گفت: پیش از این در ۲۳ ماه می سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه ای با حضور نخست وزیر هند بین دو کشور به امضا رسید که نشاندهنده اعتماد و عمق همکاری‌ها بین دو کشور است.

وی اظهار داشت: امروز دو کشور شاهد امضای یک قرارداد همکاری بلندمدت برای تجهیز پایانه بندر شهید بهشتی هستند و معتقدیم نقشه راه همکاری‌های خوبی را بین دو کشور ترسیم کرده‌ایم.

سونوال افزود: ‌امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت‌وگوی خوبی درباره کریدور شمال- جنوب انجام شد و بر اساس اراده مشترک رهبران دو کشور، ما قصد داریم تا بندر چابهار را به یکی از کانون‌های اصلی حمل و نقل و ترانزیت تبدیل کنیم.

وی گفت: چابهار بندری ارزشمند از نظر ترانزیت است و می‌تواند زمینه ارتباط هندوستان با افغانستان، کشورهای سی. آی. اس محصور در خشکی و دیگر کشورها را فراهم کند.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های جمهوری هند یادآور شد:‌ افغانستان با دشواری‌های بسیاری روبه رو بوده و هست، اما ما توانستیم ۸۵ هزار تن گندم و ۲۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه از طریق بندر چابهار به این کشور ارسال کنیم.

وی گفت:‌ به‌تازگی هیاتی از افغانستان از بندر چابهار بازدید کرد و امیدواریم این بندر بتواند نقش ترانزیتی اصلی برای افغانستان بازی کند.

سونوال تصریح کرد: ما نهایت تلاش خود را برای توسعه هرچه بیشتر بندر چابهار انجام خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا مسیر تجارت را در این بندر هموار کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ روزی را به نام «روز چابهار» در بمبئی هندوستان جشن گرفتیم، افزود: در همین سال در کارگروه مشترکی که بین هند و کشورهای آسیای میانه با هدف پیشبرد «بیانیه دهلی»‌ برگزار شد، رهبران و سران کشورهای حاضر بر اهمیت ارتباط مشترک این کشورها و اینکه پروژه‌های اقتصادی می‌تواند تقویت‌کننده روابط تجاری و اقتصادی بین این کشورها باشد، تاکید کردند و همچنین بر نقش مهم بندر چابهار در حمل و نقل، ترانزیت و توسعه تجارت تاکید شد.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های جمهوری هند تاکید کرد: امروز روز بزرگی است و ما به طور مشترک تعهد کردیم که چابهار را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

وی تصریح‌کرد: امضای این قرارداد طولانی‌مدت می‌تواند به تقویت اعتمادسازی بین تجار و بازرگانان دو طرف و کل منطقه باشد؛ در این مسیر اپراتور هندی IPGL نهایت همکاری را انجام خواهد داد و از همکاری با سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.

سونوال اظهار داشت: دیدگاه نخست وزیر هند این است که این کشور تا سال ۲۰۴۵ به کشوری توسعه یافته تبدیل شود و در سفر امروز نیز هند به دنبال مشارکت با همسایگان و شرکای تاریخی خود است. در عین حال برنامه پیشرفت و توسعه کل منطقه را دنبال می‌کنیم و ابتکار امروز می‌تواند ساکنان این مناطق را به قله‌های جدیدی از توسعه سوق دهد.

کد خبر 73639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =