بلومبرگ: ایران و هند زمینه سرمایه‌گذاری‌های مهم در بندر چابهار را فراهم می‌کنند

بلومبرگ امضای قرارداد ۱۰ ساله هند با ایران برای توسعه بندر چابهار را موجب هموار شدن زمینه سرمایه‌گذاری‌های مهم‌تر دانست.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، هند با امضای قرارداد بلندمدت برای بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار در ایران، گام مهمی برای گسترش روابط تجاری خود در آسیای مرکزی برداشته است.

به گزارش بلومبرگ، «سارباناندا سونوال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، توافق نامه‌ای را امضا کرد که هدف از آن تقویت موقعیت هند در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی در تهران است.

سفارت هند در ایران با انتشار توییتی در پلتفرم ایکس خبر داد که هند همچنین وامی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار برای توسعه پایانه‌ای در بندر شهید بهشتی چابهار ارائه خواهد کرد.

این قرارداد ۱۰ ساله جایگزین قرارداد اولیه ۲۰۱۶ می‌شود که هر ساله تمدید می‌شد و بر روی همین عملیات تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط هندی‌ها متمرکز بود.

به گزارش بلومبرگ، سونووال در مورد اهمیت این توافق اظهار داشت که این نه تنها روابط بین دو کشور بزرگ را تقویت می‌کند، بلکه موجب می‌شود که هند گام‌های خود را در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی محکم زمین گذارد.

وی افزود: بندر چابهار دروازه حیاتی برای ورود کالاهای هندی به بازارهای افغانستان و آسیای میانه از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب است که با ایران و روسیه در حال توسعه است.

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: انتظار می‌رود که توافق جدید راه را برای سرمایه‌گذاری‌های مهم‌تر در بندر هموار کند چیزی که سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز در کنفرانسی که در بمبئی برگزار شد، از آن سخن گفته است.

جایشانکار دشواری سرمایه گذاری در یک بندر بدون توافق بلندمدت را برجسته و پیش‌بینی کرد که با این قرارداد مراودات و پیوندهای ارتباطی بیشتری بین دو کشور پدیدار شود.

براساس قرارداد مذکور، کشور هند به منظور تجهیز و توسعه بندر چابهار، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل ونقلی چابهار سرمایه گذاری خواهد کرد.

«ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند پیش از این نیز تاکید کرده بود: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.»

این مقام ارشد دولت هند همچنین گفته بود: «چشم انداز ما این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم.»

کد خبر 73668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =