بهبود شاخص‌های پولی نویدبخش کاهش نرخ تورم و بهبود معیشت مردم

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در حوزه متغیرهای پولی، آمار بانک مرکزی قابل قبول و موید این موضوع است که وضعیت متغیرهای پولی بهبود یافته است.

به گزارش اگزیم نیوز، ایمان زنگنه روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به اثرات سیاستگذاری بانک مرکزی در کاهش نرخ تورم و مشهود شدن سیاست‌هایی که توانسته شاخص‌های پولی اثرگذار بر تورم را مهار کند، اظهار داشت: این موضوع در جامعه باید به درستی تبیین شود که ادراک ما از تورم با مساله تورم و کنترل گام به گام تورم بسیار متفاوت است؛ چرا که ادراک ما از تورم می‌تواند متاثر از مولفه‌های انتظاری باشد، بدون اینکه شرایط پیش رو در این مساله لحاظ شود.

وی در این باره توضیح داد: انتظارات تورمی اقتصاد را از خود متاثر می‌کند و به همین دلیل با تنش‌های کوتاه و مقطعی سیاسی شرایط به نفع افزایش نرخ تورم تغییر می‌کند، بنابراین وجود انتظارات تورمی موجب نگرانی مردم می‌شود در حالی که این فضا نمی‌تواند اثر جامعی بر سیاست گذاری‌های درستی که راه را برای مهار تورم باز کرده اند بگذارد.

کارشناس اقتصادی گفت: عملکرد بانک مرکزی موجب بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی شده است، اما از آن سو عده‌ای که از باقی ماندن فضای انتظارات تورمی در اذهان عمومی منفع می‌برند تلاش می‌کنند به انحاء مختلف مردم را نسبت به شرایط پیش رو و آینده ناامید و بد بین کنند؛ در حالی که دولت و بانک مرکزی برنامه‌ها و راهبردهای خود را برای کاهش تاثیرات مولفه‌های مهم بر ایجاد انتظارات تورمی و در نهایت مهار تورم را در دستور کار دارند و مبانی آن را اجرا می‌کنند.

زنگنه افزود: برندگان اصلی افزایش تورم تلاش می‌کنند دورنمای آینده اقتصاد را منفی نشان دهند تا با شکل گیری اتفاقات ناخوشایندی در اذهان عمومی، مردم همواره منتظر تورم‌های بالا باشند؛ به این دلیل هم اقدامات و انتظارات مخرب را تشدید کنند. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است توجه به شاخص‌ها و آمارهایی است که با ما سخن می‌گوید و واقعیت اقتصاد را در آینده‌ای نه چندان دور نشان می‌دهد؛ نه فعالیت عده‌ای که اقتصاد را تخریب می‌کنند تا از این وضعیت سود کسب کنند.

زنگنه یادآور شد: در حوزه شاخص‌های پولی، آمار بانک مرکزی قابل قبول و موید این موضوع هستند که وضعیت متغیرهای پولی بهبود یافته است.

وی در این باره گفت: کنترل رشد نقدینگی؛ وضعیت مهار پر قدرت تورم نقطه به نقطه گویای آن است که با مدیریت درست بانک مرکزی به سمتی حرکت می‌کنیم که تداوم این مسیر می‌تواند منجر به کامرانی اقتصاد در حوزه‌های مختلفی شود که بهبود معیشت مردم از جمله آن‌ها قلمداد می‌شود.

کد خبر 73732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =