تدوین برنامه جامع رفع فرسودگی شبکه برق پایتخت/ میانگین عمر شبکه ۵۵ سال است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران از تدوین برنامه جامع رفع فرسودگی شبکه برق پایتخت در جهت پایداری شبکه سه استان خبر داد و گفت: ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک در شبکه برق تهران وجود دارند که عظیم‌ترین شبکه یکپارچه برق در کشور است و دارای دو ویژگی پرباری (مصرف) و فرسودگی است.

به گزارش اگزیم نیوز، فرهاد شبیهی روز شنبه در گفت‌وگویی درباره وضعیت فرسودگی شبکه برق تهران، حوزه وظایف و مسئولیت‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران را شامل سه استان تهران، البرز و قم عنوان و تصریح کرد: پایتخت یکی از حساس‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود که بروز هرگونه محدودیت حتی به مدت چند ثانیه تاثیر گسترده‌ای بر حمل و نقل و زندگی شهروندی دارد و چه‌بسا حوادث شبکه برق در کلان‌شهر تهران تاثیر مستقیمی بر استان‌های همجوار می‌گذارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ضمن تاکید بر عزم جدی برق تهران برای نوسازی و بهسازی شبکه برق پایتخت، از تدوین برنامه جامع رفع فرسودگی شبکه برق پایتخت به عنوان نقطه امیدبخش پایداری شبکه برق کلان‌شهر تهران، قم و البرز خبر داد.

۲۵ درصد مشترکان صنعت برق در محدوده تحت پوشش برق منطقه‌ای تهران

وی با اشاره به اینکه بیشترین خطوط کابلی انتقال و فشارقوی اجرا شده زمینی کشور متعلق به پایتخت است و با استان‌های مهم و حساس کشور یک شبکه تبادلی ایجاد کرده که ۳۴ خط بزرگ و حساس را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: با توجه به حضور مراکز مهم سیاسی، تصمیم‌گیری و جمعیتی ضریب حساسیت و اثری که محدودیت‌ها و حوادث نقطه‌ای می‌گذارد، هم بسیار زیاد است. از این رو همواره باید به بهینه‌سازی شبکه برق پایتخت توجه جدی داشت.

شبیهی خاطرنشان کرد: شبکه برق تهران به‌عنوان یکی از پایه‌های کهن صنعت برق است که تاسیسات آن از سال ۱۲۶۴ هجری شمسی با نصب مولدهای کوچک آغاز شده و عملاً با توسعه شبکه، قدمت تاسیس شرکت سهامی برق تهران متعلق به سال ۱۳۱۵ است؛ از این رو وقتی شبکه برق قدیمی است به همین نسبت فرسودگی در شبکه انتقال برق نیز بیشتر است و در شهر تهران با توجه به مسائلی مانند ترافیک، ساختمان‌های بلندمرتبه و حساسیت در مراکز راهبردی و تصمیم‌گیری، کشور اهمیت حفظ پایداری شبکه را صد چندان می‌کند.

۵۰ درصد شبکه فشارقوی انتقال برق تهران فرسوده است

فرهاد فراستی، مدیر دفتر فنی انتقال برق منطقه‌ای تهران نیز اعلام کرد: ۲۰ درصد تاسیسات انتقال و فوق توزیع کشور، ۲۵ درصد از کل مشترکان کشور یعنی ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک از سه استان تهران و البرز و قم و ۲۰ درصد از مصرف برق کشور مربوط به پایتخت است.

وی، وجود ۶۵۰ مرکز حساس اداری، نظامی و بین‌المللی و برگزاری بیش از یک هزار رویداد مهم اجتماعی و فرهنگی در سال را از جمله مسائل مهم دانست که اهمیت تامین برق ایمن و پایدار کلان‌شهر تهران را دوچندان کرده و ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد شبکه فشارقوی انتقال برق تهران فرسوده و قدیمی است که با افزایش دما و افزایش مصرف برق، میزان خرابی تجهیزات بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند با وجود تلاش گسترده صنعت برق تهران در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع، منجر به محدودیت‌های مقطعی شود که همین مقدار اندک نیز به عنوان خط قرمز مجموعه وزارت نیرو به حساب می‌آید.

مدیر دفتر فنی انتقال برق منطقه‌ای تهران گفت: در کنار توسعه گسترده و روزمره شبکه برق تهران به مسائل بهینه‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز نیز توجه جدی می‌شود، اما تحقق این موضوع مهم نیازمند عزم همه جانبه و البته حمایت مجموعه‌های بالادستی مانند توانیر و نهادهای تامین مالی است.

میانگین عمر شبکه برق تهران بیش از ۵۵ سال است

فراستی با تاکید بر اینکه میزان بار مصرفی و عمر شبکه برق تهران فاصله معناداری با متوسط کشوری دارد و از سویی شبکه برق این استان با ۲ معضل بزرگ پرباری و فرسودگی مواجه است، افزود: این شبکه به بیش از ۵۵ سال نیز می‌رسد در حالی که طول عمر تجهیزات شبکه به صورت استاندارد حداکثر ۲۵ سال برسد، در حالی که در سه بخش پست‌های ۴۰۰، ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت تهران به ترتیب حدود ۳۳، ۱۸ و ۳۴ درصد تجهیزات بیش از ۳۰ سال عمر دارند.

وی گفت: با پرباری یک شبکه، خروج هر تجهیز به خاموشی نقطه‌ای منجر می‌شود، بر همین اساس وضعیت مطلوب شبکه میزان بارگیری کمتر از ۵۰ درصد است، در حالی که این رقم برای استان تهران در سال ۱۴۰۳ در برخی نقاط حتی به ۹۰ درصد رسیده و زنگ خطر جدی به حساب می‌آید.

تدوین سند جامع فرسودگی شبکه برق تهران؛ راهکار حل مسأله

مدیر دفتر فنی انتقال برق منطقه‌ای تهران درباره اهمیت تدوین سند جامع فرسودگی شبکه تهران به عنوان راهکار مهندسی برون‌رفت از شرایط موجود، تاکید کرد: در کنار پرباری و فرسودگی شبکه، راهکار تخصصی جامع حل این مسأله نیز با اقدام‌های گسترده مهندسان و متخصصان دفتر فنی برق تهران و در تعامل با دفتر فنی انتقال تدوین شده است.

فراستی گفت: این سند شامل شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، ارائه روند تغییرات خطوط و راهکارهای بهبود و حل مسأله است که با ضریب نسبتاً بالایی اطمینان داریم با حمایت دستگاه‌های مرتبط و از طریق تدوین برنامه زمان‌بندی اولویت‌ها و تامین منابع مالی مورد نیاز این اقدامات به مرور و با توجه به نقاط با حساسیت بالا می‌توان ضریب پایایی شبکه را افزایش داد و انتظار می‌رود به‌منظور تسریع در روند رفع این چالش‌ها در خصوص فرسودگی شبکه برق به خصوص پایتخت اقدام جدی و ساختار یافته‌ای انجام شود.

کد خبر 73751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =