رشد ۵۰ درصدی سهم صندوق از صادرات کشور

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: صندوق ضمانت صادرات در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار از صادرات کشور را تحت پوشش خود دارد که این رقم در سال جاری ۵۰ درصد رشد می کند

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: صندوق ضمانت صادرات در حال حاضر حدود 2 میلیارد دلار از صادرات کشور را تحت پوشش خود دارد که این رقم در سال جاری 50 درصد رشد می کند.

آرش شهرآئینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز بیان کرد: میزان صادرات غیر نفتی کنونی را باید با یک دهه گذشته مقایسه کرد، در سال 80 آمار غیر نفتی نهایتا به 3 میلیارد دلار می رسید در حالی که این آمار هم اکنون چندین برابر شده است. با توجه به شرایط تحریم میزان رشد صادرات نفتی کاهش یافت اما صادرات غیر نفتی با رشدی چشمگیر همراه شده است. 

وی با اشاره به ابزارهای توسعه تجارت افزود: ابزارهایی مانند خطوط اعتباری لازمه تجارت بین الملل است، امیدواریم هر چه زودتر مشکلات این بخش حل شود تا با کمک بانک توسعه صادرات و تضمین صندوق ضمانت صادرات توسعه چشمگیر صادرات داشته باشیم. در سیستم خطوط اعتباری معمولا خط اعتباری واردات از ایران با نرخ حداقلی 3.5 درصد در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که نرخی جذاب برای خرید از ایران است چرا که هم صادر کننده آسان‌تر به پول خود می‌رسد هم خریدار با نرخ بهره کم و به صورت اعتباری خرید می‌کند.

شهرآئینی در خصوص اعتماد بانک های مطرح دنیا به سیستم بانکی کشور، بیان کرد: کانال های بانکی یک شبه بسته نشده‌اند که هم اکنون در فرصتی کم باز شوند بنابراین باید چند ماه برای بازگشایی سیستم بین المللی بانکی در نظر داشت. جلب اعتماد بانک های مطرح دنیا که اولویتشان تعامل با آمریکا است نه کشورهای آسیایی زمان بر است.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران به تسهیلات این صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق ضمانت صادرات 3 مصوبه مبنی بر،افزایش سرمایه 200 میلیون دلاری صندوق صادرات که منجر به ارتقا سرمایه کل به 500 میلیون دلار شد، همچنین اختصاص 200 میلیون دلار به پیمانکاران ایرانی در عراق با کمک بانک توسعه صادرات و مصوبه کلیدی برای کاهش نرخ های صندوق در دستور کار دارد.

وی اظهار کرد: به طور مثال در باره کاهش نرخ های صندوق، نرخ های پوششی با کمتر از نیم درصد به صادرکننده ها ارائه می شود تا با خیالی آسوده وصول مطالبات داشته باشند، صندوق ضمانت صادرات در حال حاضر حدود 2 میلیارد دلار از صادرات کشور را تحت پوشش خود دارد که قصد داریم در سال جاری این میزان را 50 درصد افزایش دهیم.

شهرآئینی با اشاره به صادرات غیر نفتی مجزا از مشتقات نفتی بیان کرد: یک مزیت مطلق یعنی گاز و نفت در کشور وجود دارد بنابراین باید بهره وری لازم را از این محصولات داشته باشیم، اما در صادرات این کالاها باید تغییر رویکردی مبنی بر ایجاد ارزش افزوده بجای خام فروشی داشته باشیم. اگر قصد حذف صادرات این محصولات داشته باشیم قطعا صنایع دیگر در شرایط فعلی نمی توانند رقم قابل قبول صادراتی ثبت کنند. سرمایه گذاری عظیمی در صنایع پایین دستی باید صورت گیرد تا صادرات فعلی را دو برابر کند، کالاهای صنعتی تنوع زیادی ندارند بنابراین باید از این مزیت ها استفاده کنیم.

این عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات خاطرنشان کرد: چند هفته گذشته بسته ای در راستای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در صندوق ضمانت صادرات تصویب شد، در این بسته به تسریع اعتبار سنجی، کاهش وثایق بانکی و تسهیلات ویژه بانکی برای آنها تاکید شده است.

 

 

 

 

کد خبر 10926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =