دلایل افت ۲۸ درصدی مبادلات تجاری تهران-پکن

نائب رییس اول اتاق ایران و چین علت کاهش تبادلات تجاری با چین را کاهش نرخ جهانی نفت و نوسانات شدید مواد پتروشیمی و میعانات صادراتی از ایران می داند

گمرک چین اعلام کرده است کاهش 28 درصدی تجارت ایران و چین تراز منفی 600 میلیون دلاری بر جای گذاشته است و مبادلات این دو کشور طی 4 ماهه اول سال میلادی به ۸.۴میلیارد دلار رسید.این در حالی است که صادرات چین به ایران طی این مدت با افت 24درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده.است. نائب رییس اول اتاق ایران و چین علت این کاهش تبادلات تجاری با این کشور را کاهش نرخ جهانی نفت و نوسانات شدید مواد پتروشیمی و میعانات صادراتی از ایران می داند.به گفته مجید رضا حریری مشکلات بر سر تبادلات تجاری ایران و چین تا پایان نیمه اول سال جاری ادامه دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، گمرک چین اعلام کرده است مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا آوریل 2015 بالغ بر 11.6 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا آوریل سال جاری به 8.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

گفته می شود، صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افت قابل توجه داشته است. صادرات چین به ایران در ژانویه تا آوریل 2016 با افت 24درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 4.5 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا آوریل سال 2015 بالغ بر 5.9 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

همچنین، واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا آوریل 2015 بالغ بر 5.7 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افت 32درصدی در ژانویه تا آوریل امسال به 3.9 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است که با افت شدید قیمت طی ماه‌های اخیر روبه‌رو شده است.

بر این اساس بر‌خلاف سالهای گذشته که همواره تراز تجاری ایران با چین مثبت بوده در سال 2016 تراز تجاری با این کشور منفی شده است. صادرات چین به ایران در 4ماهه نخست سال جاری میلادی 600 میلیون دلار بیشتر از واردات این کشور از ایران طی این مدت بوده است.

مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2015 با افت بیش از 34درصدی مواجه شد و به حدود 34 میلیارد دلار رسید. مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2014 با رشد 31درصدی مواجه شده و به رکورد 51 میلیارد دلار رسیده بود.

در خصوص علت بروز مشکلات بر سر راه تبادلات تجاری ایران و چین، مجید رضا حریری نائب رییس اول اتاق ایران به اگزیم نیوز گفت: مدت هاست ارتباط تجاری ایران و چین با افت واردات و صادرات مواجه شده است نه به مفهوم کم شدن حجم روابط دو کشور بلکه یکی از مهمترین مشکلات سد راه تبادلات، به کاهش قیمت های جهانی باز می گردد.

وی ادامه داد: در سال 2015 نسبت به سال 2014 و در4 ماهه  سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال 2015 این روند کاهشی ادامه پیدا کرده و پیش بینی می کنیم در نیمه اول سال جاری رقمی بالای 25 درصد کاهش تبادلات تجاری داشته باشیم. اما در نیمه دوم روند کاهشی متوقف شده و به احتمال زیاد افزایش خواهیم داشت.

وی با اذعان به این که در سال‎های گذشته شاهد کاهش صادرات و واردات در کل کشور بودیم افزود: واردات در سال 94 نسبت به سال 93 در حدود 25 درصد و صادرات درحدود 15 درصد با کاهش مواجه بوده است.لذا وقتی کاهش در صادرات و واردات کل کشور اتفاق می افتد این موضوع متوجه چین که شریک اول تجاری ماست خواهد بود.

نائب رییس اول اتاق ایران با بیان این که رکود موجود در کشور از جمله دلایلی است که می توان تاثیرگذار در این تبادلات باشد یادآور شد:  رکود در تقاضا برای مواد اولیه و یا کالای تولید شده و کاهش قیمت های جهانی کالاها روند منفی و کاهشی در اقتصاد جهان داشته است. در نتیجه مجموعه خرید و فروش و تبادلات بازار با قیمت های ارزان تری انجام شده.

حریری در ادامه با بیان این که عمده صادرات به چین نفت و میعانات است خاطر نشان کرد: از دیگر دلایل مهم در کاهش تبادلات صادرات نفت و میعانات ایران به چین است که معزل کاهش جهانی نرخ نفت که از سال 2014 شروع و در سال 2016 به اوج خود رسید که تبادلات تجاری را با کاهش قابل توجهی مواجه کرد.

او در پاسخ به این سوال اگزیم نیوز مبنی بر این که پیش بینی رشد تبادلات تجاری ایران و چین را برچه اساسی می داند؟ پاسخ گفت: علائمی که از قیمت جهانی نفت و مشتقات نفتی بروز می کند بیانگر رشد آن است. به عبارتی فروش هر بشکه نفت به نرخ 31 دلار در حال افزایش به نرخ 50 دلار است که این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

به گفته نائب رییس اول اتاق ایران، بهبود روند سیاسی ایران در دنیا می تواند بسیار تاثیر گذار باشد که همین موضوع می تواند منجر به افزایش ارتباطات ایران با شرکای تجاری بالاخص چین شود.

به گفته حریری، رکورد صادرات و واردات ما با چین در سال 2013 بود که به 52 میلیارد دلار رسید الان 35 میلیارد دلار است.

کد خبر 10961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =