ساز و کارهای احتمالی کاهش ارز مبادله ای در واردات

کاهش حجم مراودات ایران در دو ماهه اول سال به این معناست که به همین نسبت سهم ارز مبادلاتی کاهش پیدا کرده است؛ به عبارتی کاهش ارز مبادلاتی شاید متاثر از کاهش حجم مراودات تجاری بوده باشد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با کاهش ارز تخصیص یافته به واردات به میزان 20 درصد می گوید در دوماه اول سال، نسبت به دوماه سال گذشته، ارزش واردات و صادرات 14 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته این کاهش نسبت به سال 93 ، 20 درصد بوده است. این اعداد به این معناست که به همین نسبت سهم ارز مبادلاتی کاهش پیدا کرده است؛ به عبارتی کاهش ارز مبادلاتی شاید متاثر از کاهش حجم مراودات تجاری بوده باشد.

به گفته مرتضی لطفی بیشترین محصولی که مسلما ارز مبادله ای مصرف می کند، دارو است. اما ما سال گذشته با کاهش واردات دارو مواجه شده ایم. چرا که داروسازان نسبت به واردات اقلام دارویی که در کشور با کیفیت بالا تولید می شود، معترض بودند. بنابراین شاید یکی از دلایل کاهش ارز مبادله ای هم این ماجرا باشد. به هرحال، در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت هم فعالان اقتصادی به سیاست های دارویی دولت انتقاد داشتند. شاید دولت در جریان این اعتراض ها وابستگی به واردات دارو به ارز مبادله ای را کم کرده باشد. این مساله می تواند روی این ماجرا اثر داشته باشد.

او همچنین گفت: دولت باید پرداخت ارز مبادله ای را متمرکز به کالاهای اساسی کند. کالاهایی مثل دارو یا مواد غذایی. فلسفه ارز مبادله ای حمایتی و تشویقی است، اساسا هم باید در چرخه صنعت باشد، با توجه به اینکه هزینه های تامین قطعات صنعت گران قیمت است، طبیعتا این گروه نمی توانند با 60 درصد ظرفیت کار، دوره رکود را پشت سر بگذارند. بنابراین اینکه گفته شود کاهش ارز مبادله ای نشان از افزایش تولید و رونق اقتصادی است، اشتباه است. چراکه اگر کارخانجات و شرکت های تولیدی شرایط خوبی داشته باشند، دیگر نیازی به یارانه ارزی دولت ندارند. اما در عمل می بینیم که شرکت ها هنوز هم دچار رکود هستند.

به گفته لطفی وقتی دولت به طور مثال برای صنعت سیمان ارز مبادله ای ندهند، تولیدکننده مجبور می شود ارز آزاد با تسهیلات بانکی نرخ 26 درصد تهیه کند. به هرحال او تمام تلاش خود را می کند تا کارخانه اش نخوابد. در حوزه سیمان سال گذشته کارخانجات با 60 درصد کار کرده اند، یعنی 6 ماه کار نداشتند. به این ترتیب نیاز این صنعت به واردات کم شده است.

او همچنین تاکید کرد: امیدوارم این کاهش اختصاص ارز مبادله ای ناشی از رونق و وجوه قابل توجه واحد های صنعتی و عدم نیازشان به ارز مبادله ای باشد. اما باید گفت که در این مدت، اقدامی برای خروج از رکود اتفاق نیوفتاده است. به همین دلیل هم ارز مبادله ای هنوز مورد نیاز بسیاری از صنایع است. همچنین با توجه به ارز مبادله ای و سود ناشی از تبدیلات ارز به ریال هنوز هم عده ای تشنه به ارز مبادله ای هستند.

کد خبر 10963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =