چالش های یک شبه در بازار شبه پایدار

درحالیکه به نظر می رسید بازار عراق یکی از مهمترین و پایدارترین بازارهای صادراتی ایران باشد اما تصمیمات یک شبه در این بازار صادرکنندگان را با چالش روبرو کرده است

چندی پیش عضو هیات مدیره اتاق ایران و عراق از برگزاری جلسه ای با حضور سفیر عراق در تهران خبر داد که در راستای حل و فصل موانع تجاری صادرکنندگان بویژه موضوع صدور و تایید گواهی مبدا برگزار شده است. اگزیم نیوز در گزارشی تفصیلی  به موانع تجاری پیش روی تجار ایرانی در بازار عراق پرداخته و درباره موانع تجاری صادرات به عراق و اطلاعیه اخیر مبنی بر لزوم صدور و تایید گواهی مبدا با عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفتگو کرده است.

سید حمید حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به برگزاری جلسه ای در خصوص بررسی راهکارهای بازگشت به شیوه گذشته صادرات محصولات ایرانی به عراق اشاره و اعلام کرد: در جلسه ای مفصل با حضور اعضای رسمی اتاق مشترک ایران و عراق با سفیر عراق به موانع توسعه روابط ایران و عراق از قبیل مسائل بانکی ، بیمه، استاندارد، حمل و نقل و گواهی مبدا به صورت مبسوط بحث و بررسی گردید.

 وی ادامه داد: طرف عراقی علل وجود برخی مشکلات در روابط ایران و عراق را بی ثباتی حاصل از شرایط روز عراق و موقتی دانست و در خصوص اعتراض فعالان بخش خصوصی مبنی بر اینکه مدتی است که در زمینه اقتصادی، شاهد تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه از سوی دولت عراق برای محدودیت ورود کالاهای ایرانی به این کشور هستیم. تصمیماتی که گاهی افزایش تعرفه را به دنبال دارد و گاهی ممنوعیت ورود یک کالا به عراق، گاهی استانداردهای کالاها را عوض می‌شود و گاهی مجوزهای جدید از صادرکنندگان ایرانی می‌طلبد، اعلام کرده است در آینده ای نزدیک، مشکلات فوق با بهبود قیمت نفت و اوضاع و شرایط امنیتی برطرف خواهد شد.

وی افزود: در طی این جلسه از توافق بین بانک های ایرانی و عراقی نیز صحبت شد که پیرو آن بانک های عراقی تحریم های بانک های ایرانی را لغو و آمادگی خود را مبنی بر همکاری با این بانک ها اعلام نمودند.اما باید این نکته را هم در نظر داشت که بانک های عراقی دلار محورند و ال سی های دریافتی و پرداختی به صورت دلار معامله می شود.

به گفته وی در ادامه جلسه در خصوص گواهی مبدا نیز صحبت شد. در واقع گواهی مبدا در تمامی مبادلات تجاری جهانی مورد استفاده قرار می گیرد و اتاق های بازرگانی مسئولیت صدور آنها را به عهده دارند منتها موضوع تایید این گواهی تاکنون مطرح نبوده و جزو استانداردهای تجاری جهانی نیست. اما بنا بر گفته های وزیر عراق، زمانی که ویزای کشور عراق جعل می شود و یک هواپیما با تمام مسافرانش در خاک عراق متوجه این امر می گردند پس احتمال این نیز وجود دارد که گواهی مبدا هم جعل و سپس فاقد کیفیت به دست مصرف کننده عراقی برسد. به عبارت دیگر دولت عراق برای اطمینان خاطر روند فوق را درنظر گرفته است و شرط لازم است که مهر و امضای آن مورد تایید قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: اصرارهای ما مبنی بر حذف موقت این قانون کارساز نبود و طرف عراقی موافقت نکرد، همچنین ادعا کرد باید مسوولین در این زمینه فکری کرده تا مشکلات تقلب و جعل ازبین برود، در این هنگام است که دولت عراق تصمیم بر حذف تاییدیه گواهی مبدا خواهد گرفت. ضمن اینکه قول های مساعدی جهت همکاری با ویزای تجار نیز دادند. به این صورت که اتاق مشترک لیست افرادی که در عراق پروژه تجاری  تردد دارند و به آنجا تردد می کنند، معرفی و حتما تسهیلاتی در خصوص ویزای بلندمدت فراهم گیرد، می توان گفت جلسه از این نظر بسیار خوب بود اما در مورد گواهی مبدا به جمع بندی قابل قبولی نرسیدیم.

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه گواهی مبدا در مورد بقیه کشورها هم صادق است، گفت: گواهی مبدا جز اسناد گمرکی و با تدوين مقررات تسهيل تشريفات گمرکي رايج گرديد و برای همه کشورها مورد نیاز است. به عبارتی اتاق بازرگانی تهران که مهر و امضای آن مورد تایید جهانی قرار دارد این گواهی را صادر می کند اما ارسال آن به سفارت و تاییدیه آن حرکت مطلوبی قلمداد نمی شود. به گفته وی در واقع این حرکت دولت عراق کم سابقه بوده و نمایانگر عدم مقبولیت شرکت های بازرسی و استانداردهای ایرانی است. از یک سو بسیاری از مشکلات موجود به دلیل شرایط فعلی و تغییر و تحولات داخلی عراق ناشی می شود و از سوی دیگر عدم هماهنگی و نظم در مباحث اقتصادی و تجاری عراق را نشان می دهد.

کد خبر 10976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =