لزوم تقویت دیپلماسی تجاری ایران در عراق

ایجاد موانع تجاری در بازار عراق سابقه طولانی دارد و با توجه به اینکه عراق یکی از بازارهای اصلی صادراتی برای ما محسوب می شود لازم است با رایزنی و تعامل به حل این موانع بپردازیم

کیومرث فتح الله کرمانشاهی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: ایجاد موانع تجاری در بازار عراق سابقه طولانی دارد و با توجه به اینکه عراق یکی از بازارهای اصلی صادراتی برای ما محسوب می شود لازم است با رایزنی و تعامل به حل این موانع بپردازیم.
وی افزود: نکته قابل توجه در این رابطه عدم همخوانی روابط ایران و عراق با استانداردهای تجاری بین الملل است و با وجود این شرایط تعیین شرط گواهی مبدا به هیج وجه یک اقدام اصولی و حرفه ای تلقی نمی شود.
اخیراً سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد دولت عراق ورود هر گونه کالا به این کشور را منوط به ارائه گواهی مبدا در گمرکات ورودی این کشور کرده است و صادرات بدون این گواهی امکان پذیر نیست. تمامی واحدهای تولیدی ـ صادراتی و تجار و بازرگانان صادرکننده پیش از ارسال محموله‌های صادراتی خود به مقصد عراق باید گواهی مبدا را تهیه کنند و سپس گواهی موجود را برای تایید به سفارت عراق در ایران ارائه دهند.
کرمانشاهی تصریح کرد: استانداردهای معاملات تجارت جهانی (incoterms )  یا مقررات متحد الشکل بین المللی و اعتبارات اسنادی بین المللی ICC در مراوات تاکنون دو کشور نقشی نداشته اند؛ این مراودات براساس مشترکات و روابط ما با کشورهای همسایه انجام می شده است.
وی در ادامه گفت: با بررسی در زمینه شرط جدید گواهی مبدا می توان دریافت که آیا این امر برای جلو افتادن رقبایی مانند ترکیه از ایران در بازار عراق صورت گرفته است یا خیر. رئیس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد گفت: گواهی مبدا که توسط اتاق های بازرگانی ارائه می شود جزو اسنادی است که براساس قوانین متحد الشکل تجاری در جهان صادر می شود و گواهی مهم و موردنیازی است اما با توجه به شرایط مبادلات ایران وعراق که ذکر شد این موضوع یک مانع تراشی تجاری است و باید با طرح تعامل و گفتگو از سوی متولیان تجاری مانند سازمان توسعه تجارت، دولت و اتاق های بازرگانی برطرف شود.
کرمانشاهی افزود: اهمیت رایزنی در این رابطه به دلیل خطر رقبای ایران در بازار عراق است؛ کشورهایی مانند چین و ترکیه در حال ارتقای سطح خدمات و صادرات خود به کشورها هستند و در حال حاضر بسیاری از خدمات را با کیفیت بالاتر از ایران صادر می کنند.
وی در ادامه گفت: موضوع صدور گواهی مبدا از نگاه دیگری می تواند مثبت تلقی شود؛ حرکت به سمت استانداردهای تجاری بین الملل با همکاری اتاق های بازرگانی در این زمینه میسر می شود. بعد منفی این اقدام در نگاه جدید ایجاد الزام برای تایید مجدد گواهی مبدا است که در هیچ جای جهان درخواست چنین چیزی نمی شود.
کرمانشاهی در این باره تشریح کرد: مسئولین تجارت عراق شرط تایید گواهی مبدا در سفارت عراق را نیز ضمیمه شرط پیشین نموده اند و لذا برای جلوگیری از خسارت صادرکنندگان ایرانی و همچنین کاهش هزینه صادراتی باید با رایزنی و پیگیری موانع فوق را برطرف کنیم.
در راستای پیگیری های صورت گرفته برای حل مانع گواهی مبدا، سید حمید حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به برگزاری جلسه ای در خصوص بررسی راهکارهای بازگشت به شیوه گذشته صادرات محصولات ایرانی به عراق اشاره کرده و اعلام کرد: در جلسه ای مفصل با حضور اعضای رسمی اتاق مشترک ایران و عراق با سفیر عراق به موانع توسعه روابط ایران و عراق از قبیل مسائل بانکی ، بیمه، استاندارد، حمل و نقل و گواهی مبدا به صورت مبسوط بحث و بررسی گردید. طرف عراقی علل وجود برخی مشکلات در روابط ایران و عراق را بی ثباتی حاصل از شرایط روز عراق و موقتی دانست و در خصوص اعتراض فعالان بخش خصوصی مبنی بر اینکه مدتی است که در زمینه اقتصادی، شاهد تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه از سوی دولت عراق برای محدودیت ورود کالاهای ایرانی به این کشور هستیم. تصمیماتی که گاهی افزایش تعرفه را به دنبال دارد و گاهی ممنوعیت ورود یک کالا به عراق، گاهی استانداردهای کالاها را عوض می‌شود و گاهی مجوزهای جدید از صادرکنندگان ایرانی می‌طلبد، اعلام کرده است در آینده ای نزدیک، مشکلات فوق با بهبود قیمت نفت و اوضاع و شرایط امنیتی برطرف خواهد شد.
کد خبر 11019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =