نگران صادرات در بازارهای رقابتی نیستیم

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان می گوید نگران عرضه کلان پسته توسط آمریکا و کاهش قیمتها نیست چرا که پسته ایران بازارهای صادراتی خود را داردو به گفته او در حال حاضر مهمترین مشکل صنعت پسته ایران، هزینه های بالای تولید است که تا امروز هم دولت فکری برایش نکرده است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، این روزها خبرهای نگران کننده‎ای از صادرات پسته و حضور رقیب پر و پا قرصی چون آمریکا  در بازارهای رقابتی به گوش می رسد. به طوری که چندی پیش فعالان این صنعت درجلسه هيأت رئيسه انجمن پسته از حضور پررنگ آمریکا و کاهش قیمت پسته ایران در بازارهای رقابتی ابراز نگرانی کردند. اما رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان می گوید: پسته ایران اگرچه از لحاظ کمیت رتبه دوم در جهان را از آن خود کرده اما در کیفیت رتبه اول را داشته و دارد. لذا ما مشتری های خودمان را داریم و جای نگرانی نیست.
طبق این گزارش، ازآن جا كه رقيب اصلي پسته ایران، کشور آمريكا امسال به میزان زیادی محصول برداشت خواهد كرد وهنوزبخشي ازمحصول گذشته اش را نيزنتوانسته به فروش برساند، به نظرمي رسد قصد كاهش قيمت براي محصول سال جدید را دارد. احتمالا افزايش توليد در آمريكا و در نتیجه کاهش قیمت ها، فروش پسته ایرانی را دربازارهاي بين المللي با مشکل مواجه خواهد کرد و اين همان دغدغه اي است که برخی فعالان این صنعت را نگران کرده است.اگرچه رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان معتقد در این خصوص نگرانی حادی وجود ندارد.
آن چه پيش بيني مي شود این است که محصول امسال آمريكا درحدود٣٣٠هزارتن خواهد بود و محصول ايران، حدرد ١٧٠هزارتن. ايران وآمريكا براي اولين بار است که به تولید٥٠٠هزارتني در پسته دست پیدا می کنند.
در این خصوص مصطفی احمدی به اگزیم نیوز گفت: زمانی، ایران رتبه اول تولیدکننده پسته با تولید 320 هزار تن در سال را داشت اما امروز، پس از آمریکا رتبه دوم را داریم و این کشور با تولید حدود 400 هزار تن  در سال رقیب اصلی ایران محسوب می شود.
وی ادامه داد: با مشکلات اقتصادی چون تشدید تحریم، خشکسالی و ارز، تولید پسته از 320 هزار تن به 180 هزار تن کاهش یافت. در واقع اتفاقاتی که در حوزه نفت افتاده بود مشابهش در صنعت پسته رخ داد. به شکلی که سال 1394 نسبت به سال قبل از آن تولید پسته ایران دوباره با افت 15 درصدی مواجه شد. اما  پس از طی کردن مشکلات اقتصادی در تلاشیم تا تولیداتمان را افزایش دهیم.
به گفته رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان، در حال حاضر آب و هوای بهتری نسبت به 5 سال گذشته شاهدیم که همین موضوع روزنه امیدی برای تولیدکنندگان است.
احمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید تولید پسته را متعادل حفظ کنیم اذعان داشت: تولید و صادرات پسته همچون تیغ دو دم است یعنی اگر تولید این محصول بدون برنامه ریزی باشد منجر به کاهش نرخ و آسیب به تولید کنندگان خواهد شد لذا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نخواهد داشت تا تولیدات خود را افزایش دهد.
او در پاسخ به این سوال که،با توجه به هزینه بالای تولید و همچنین حضور رقیبی چون امریکا چه اقداماتی برای وضعیت صادرات پسته مد نظر قرار دادید گفت: تمامی محصولات خشکبار ایران بالاخص پسته،  به علت بومی بودن نه تنها جنبه غذایی دارد بلکه از لحاظ دارویی از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا ما بازارهای صادراتی  و مشتری های خاص خود چون ژاپن و چین و کانادا را داریم اما زمانی می توان وضعیت بازار را برای پسته های ایرانی می توان متعادل کرد که دولت حمایت های لازم را در این خصوص اعمال کند.
به اعتقاد رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان، پیش بینی می شود با توجه به هزینه بالای تولید ، آمریکا نتواند در بازارهای رقابتی تداوم فروش داشته باشد.
کد خبر 11037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =