شیب تند افزایشی واردات گوشت قرمز

ارتقای امکانات و ملزومات دامداری در کشور و واردات غذای دام که رشد تولید گوشت در داخل کشور را سبب می شوند به لحاظ ایجاد اشتغال و بحث امنیت غذایی بسیار مفیدتر از واردات حجم انبوه گوشت قرمز بصورت منجمد یا دام زنده خواهند بود

براساس گزارش منتشر شده از وزارت صنعت در سال۹۴ ثبت سفارش برخی کالاهای اساسی و کشاورزی با افزایش روبه رو بوده است. در این میان در گروه گوشت و مرغ به ترتیب افزایش ارزش، دام زنده (گاو) با  ۵۷۰.۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۳  و گوشت گوسفند با 216.1 درصد افزایش ثبت شده است. ثبت سفارش برای واردات گوسفند زنده به لحاظ ارزشی 51 درصد کاهش داشته و گوشت منجمد گاو و گوساله با 30.4 درصد افزایش در ارقام ثبت سفارش مرقوم شده است. براساس آمار فوق گوشت مرغ منجمد بدون واردات با روند مشابه سال 93 ادامه یافته است.
 
با توجه به روند افزایشی در واردات گوشت قرمز باید گفت ارتقای امکانات و ملزومات دامداری در کشور و  واردات غذای دام که رشد تولید گوشت در داخل کشور را سبب می شوند به لحاظ ایجاد اشتغال و بحث امنیت غذایی بسیار مفیدتر از واردات حجم انبوه گوشت قرمز بصورت منجمد یا دام زنده خواهند بود. همچنین کنترل کیفیت و سلامت گوشت های وارد شده از مبادی مختلف باعث افزایش هزینه در این چرخه شده است. امارات، برزیل، هند و استرالیا از جمله مبادی واردات گوشت قرمز به کشور هستند.
گفتنی است افزایش واردات گوشت در حالی صورت گرفته است که بر اساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی باید حدود 60 هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته وارد می‌شده است اما میزان واردات این محصول به بیش از 100 هزار تن در سال 94 رسیده است. قیمت تمام شده نسبتا پایین گوشت های وارداتی در قیاس با تولید دام داخل می تواند از علل رشد واردات گوشت باشد؛ همچنین لغو تحریم ها و رشد جریان مبادلات بین المللی از فاکتورهای دیگر رشد واردات است.
بر اساس آمار رسمی سال گذشته 100 هزار و 200 تن گوشت قرمز به ارزش 425 میلیون و 900 هزار دلار از کشورهای مختلفی مانند چین، آلمان، استرالیا، امارات، برزیل، ترکیه، عمان، هلند و ... در سال 94 به کشور وارد شده که از نظر وزنی 44.8 درصد و از نظر ارزشی 20.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرده است. در میان فروشندگان گوشت قرمز منجمد به ایران، برزیل با صادرات بیش از 58 هزار تن انواع گوشت قرمز جایگاه نخست را در بازار این محصول وارداتی با سهمی معادل 58 درصد دارد که البته طی سال گذشته که ایران در پی توافقات هسته ای کشورهایی مانند استرالیا را که در سال های قبل از تحریم نیز یکی از منابع تامین پروتئین دامی ایران به شمار می‌رفت، به جمع وارد کنندگان گوشت قرمز اضافه کرد به نظر می‌رسد طی سال جاری و سال‌های آینده این کشور سهم بیشتری را در بازار گوشت قرمز از آن خود کند.
نکته قابل توجه در مورد افزایش حجم گوشت قرمز وارداتی بحث قیمت این کالای اساسی سبد خانوار است؛ افزایش واردات می تواند به عنوان یک اهرم سیاستی در حوزه تورم قیمتی گوشت قرمز وارد شود و افسار قیمت های گران این فرآورده را اندکی کنترل نماید. گرچه قیمت گوشت در طی سال 94 با ثبات نسبی روبه رو بود و ارقام افزایشی سال های گذشته را تجربه نکرد اما بنظر می رسید افزایش این حجم از واردات گوشت قدرت بیشتری در تغییر قیمت داشته باشد.
شایان ذکر است چسبندگی قیمت ها در اقتصاد یکی از فاکتوهای مهم عدم کاهش قیمت ها در مباحث خرد و اقتصاد رفتاری است. همچنین افزایش طبیعی تقاضا که هرساله با رشد جمعیت و سایر فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی اتفاق می افتد یکی دیگر از عوامل چسبندگی قیمت در مواد خوراکی مانند فرآورده های گوشتی محسوب می شود.

 

کد خبر 11050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =