خلأهای حمایتی در صنایع دستی ایرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی می گوید: دولت باید با برنامه ریزی و پیشبرد اهداف توسعه ای راه را برای تولیدات بیشتر صنایع دستی و صادرات این محصول هموار سازد

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی می گوید: دولت باید با برنامه ریزی و پیشبرد اهداف توسعه ای راه را برای تولیدات بیشتر صنایع دستی و صادرات این محصول هموار سازد. به گزارش اگزیم نیوز، پیش تر نیز بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی به بنگاه‌های تولیدی صنایع دستی در سال‌جاری خبر داده و گفته بود این رقم 20میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

همین گفته کافی است تا اخباری مبنی بر بهبود وضعیت تولیدی و صادراتی صنایع دستی به گوش برسد اما در این میان رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی می گوید: دولت در خصوص حمایت از تولیدو صادرکنندگان برنامه راهبردی مناسبی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی در ادامه به اگزیم نیوز گفت: رکود در بازار مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود آورده این درحالی است که متضرر اصلی در این امر تولید کننده است چرا که در این میان نه تنها بابت تسهیلاتی که از دولت دریافت کرده تحت فشار است از سوی دیگر به علت مشکلات رکود حاصل از بازار، متحمل تبعات و سایر مشکلات نیز باید باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از فاکتورهای عدم حمایت دولت را بررسی نکردن ابعاد صادرات محصولات صنایع دستی به بازارهای هدف دانست و ابراز کرد: این روزها وقتی دولت تصمیم به صادرات می گیرد هیچ تحقیقی از روند توسعه ای محصولات ایرانی ندارد. به این شکل که با فروش صنایع دستی ایران، هیچ طرح تحلیلی مبنی بر این که روند صادرات به چه شکلی است چه کالاهایی بیش از همه فروش رفته یا با چه طرح هایی می توان، کیفیت محصولات صنایع دستی را افزایش داد مد نظر و مورد بررسی قرار نمی گیرد.

وی از دیگر اقداماتی که دولت می تواند در راستای طرح حمایتی از تولید کنندگان اجرا کند را برگزاری نمایشگاهها دانست و گفت: کارآفرین باید با آرامش خاطر تولید کند اما به علت نبود ضمانت از سوی دولت، متاسفانه مشکلاتی در راستای تولید نیز به وجود می آید و به این نفع صادرکننده نیست و البته در بازارهای رقابتی نیز حرفی برای گفتن ندارد.

به گزارش اگزیم نیوز، بازار صنایع‌دستی ایران فاخر اما کم‌رونق همچنان در تلاش برای ورود به بازارهای تجارت جهانی است؛ صنعتی که گرچه سرمایه اولیه اندکی (نسبت به دیگر صنایع) می‌خواهد، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر چین به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارها همواره مورد توجه ایران بوده است؛ بازاری که ایران در آن بیشتر خریدار است تا فروشنده.

کد خبر 12062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =