مناطق آزاد، به مراکز خرید تبدیل شده‌اند

محمدمهرزاد: بجای اینکه مناطق آزاد را به مناطقی برای جذب توریست و گردشگر تبدیل کنیم با واردات بی رویه این مناطق را مراکز خرید تبدیل کرده‌ایم

محمد مهرزاد، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به نبود سرمایه‌گذاری های بین المللی در مناطق آزاد به اگزیم‌نیوز گفت: قوانینی که می‌تواند موجب ترغیب حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق شود به درستی اجرا نمی‌شود، در باره هر موضوعی قوانین مخصوص وجود دارد اما ادارات، سازمان‌ها این قوانین را به رسمیت نمی‌شناسند و با توجه به قوانین سرزمین اصلی فرایند را دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: در مناطق آزاد زمین، مجوز آسان‌تر از منطقه اصلی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تا مدتی از پرداخت مالیات معاف هستند، با صادرات کالاهای داخلی نیز امتیازاتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما تامین اعتباری برای آنها نمی‌شود، آنها با توجه به موقعیت خود می‌توانند سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند زمانی که نگاه، نگاه ورود سرمایه باشد مسیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی هموار است اما زمانی که هنوز درگیر حواشی برجام و انتظار هستیم شرایط مناطق آزاد نیز متفاوت می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس افزود: زیر ساخت‌های مناطق آزاد پاسخگوی هر نیازی نیست، هر منطقه آزاد متناسب با منطقه جغرافیایی و صنعتی بودن باید یک فعالیت را دنبال کند، اما متاسفانه مناطق آزاد به مناطقی برای واردات کالاهای غیر ضروری با کیفیت پایین تبدیل شده‌اند. بجای اینکه مناطق آزاد را به مناطقی برای جذب توریست و گردشگر تبدیل کنیم با واردات بی رویه این مناطق را مراکز خرید تبدیل کرده‌ایم.

مهرزاد کمبود سرمایه و رکود اقتصادی را عامل افت کیفیت این مناطق دانست و گفت: رکود اقتصادی حاکم بر کشور بر فعالیت این مناطق نیز تاثیر می گذارد، به نوعی باعث شده تا زیر ساخت های لازم برای توسعه این مناطق وجود نداشته باشد، از طرفی درست است که قوانین مناطق آزاد متفاوت از منطقه اصلی است اما شرایط اقتصادی سرزمین اصلی و این مناطق توام با یکدیگر است، نمیتوانیم این مناطق را کاملا جزیره ای ببینیم.

وی درباره قاچاق کالا بیان کرد: مبارزه با قاچاق کالا راهکارهای نرم افزاری و سخت افزاری دارد، اما موضوع قاچاق به کسب و کار و بیکاری در جامعه برمی‌گردد، البته باید گفت قاچاق چند قلم پوشاک یا لوازم خانگی بهتر از قاچاق مواد مخدر است.

این عضو هیات مدیره منطقه آزاد ارس بیان کرد: تنوع سلایق در کشور بسیار زیاد است، برخی به اقتصاد دولتی معتقدند و برخی به اقتصاد آزاد. این دوگانگی موانعی بر توسعه برخی امور ایجاد کرده است، از طرفی نباید  مناطق آزاد را با مناطق مشابهی مانند دبی مقایسه کرد چرا که سرزمین اصلی امارات نیز به طور کل منطقه آزاد است، مناطق آزاد کشورمان را باید با خودشان مقایسه کرد یعنی برای پیشرفت، رقابت حداقلی میان مناطق آزاد مختلف در کشور بوجود بیاید.

مهرزاد اظهار کرد: منطقه آزاد ورودی و خروجی دارد که با گمرک کنترل می شود، در بحث واردات مشکلی وجود ندارد اما درباره صادرات زمانی که ما کالایی صرفا تولید داخل نداریم چگونه آن را صادر کنیم؟! صادرات ما تنها در صنایع پتروشیمی و مشتقات نفتی قوی است که از طریق قوانین سرزمین اصلی کشورمان صادر می‌شود نه منطقه آزاد.

وی با اشاره به کالاهای لوکس در مناطق آزاد گفت: کالای لوکس به خودروهای ارزان قیمت با موتور زیر 2500 سی‌سی گفته نمی‌شود، اگر در تولیدات عقبگرد داشته‌ایم نباید ورود چند کالا با کیفیت مطلوب را بهانه کرد، مشکل اصلی تولیدات نامطلوب است که باید اصلاح شود نه واردات تعدادی کالای خارجی به کشور. اگر وارداتی در این مناطق وجود دارد با قوانینی سخت و مجوز است.

 

 

کد خبر 12066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =