ضرورت بازتعریف نقش بنگاه های کوچک و متوسط

محسن کوهکن : باید بپذیریم که سرمایه گذاری در بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل داشته است، نباید رکود سنگین این بخش را به تحریم و دست اندازهای اعمال شده خارج از اراده‌مان گره بزنیم، فرار رو به جلو، عقب گرد نوین است

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با اگزیم‌نیوز با اشاره به بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: برای سرمایه‌گذاری مردم در بنگاه‌های کوچک و پروژه های عظیم باید پایه مطالعاتی مشخص شده داشته باشد که این کار عموما از سوی حاکمیت و دولت انجام می‎شود، در کشورهای مختلف نیز لیستی از پروژه های بخش های مختلف با توجه به سطوح آنها تهیه می شود سپس سرمایه گذار پروژه مورد نظر را با توجه به توان مالی، نیروی انسانی و فکر خود انتخاب می کند.

وی افزود: اگر منابع بانکی را به راحتی در اختیار نااهلان قرار دهیم، نتیجه آن بازپرداخت های نامنظم است، اگر فردی یا بنگاهی  با داشتن تسهیلات و منابع بانکی در این بخش نتواند ارزیابی درستی از عملکرد خود داشته باشد قطعا شکست می خورد.

برخی مواقع سیاست‌های بی ثبات دنبال می کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بسیاری از مواقع سیاست های بی ثبات را دنبال می کنیم یعنی پروژه هایی که با تغییر دولت ها بی نتیجه می‌ماند، هرطرحی که اطلاعات آن بر اساس علوم تجربی است محاسن و معایبی دارد که باید ارزیابی عملکرد شود، باید برنامه‌ای جامع و کامل بر اساس زیر ساخت ها و ظرفیت‌های انسانی، موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی برای طرح های خیلی بزرگ و بزرگ و کوچک داشته باشیم.

کوهکن بیان کرد: مثلا برخی طرح‌های کوچک در بنگاه ها با دید رقابتی، افزایش بهره‌وری و....  می تواند بنگاه ها را از خواب زمستانی خارج کند، در برخی پروژه های دیگر مانند استخراج از معادن نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان است یعنی بنگاه های کوچک در این بخش ها مفهومی ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به فرد محوری در پیشبرد اهداف اظهار کرد:  تا زمانی که بیس کار آمایش سرزمین نباشد و پروژه ها به صورت انفرادی دنبال ‌شود مساله اصل سرمایه گذاری به فرع تبدیل می شود و اختلاف ها و کشمکش‌ها جایگزین موضوع اصلی. ابتدا باید ظرفیت ها را شناخت تا با آموزش و تدبیر، بستر سازی و ارائه منابع در بنگاه های کوچک، توسعه آنها به طور جد پیگیر شود.

سرمایه گذاران هم مقصرند

کوهکن در خصوص شرایط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران گفت: باید بپذیریم که سرمایه گذاری  در این بنگاه ها مشکل داشته که رکود فعلی ایجاد شده، نباید مشکلات را به تحریم و دست اندازهای اعمال شده خارج از اراده خودمان گره بزنیم نمیتوانیم فرار رو به جلو داشته باشیم، چند درصد از سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه گذاری اطلاعات کافی از عملکرد، میزان سود، ریسک و... با توجه به میزان تقاضا، هزینه های بازارداشته اند؟! نباید با توقف تمام وقت را صرف زمان از دست رفته کنیم، نباید به مسائل اقتصادی رنگ و بوی سیاسی داد، یکی از آفت های اصلی اقتصاد کشورمان اختلاف نظر مسوولان(دولت ها) است که تکمیل یا اجرای طرح های اقتصادی را به تعویق می اندازد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بررسی هایی درباره ارائه وام به کارگاه های زود بازده شد،  13 مورد از هر 15مورد متقاضیانی که تسهیلات و وام هایی خود اشتغالی دریافت کرده اند در مسیر سرمایه گذاری نبوده، بلکه هزینه شده است. زمانی که وام ها هزینه می شود برای بازپرداخت هم مشکلات متعددی بوجود می آید که  در نهایت سیستم بانکی دچار چالش می شود.

وی ادامه داد:  نگاه به گذشته تنها در حد بهره گیری از تجربه و نگاه به آینده باید در مسیر مطالعات مبتنی بر آمایش سرزمین و اطلاعات درست و توجه به ظرفیت ها و زیر ساخت ها باشد، اما برای اینکه در ارائه منابع به بنگاه ها تبعیض صورت نگیرد باید منابع دولتی را هدایت شده در اختیار هرکدام بگذاریم.

بخش خصوصی نیازمند آموزش است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش بخش خصوصی در تقویت بنگاه ها اظهار کرد: متاسفانه بخش خصوصی دولت را بهانه می‌کند و دولت نیز شرایط پسابرجام و... . مشکلات کشور بدین طریق حل نمی‌شود، بخش خصوصی ما بخش خصوصی واقعی نیست به همین علت نتوانسته تا کنون کمک حال این بنگاه ها باشد.

کوهکن افزود: بخش خصوصی ما منافع مشروع خود را در راستای منافع عمومی نمی ببیند، تعداد قابل توجهی از اعضای اتاق بازرگانی قدرت تشخیص اینکه منافع پایدار دراز مدت خودشان در راستای منافع عمومی است ندارند،بخش خصوصی نیازمند آموزش است.

وی بخش خصوصی را یک بخش پر ادعا دانست و گفت: اتاق های بازرگانی و اتاق تعاون باید واقع بینانه و به دور از تعصب مشکلات را حل کنند، توصیه بنده آموزش ضمن خدمت در جهت توجیه سرمایه گذاران است، اقتصاد کشور اگر سالم باشد منافع میان مدت و بلند مدت مشخص می شود.

کد خبر 12067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =