آغاز رقابت سرسختانه پسته ایران و آمریکا

طباطبایی: رقابت سختی با آمریکا در پیش است و با توجه به پایین بودن هزینه تولید پسته آمریکا، شانس فروش این محصول توسط ایران کاهش می یابد چرا که هزینه تمام شده تولید ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاست

در حالی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان می گوید نگران عرضه کلان پسته توسط آمریکا و کاهش قیمتها نیست که عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران نظر مخالفی دارد. به گفته او، وضعیت صادرات پسته، شرایط سختی را طی می کند و مهمترین راهکار کاهش نگرانی های صادراتی تک نرخی شدن ارز توسط دولت است.

به گزارش اگزیم نیوز، چندی پیش رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان گفته بود نگران صادرات پسته و رقابت آن با صادرات امریکا نیست چرا که پسته ایران بازارهای صادراتی خود را داردو به گفته او در حال حاضر مهمترین مشکل صنعت پسته ایران، هزینه های بالای تولید است که تا امروز هم دولت فکری برایش نکرده است.

طبق این گزارش، آن چه پيش بيني مي شود این است که محصول امسال آمريكا درحدود٣٣٠هزارتن خواهد بود و محصول ايران، حدرد ١٧٠هزارتن. ايران وآمريكا براي اولين بار است که به تولید٥٠٠هزارتني در پسته دست پیدا می کنند. اگرچه مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان معتقد است با مشکلات اقتصادی چون تشدید تحریم، خشکسالی و ارز، تولید پسته از 320 هزار تن به 180 هزار تن کاهش یافته. اما در حال حاضر آب و هوای بهتری نسبت به 5 سال گذشته شاهدیم که همین موضوع روزنه امیدی برای تولیدکنندگان است.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید تولید پسته را متعادل حفظ کنیم اذعان داشت: تولید و صادرات پسته همچون تیغ دو دم است یعنی اگر تولید این محصول بدون برنامه ریزی باشد منجر به کاهش نرخ و آسیب به تولید کنندگان خواهد شد لذا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نخواهد داشت تا تولیدات خود را افزایش دهد.

او در پاسخ به این سوال که،با توجه به هزینه بالای تولید و همچنین حضور رقیبی چون امریکا چه اقداماتی برای وضعیت صادرات پسته مد نظر قرار دادید گفت: تمامی محصولات خشکبار ایران بالاخص پسته،  به علت بومی بودن نه تنها جنبه غذایی دارد بلکه از لحاظ دارویی از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا ما بازارهای صادراتی  و مشتری های خاص خود چون ژاپن و چین و کانادا را داریم اما زمانی می توان وضعیت بازار را برای پسته های ایرانی متعادل کرد که دولت حمایت های لازم را در این خصوص اعمال کند.

به اعتقاد رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان، پیش بینی می شود با توجه به هزینه بالای تولید ، آمریکا نتواند در بازارهای رقابتی تداوم فروش داشته باشد. اما از سوی دیگر، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، نظر دیگری دارد او می گوید در دست گرفتن بازار پسته توسط آمریکا جدی است و این موضوع نگران کننده ای را برای صادرکنندگان رقم زده است. محمد مهدی طباطبایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: اتحادیه به عنوان متولی اصلی صادرات خشکبار نگرانی هایی برای صادرات بالاخص پسته دارد.

او ادامه داد: به علت افزایش تولید پسته آمریکا ، نگرانی هایی  از سوی صادرکنندگان ایرانی برای صادرات خود وجود دارد چرا که به نظر می رسد با افزایش تولید آمریکا، رقابت قیمتی افزایش یافته و برای مصرف کنندگان  جاذبه ایجاد میکند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران یکی از دلایل کاهش قیمت پسته امریکا در مقابل تولید پسته ایران به وضعیت هزینه تمام شده آن دانسته و معتقد است: در هزینه تولید پسته و خشکبار محدودیت داریم و این موضوع  منجر به سلب رقابت در بازارهای جهانی شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که احتمال کاهش صادرات و عرضه در بازارهای بین المللی پیش بینی می شود ادامه داد: این موضوع نگران کنده است لذا باید برای آن فکری کرد.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای توسعه صادرات پسته در بازارهای جهانی و رقابت ایران باآمریکا در قبال این محصول مد نظر دارد پاسخ داد: با توجه به بالا بودن هزینه تولید، در بحث کلان، باید قیمت ارز تک نرخی و واقعی شود. رقابت سختی با آمریکا در پیش است  و با توجه به پایین بودن هزینه تولید پسته آمریکا، شانس فروش این محصول توسط ایران کاهش می یابد چرا که هزینه تمام شده تولید ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاست.

او افزود: با تک نرخی و واقعی شدن ارز، اثرات آن در محصولات و صنایع کشاورزی و تولیدی مشهود می شود اما دو نرخی بودن ارز به واردات کمک کرده و توان و فرصت رقابتی را از تولید کننده می گیرد. به اعتقاد وی، در حوزه تولید و صادرات باید نرخ ارز واقعی شود  تا در خصوص تورمی که هزینه های تولید و  صادرات را تحت تاثیر قرار داده پوشش داده شود.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که، با یک فرمول جامع می توان نگرانی حاصل از صادرات محصولات را کاهش داد اذعان داشت: تعیین تکلیف در مورد نرخ ارز (تک نرخی شدن) می تواند مشکلات و نگرانی ها در مورد صادرات را کاهش دهد. به گفته او، نکته مهم این است ، به علت پایین بودن قیمت تمام شده پسته آمریکا، برای فروش این محصول، آمریکا توان پایین آوردن قیمت را دارد و این در حالی است که هر تولید کننده سعی دارد محصول خودش را بفروش برساند.

کد خبر 12076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =