ناکامی بخش خصوصی از پسابرجام

بهرام شهریاری: بزرگ ترین مشکل برای جذب سرمایه گذار خارجی در ایران بحث امنیت و ثبات سیاسی است که برای آنها خیلی اهمیت دارد که ایران دوباره وارد چالش های تحریم و محددیت های مالی و معاملاتی نشود.

در چند ماهی که از عملیاتی شدن برجام و رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به کشور ما می‌گذرد و به رغم آن که روسا و دیگر اعضای هیات رئیسه‌های اتاق ایران و یا تهران به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در تمامی جلسات مذاکره با هیات‌های اقتصادی خارجی در ایران و در خارج از کشور حضور داشته‌اند، هنوز بخش خصوصی ما در همان جایی قرار دارد که در سال های قبل از توافق هسته‌ای و برجام قرار داشت .

دراین راستا بهرام شهریاری در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص علل محقق نشدن انتظارات بخش خصوصی از پسابرجام گفت: اکثر مسوولین معتقد بودند شرایط اقتصادی در دوران پساتحریم رو به بهبودی خواهد رفت، اما شرط اساسی برای عملی شدن این بهبودی در نظر گرفتن تجربه‌های بد گذشته اقتصاد کشور و تکرار نکردن آنهاست.

وی ادامه داد: معتقدم از علل محقق نشدن انتظارات مردم و بخش خصوصی تندروی های دوطرف ایرانی و آمریکایی است. از یک سو مخالفین دولت اوباما در اروپا و از سوی دیگر بهانه ها ومخالفت های سرسختانه مجلس نهم مقابل دولت باعث شد تا برجام تاثیرچندان مثبتی برای ما نداشته باشد.

شهریاری افزود: معتقدم راه گریز این مسئله این است که همچنان رایزنی ها را ادامه دهیم و این ذهنیت را در جامعه ازبین ببریم که با تحقق برجام دشمن به خاک ایران نفوذ کرده و امتیازاتی در اختیارش قرار می گیرد، در صورتی که ما خواهان دریافت امتیاز هستیم.

وی افزود: در شرایط کنونی که کشور ما با رکود، تورم، اشتغال و... دست و پنجه نرم می کند، باید عوامل تاثیرگذار را کم و علل تاخیر توسعه کشور را مرتفع نماییم.

این عضو اتاق بازرگانی اعلام کرد: دولت یازدهم با تدبیر خردمندانه تنها دولتی است که می تواند ایران را از اقتصاد نفتی جدا کند و نفت به عنوان ذخایر طبیعی در کشور نگاه شود تا این وابستگی روز به روز کاهش یابد، ضمن اینکه طبق اقتضای دولت يکي از مهمترين محورهاي اقتصادي مقاومتي، قطع وابستگي بودجه کشور به نفت و اتکا به درآمدهاي مالياتي است.

شهریاری در خصوص انتظارات بخش خصوصی از حضور شرکای اروپایی در ایران گفت: بزرگ ترین مشکل برای جذب سرمایه گذار خارجی در ایران بحث امنیت و ثبات سیاسی است که برای آنها خیلی اهمیت دارد که ایران دوباره وارد چالش های تحریم و محددیت های مالی و معاملاتی نشود.

وی ادامه داد: در واقع عدم احساس امنیت در ایران باعث می شود سرمایه گذار خارجی از سرمایه گذاری عقب نشینی کند.

این مقام مسوول با اشاره با روند مثبت رشد اقتصادی گفت: به عبارت دیگر شیب رشد اقتصادی در مسیر مطلوبی قرار گرفته و از رشد منفی گذر کرده ایم. البته پیش بینی می شود در آینده رشد خوبی خواهیم داشت.

شهریاری همچنین در خصوص مراودات پولی و بانکی بیان کرد: در حال حاضر موضوع سوییفت و ال سی با پی گیری های پی در پی رفع شده است؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که کاهش مراودات ایران تنها به دلیل نبود سوییفت و ال سی نیست بلکه ما اقتصاد ما از مشکلات داخلی بسیار رنج می برد.

وی در پایان در خصوص حوزه کسب و کار گفت: این حوزه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که می توان به رکود حاکم بر جامعه، تعطیلی و ورشکستگی کارخانه ها اشاره کرد. بر فرض مثال چندی پیش خبر تعطیلی کارخانه ارج دراخبار و رسانه ها منعکس شد یا کارخانه پارس الکتریک که تعطیل شده ولی مدیرعامل کارخانه فوق این خبر را تکذیب نموده، شاید به لحاظ ظاهری تعطیل نشده باشد اما آیا نیروی کار در آنجا فعالیت می کند؟ آیا این کارخانه تولید دارد؟

وی ادامه داد: چندی پیش از این کارخانه بازدید کردم، کارخانه انباشته از نیرو و تولید محصول حال به یک کارخانه متروکه و به عبارتی انبار تبدیل شده است. بیشتر این معضلات به زمان حال برنمی گردد بلکه ریشه در دوره نهم دارد که حال نتایج منفی آن را شاهد هستیم و روز به روز نیز شاهد گسترش این اثرات منفی هستیم.

کد خبر 12094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =