۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری بازار روسیه

رضا باکری: تخصیص مشوق ۲۰۰ میلیارد تومانی صادرات به محصولات لبنی می تواند تا پایان امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری صادراتی از بازار روسیه را به ارمغان بیاورد.

کارشناسان معتقدند قیمت تمام شده محصولات ایرانی یکی از موضوعات مهمی است که متأسفانه در کشور ما قدرت رقابتی را از تولیدکنندگان ایرانی می گیرد. علاوه بر آن کیفیت شیر به عنوان ماده اولیه شرکت های لبنیاتی مسأله دیگری است که می تواند روی صادرات تولیدکنندگان ایرانی اثر بگذارد. موضوع دیگر تفاوت های بین تولیدات ایرانی و نیاز خارجی ها است. به عقیده آنها تنها بازاری که تقریبا به تقاضای ایران نزدیک است بازار عراق می باشد و انتظار می رود از این نظر تولیدکنندگان و فعالان بازار بتوانند تغییراتی در تولیدات خود ایجاد کنند. این در حالی است که از منظر ساختاری نیز چالش هایی در بخش صادرات محصولات لبنیاتی مشاهده می شود چالش هایی که بیشتر در حوزه های حمل و نقل، نگهداری و ترخیص، فروش و بازاریابی و ... است. در این بین یارانه صادرات لبنیات به میزان 200 میلیارد تومان موضوعی بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی از آن خبر داد.

 حسن رکنی در این رابطه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: طی دو سال اخیر محدودیت‌هایی در این زمینه به وجود آمد، چرا که رقابت سنگینی در بازارهای صادراتی لبنیات ایران بین کشورهای صادرکننده لبنیات به وجود آمده است؛ بنابراین هنگامی که می خواهیم بازارهای صادراتی خود را در این زمینه حفظ کنیم باید مزیت نسبی و برتری برای محصولات لبنی ایران ایجاد کنیم.  بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را مبنی بر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان یارانه یا مشوق صادراتی به دولت تقدیم کرده و پس از دفاعیات مناسب وزیر کشاورزی در هیات دولت و تصمیم‌گیری نهایی در ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تا این ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه صادراتی لبنیات اختصاص پیدا کند.

رضا باکری در گفت و گو با پایگاه خبری وتحلیلی اگزیم نیوز در خصوص تخصیص مشوق های 200 میلیارد تومانی گفت: طی دو سال اخیر محدودیت هایی در زمینه صادرات محصولات لبنی وجود داشته است. برای حفظ بازارهای صادراتی خود در این زمینه باید مزیت نسبی و برتری برای محصولات لبنی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا مشوق های صادراتی مرسوم است. به عنوان مثال کشور ترکیه هزینه حمل از مبدا تا مقصد را به صادرکننده می پردازد تا قیمت های محصولات عرضه شده قابل رقابت با کالای سایر کشورها باشد. تصمیم اتخاذ شده کاملا درست و منطقی است و امیدواریم تاثیرات مثبت خودش را در امر توسعه صادرات به ویژه در بازار روسیه داشته باشد.

وی افزود: معتقدم حمایت یارانه ای یا مشوق های صادراتی موجب حفظ و افزایش صادرات لبنیات و کاهش قیمت تمام شده این محصولات می شود. در واقع تعریف چنین مشوق هایی صرف ایجاد زیرساخت صادرات خواهد شد و بهترین فرصت برای تولیدکننده یا صادرکننده جهت توسعه صادرات محصولاتش است.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی در خصوص تاثیر مشوق‌های صادراتی بر مشکلات صادرات محصولات لبنی گفت: در حقیقت اختصاص بسته مشوق‌های صادراتی برای رفع چالش های موجود در زمینه صادرات این نوع محصول همچون حمل و نقل، مسائل گمرکی، پوشش هزینه های بالاسری صادرات بسیار موثر است. در حقیقت حمایت هایی از این دست باعث می شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای تولیدی وصادراتی را با کیفیت و قیمت متعادل تر در بازارهای خارجی عرضه کنند.

 رضا باکری در خصوص ناکامی ایران از بازار روسیه و موانع موجود در زمینه صادرات محصولات کشاورزی گفت: ما در بازار روسیه شکست نخوردیم بلکه به عنوان اولین کشور خواستار حضور در بازار روسیه در صنعت لبنیات با موانعی روبه رو شدیم. از جمله این موانع می توان به تعرفه گمرکی روسیه اشاره کرد که با مذاکرات وزارت جهادکشاورزی بین روسای گمرکات ایران و روسیه قرارداد همکاری به امضا رسید. مفاد این قرارداد مبنی بر کاهش 20 درصدی تعرفه برای ایران بود.

وی ادامه داد: از دیگر موانع می توان به حضور کامیون های محصولات لبنی در صف های طولانی گمرکات اشاره کرد. این مسئله هم در کریدور سبز مطرح و در نهایت امتیازهایی به شرکت های ایرانی داده شد. پیرو این توافق قرار شد شرکت های ایرانی بدون حضور در صف های طویل گمرکات روسیه از مرز عبور کرده و وارد خاک این کشور شوند.

وی افزود: سومین مانع عمده ناکامی ما در بازار روسیه بحث بازرسی های کالا است که پیرو این مسئله نیز توافق شد شرکت های بازرسی کننده در ایران به هنگام بارگیری بازرسی را انجام داده و سپس گواهی بازرسی همراه با اسناد صادرات ضمیمه گردد. بنابراین هیچ بازرسی در گمرکات روسیه صورت نمی گیرد. علاوه بر موارد گمرکی که تقریبا برطرف شده، موانع بانکی همچون بازکردن ال سی و انتقال پول توسط بانک های ایران و روسیه تا حدودی مرتفع شده و ارتباط مالی به زودی برقرار می شود.

باکری اظهار کرد: مواردی که ذکر شد عمده چالش های فراروی صادرات محصولات لبنی بود، اما موضوع بازاریابی این محصولات همچنان باقی است که نیازمند حضور و پیگیری موثر کمپانی ها است. به عبارت دیگر موانع تا حدودی رفع شده و شرکت ها بیش از 8 الی 9 ماه است که به روسیه عازم هستند و حتی دراین بین دو شرکت لبنی ایرانی موفق به حضور در بازار روسیه شده اند و دو کامیون از محصولات ایرانی از قبیل شیرخشک و پنیر صادر کرده اند.

وی در پایان اضافه کرد: ما نیازمند زمان هستیم و معتقدم یکی یکی مشکلات را پشت سر می گذاریم و به زودی شاهد باز شدن بازار روسیه برای لبنیات خواهیم بود. به عبارت دیگر با وجود این بسته های مشوق صادراتی حداقل تا پایان امسال حدود 500 میلیون دلار ارزآوری صادراتی از بازار روسیه را به خود اختصاص خواهیم داد.

کد خبر 12118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =