حد کفایت سود بانکی برای رونق اقتصادی

کاهش ۳ درصدی نرخ سود در شرایطی که تورم مصرفی نسبت به ماه گذشته در حدود صفر بوده است حد کفایتی نرخ سود به حساب نمی آید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، شاخص بورس تهران در30 خرداد با 817 واحد کاهش به رقم 73 هزار و 27 رسید و پایین‌ترین رقم بهمن ماه تاکنون را تجربه کرد. با توجه به عملکرد ضعیف و عدم کارایی مناسب بازار سرمایه در ایران، برخی نظرهای کارشناسی حاکی از تاثیرگذاری سود بانکی نامتعادل به عنوان یکی از عوامل رکود در بازارهای مالی هستند.

در حال حاضر و با ابلاغ بخشنامه کاهش نرخ سود به بانک های کشور این سوال مطرح می شود که کاهش سود بانکی بر مبنای کاهش تورم و با هدف رونق اقتصاد و بویژه بازارهای مالی می تواند آنطور که تحلیل های کارشناسی می گویند به داد اقتصاد رکودی ایران برسد یا خیر. اگزیم نیوز در این باره با مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفتگو کرده است.

محمدرضا آرام بنیار در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: بخشی از رشد نقدینگی از محل سودهای بانکی حاصل می شود و با توجه به اینکه 70 درصد از منابع سپرده ای بانک ها به حدود 1 درصد از جامعه تعلق دارد، این منابع نمی تواند اثر قابل ملاحظه ای بر تقاضا و گردش مالی اقتصاد بگذارد. حتی با فرض منابع سپرده بانکی به عنوان محور توسعه، ترکیب سپرده گذاران عامل مهمی است که اجازه نمی دهد این منابع اثر مثبتی داشته باشند.

وی همچنین گفت: با کاهش نرخ سود بانکی عملاً بخشی از منابع بانک ها به سمت بورس، ملک یا سایر بخش های تجاری و صنعتی خواهد رفت و در نهایت با ایجاد اثر مثبت در گردش مالی و تجاری می تواند نتایج خوبی برای اقتصاد داشته باشد.

آرام بنیار با اشاره به تحرک و گردش مالی به عنوان پیش شرط رشد اقتصادی افزود: رشد منابع نقدینگی بدون تحرک مالی رشد ایجاد نمی کند. کاهش سود بانکی می تواند نتایج مثبتی داشته باشد اما این نتایج منوط به خروج منابع از بانک ها به سمت فعالیت های مولد است.

مدیرعامل سابق شرکت تامین سرمایه امین تصریح کرد: کاهش 3 درصدی نرخ سود از 18 به 15 درصد در شرایطی که تورم مصرفی نسبت به ماه گذشته در حدود صفر بوده است رقم مناسبی نیست و حد کفایتی نرخ سود به حساب نمی آید.

آرام بنیار افزود: همچنان تفاوت قابل توجهی میان نرخ سود بانکی و تورم وجود دارد و سپرده گذار بازدهی 15 درصدی بدون ریسک را به فعالیت های دیگر اقتصادی ترجیح خواهد داد. برای رسیدن به تحرک اقتصادی کاهش بیشتری در نرخ سود لازم است.

این کارشناس و فعال حوزه مالی و اقتصادی نرخ 12 درصد را با توجه به تورم و شرایط فعلی اقتصاد ایران نرخ مناسبی برای سود بانکی عنوان کرد و گفت: با توجه به اجرایی شدن برجام و ارقام فعلی تورم نرخ 12 درصد نرخ مناسبی به شمار می آید و می تواند تحرک خوبی در اقتصاد بویژه برای شرکت های بزرگ و بازار سرمایه ایجاد کند.

مدیرعامل سابق تامین سرمایه امین کاهش نرخ سود سپرده را به نفع سیستم بانکی دانست و گفت: هزینه تجهیز منابع بانک ها با این شیوه کاهش می یابد؛ همچنین بدلیل درآمد قابل توجهی که بانک ها از سایر بازارها مانند سکه و بورس دارند، تقویت بازارهای دیگر در اثر کاهش نرخ سود می تواند به افزایش درآمدهای آنها از این مسیر منجر شود. علاوه بر این کاهش رکود و حمایت از تولید با کاهش نرخ سود می تواند وضعیت بازگشت منابع به بانک ها را تقویت نماید.

آرام بنیار در پایان افزود: در شرایط کنونی بهترین استراتژی برای دولت کاهش نرخ سود سپرده است و بنظر می رسد مراحل بعدی کاهش سود هم در دست اجرا قرار بگیرد.

کد خبر 12122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =