صادرات ۴۰۰ کیلو طلای سرخ به آمریکا

عضو شورای ملی زعفران ایران می گوید: طبق آمار ارائه شده توسط مبادی رسمی، از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تاکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو زعفران به آمریکا صادر شده‌ است

عضو شورای ملی زعفران ایران می گوید: طی سال گذشته تولید و صادرات زعفران به میزان قابل توجهی کاهش داشته و این به معنای سبقت کشورهای همجوار ایران برای تولید و صادرات این محصول با ارزش است. به گزارش اگزیم نیوز، به گفته کارشناسان و فعالان صادراتی زعفران، اینک یک کشور به سایر کشورهای وارد کننده زعفران ایران اضافه شد و آن هم آمریکاست به عبارتی طبق آمار ارائه شده توسط مبادی رسمی، از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تاکنون حداقل 300 تا 400 کیلو زعفران به آمریکا صادر شده‌ است.

این گزارش حاکی است، پیش از دهه 70، بازار زعفران دراختیار اسپانیا بود و اکنون در اختیار ایران است؛ اما اگر تولید و صادرات زعفران به درستی مدیریت نشود این امکان وجود دارد که دوباره ایران این بازار آماده را از دست بدهد. اگرچه بسیاری از مسئولان و متولیان امر در حوزه صنعت زعفران معتقدند که صادرات زعفران در امسال و سال گذشته با کاهش تولید و صادرات مواجه بوده اما چندی پیش رئیس شورای عالی زعفران ایران تاکید کرد، صادرات زعفران نه تنها کاهش نیافته بلکه امسال بین 10 تا 20 درصد افزایش داشته ‌است.

در خصوص کاهش و افزایش صادرات زعفران ایران که هچنان یکی از مسائل اختلاف نظر مسئولان و فعالان این صنعت است. علی شریعتی مقدم، عضو شورای ملی زعفران ایران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان رضوی در گفت و گو با اگزیم نیوز می گوید: 96 درصد زعفران در ایران تولید می‌شود این در حالی است که در سال های 1394 و 1395 در حدود 300 تن اضافه تولید داشتیم.

وی با بیان این که ایران رتبه اول در تولید و صادرات زعفران را دارد اذعان داشت: اما در سال گذشته زعفران ایران از لحاظ آماری با افت شدید صادرات مواجه شد. به عبارتی صادرات زعفران در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از لحاظ وزنی 30 درصد و از لحاظ ارزشی 37 درصد کاهش داشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که علت کاهش صادرات این محصول طی سال گذشته را در چه می داند اذعان داشت: وضعیت ناخوشایند کسب و کار، نوسانات ارزی و مالی بازار، هجوم سرمایه های سرگردان، عدم حمایت از بخش صنعتی زعفران و همچنین برخی مشکلات هم بازمی‎گردد به دست اندازهایی که در بازار هدف وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی در بازارهای هدف، صادرات زعفران ایران را تهدید می کند گفت: دو بازار هدف چون اسپانیا و امارات، زعفران ایرانی را با زعفران تقلبی و نامرغوب مخلوط کرده  و به بازارهایی که خلوص زعفران برایشان قابل تشخیص نیست صادر می کنند لذا این نوع تجارت به صادرات رسمی و اصلی زعفران ایران که بازار نهایی و مصرف کننده صادر می شود لطمه می زند. از سوی دیگر دولت و نظام، از محصولاتی چون زعفران حمایتی نمی کند این در حالی است که زعفران از زمان کاشت تا برداشت ، تولید و صادرات در حدود 500 هزار شغل ایجاد کرده و منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که پیاز زعفران به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان راه پیدا کرده اذعان داشت: در حال حاضر 30 کشور به تولید زعفران روی آورده اند و هر لحظه این امکان وجود دارد که گوی سبقت را از ایران بربایند لذا پیش از این که چنین اتفاقی رخ دهد باید دولت چاره اندیشی های لازم را بکند.

به گفته عضو شورای ملی زعفران ایران، باید تولید را در شرایطی که پتانسیل های لازم را دارا هستیم از از سه کیلو در هر هکتار به 30 کیلو افزایش دهیم. شریعتی مقدم در ادامه با اشاره به این که باید در مسائل مربوط به بازاریابی و بازارسازی توجه شود از وضعیت برندسازی برخی رقبا ابراز تاسف کرد و گفت: بازارهای هدف، زعفران ایران را با برندی که متعلق به کشورمان نیست به فروش می رسانند و متاسفانه در این بخش بازار رقابتی در سطح بین المللی  نیز ایجاد شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، همه مشکلات در بحث صادرات زعفران، به آن چه عنوان شد محدود نمی شود مشکلات پولی و نقدینگی همچنان به قوت خود باقی است و هنوز مشکلات حمل و نقلی  برای صادرات این محصول با ارزش رفع نشده است.این در حالی است که  ایران به 46 کشور زعفران صادر می‌کند.

کد خبر 12163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =