در ذهن بریتانیا چه می گذرد؟

عمده مردم بریتانیا مقررات اتحادیه اروپا را دست و پا گیر میدانند و با توجه به اینکه در سالهای دور و پیش از این بریتانیا جزو اتحادیه اروپا نبوده است مردم این کشور به استقلال مجدد از اتحادیه رای داده اند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز هفته گذشته 52 درصد رأی دهندگان انگلیسی به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی دادند. بسیاری از کارشناسان این رأی تاریخی را آغازی بر یک دومینو دانسته‌اند که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و حتی بریتانیای متحد را به چالش بکشد.

دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا می تواند از امتیازاتی ناشی شده باشد که بریتانیا در امور تجاری و مبادلاتی به اعضای اتحادیه اروپا ارائه کرده است. این تصمیم که براساس آراء مردم این کشور اتخاذ شده است گرچه براساس اراده و میل آنها بوده اما تمام جوانب را در نظر نگرفته است.

تقوی افزود: آثار مثبت و منفی این تصمیم برای خود اتحادیه و کشور بریتانیا خواهد بود و ارتباط چندانی به اقتصاد جهانی بویژه کشور ما ندارد.

این اقتصاددان برجسته همچنین گفت: سیاسیون و افراد عالی رتبه بریتانیا با تصمیم خروج از اتحادیه اروپا مخالف بوده اند اما مردم این کشور که در زمان تحصیل بنده در انگلستان مردم باسواد و آگاهی در مسائل سیاسی بودند اینگونه انتخاب کرده اند. در آن زمان حتی کارگران انگلیسی روزنامه های روز را مطالعه می کردند. لذا رای آنها به خروج از اتحادیه اروپا به احتمال زیاد با تحلیل و بررسی همراه بوده است.

وی افزود: عمده مردم بریتانیا مقررات اتحادیه اروپا را دست و پا گیر میدانند و با توجه به اینکه در سالهای دور و پیش از این بریتانیا جزو اتحادیه اروپا نبوده است مردم این کشور به استقلال مجدد از اتحادیه رای داده اند. این امر می تواند ناشی از نارضایتی مردم بریتانیا از نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و سایر متغیرهای کلان باشد.

به گفته این استاد باسابقه اقتصاد نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی مانند قیمت نفت یک شوک قیمتی به حساب می آید و بعد از مدتی فروکش خواهد کرد. قیمت نفت تحت تاثیر متغیرهای جهانی تعیین می شود و در مورد بریتانیا باید گفت این کشور چه در اتحادیه اروپا بماند و چه از آن خارج شود اثر بلندمدتی بر قیمت های جهانی نخواهد داشت.

تقوی در ادامه گفت: انسجام اتحادیه اروپا با حضور بریتانیا موجب رونق تجارت بین اعضای این اتحادیه شده بود و اکنون با خروج انگلستان از این اتحادیه فرصت های صادرات و واردات درون حوزه یورو می تواند به خارج از آن منتقل شود و به این ترتیب فرصت رشد برای رقبایی مانند ترکیه و آمریکا فراهم شود.

یک كارشناس مسائل اروپا در خصوص نفرت مردم انگلیس از اتحادیه اروپا به دو دلیل اصلی اشاره کرده است؛ اولین مساله مهاجرت است؛ طبق قوانین اتحادیه شرایط کار و مهاجرت برای تمامی اعضا یکسان است. یعنی يك شهروند "لتونی" به راحتي و بدون هيچ مشكلي ميتواند به انگلیس آمد و کار پیدا كند. و این یعنی بیکار شدن جمع زیادی از خود انگلیسی ها که شدیدا باعث نارضایتی شان شده بود. مورد دوم زمینه های فرهنگی اجتماعی دارد؛ انگلیس از اول هم خودش را جزیره ای چسبیده به اروپا می دانست؛ نه عضوی از اروپا. سیاست های لندن همیشه با واشنگتن تنظیم میشود، نه با بروکسل. در كل انگلیسی ها از اينكه فرانسوي ها و آلماني ها تصميمي بگيرند و اينان مجبور به تبعيت شوند، ناراضي بودند. مشهور است كه انگليسي ها ميگفتند بدبختي اى كه خود خواسته باشيم، به خوشبختيِ ارمغان آورده از جانب فرانسه، مرجح است.

کد خبر 12164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =