پروسه زمان بر زیرساخت ها در پسابرجام

رئیس کنفدراسیون صادرات و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز ضمن برشمردن نتایج محقق شده در اقتصاد پسابرجام به بررسی شرایط روز مبادلات تجاری و زیرساخت های بازگشت به دوران پیش از تحریم ها در پساتحریم پرداخته است

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز به بررسی شرایط روز مبادلات تجاری و زیرساخت های بازگشت به دوران پیش از تحریم ها در پساتحریم پرداخته است.

انتظارات غیرمعقول از برجام

لاهوتی تشریح کرد: نکته اول افزایش بیش از حد سطح انتظارات مردم از نتایج اقتصادی برجام است. پیش از اجرای برجام برخی موافقان و مخالفان توافق هسته ای بدلیل تبلیغات سیاسی و منافع خود این باور را میان عموم مردم ترویج کردند که با آغاز دوره پسابرجام تمام مشکلات اقتصادی و بین المللی از بین می رود و شرایط ایده آلی بر اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که اجرایی شدن برجام یکی از دستاورد های مهم کشور در سطح حاکمیت است؛ برجام با تایید نظرات تمام سطوح حاکمیتی به امضا رسیده و قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت، اما با بررسی اینکه چه اتفاقاتی بعد آن افتاده است نمی توانیم بگوییم منفی بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: شاید بتوان گفت روند پیشرفت ها تاکنون کند بوده اما این کندی به دلیل بروز تحریم ها و فاصله 10 ساله ایران با پیشرفت های جهانی بویژه در حوزه بانکی و مالی بوده است. با این شرایط حتی در صورت تمایل بانک های بزرگ جهانی به ارتباط با ایران بانک های ما آماده برقراری این مبالات نشده اند و برای بروزرسانی نیازمند نرم افزارها و سخت افزارهای مناسب و جدید هستند.

سرمایه گذاری دیربازده در زیرساخت ها

به گفته لاهوتی نکته دوم وضعیت تجاری و اقتصادی پسابرجام در بخش زیرساخت ها است؛ سرمایه گذاری در این حوزه از زمان استارت تا بهره برداری مسیر طولانی دارد و خصوصاً در مورد ایران که یک کشور در حال توسعه است برخی پروژه ها شاید بیش از 30 سال طول کشیده اند؛ با چنین سرعت و سابقه ای از مسیر اجرای طرح ها انتظار تمکیل و بازدهی سرمایه گذاری ها برای یک زمان 6 ماهه انتظار زیادی است؛ اما می توان گفت فعالیت ها شروع شده است و باید منتظر پیشرفت و بازدهی آنها باشیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: مثلا در بعد رونق زیرساخت ها و لجستیک حمل و نقل قراردادها و مذاکرات ایران با شرکت های بزرگ ایرباس و بوئینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نکته مهم این مذاکرات این است که نوسازی ناوگان هوایی ایران بعد از 40 سال در حال انجام است؛ توسعه حمل و نقل علاوه بر مفید بودن برای مسافرت های داخلی به عنوان زیرساختی در خدمت اقتصاد کشور خواهد بود.

لاهوتی همچنین گفت: در موضوع نقل و انتقالات تجاری پیش از این هزینه هایی را بدلیل فقدان زیرساختهای حمل و نقل در ایران می پرداختیم ولی اکنون می توانیم از امکانات جدید برای کسب درآمد ترانزیتی هم استفاده نماییم.

وی در ادامه به افزایش سهم اتحادیه اروپا در تجارت با ایران اشاره کرد و افزود: حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران در دوران پساتحریم نزدیک 20 برابر افزایش داشته است.

لاهوتی گفت: البته هنوز شرایط موجود مطلوب نیست ولی دولت به سمت پیشرفت و تحقق اهداف اقتصادی و تجاری در حال حرکت است. از موضوعات برجام یکی پس از دیگری بهره برداری می شود و آینده روشنی در این مسیر قابل تصور است.

وی موضوع سوئیفت را به عنوان مثال مطرح کرد و گفت: بازگشایی سوئیفت در ایران باعص شد حداقل برای کشورهایی که پیش از تحریم با آنها مبادلات بانکی داشتیم راهی باز شود.

لاهوتی ادامه داد: موارد بسیاری در جهت پیشبرد اهداف پسابرجام محقق شده است اما هنوز راه زیادی باقی مانده است و بنظر می رسد کمترین زمان برای رشد قابل توجه و بهبود شرایط اقتصادی و تجاری در بهترین شرایط چه به لحاظ بانکی و حمل و نقل و چه از بعد تجاری حداقل یک سال خواهد بود.

این مقام مسئول حضور هیات های تجاری از کشورهای مختلف را امر مثبت دیگری از دستاوردهای برجام خواند و افزود: بررسی موقعیت ها و پتانسیل های ایران که از اهداف هیات های خارجی بوده است نکته مهمی در مسیر توسعه اقتصادی ایران است.

لاهوتی گفت: تعلیق محدودیت های علیه ایران در حوزه پولشویی به مدت یک سال سیگنال مثبت دیگری در فضای پسابرجام به شمار می آید. این موارد مضاف بر کمک به رونق اقتصادی و تحقق اهداف پسابرجام به جلب سرمایه گذاری خارجی منجر خواهد شد. همچنین ایجاد بانک های طرف کارگزاران خارجی و رونق مراودات تجاری از دیگر نتایج آن خواهد بود. وقتی این موضوعات مطرح می شوند موارد وابسته مانند پوشش های بیمه ای نیز رونق می گیرند؛ مثال این امر بیمه های هرمس و ساچه  هستند که دیدیم با  چه سرعت بالایی اجرایی شدند.

وی در زمینه سرعت کند پیشبرد اهداف در ایران افزود: موضوع این است که کشور ما به دلیل خود اتکایی پیشه کردن در بعضی زمینه ها سرعت لازم را ندارد و رسیدن به اهداف طولانی شده است.

لاهوتی ادامه داد: در حال حاضر استقبال خوبی از سوی خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که میتوان از این فرصت برای توسعه و رونق فرودگاهی، بنادر، حمل و نقل زمینی و دریایی استفاده کرد و  به سرعت با جذب سرمایه خارجی و با حضور شرکتهای صاحب نام و همچنین با مشارکت بخش خصوصی سرعت تحقق اهداف را افزایش داد.

وی در پایان گفت: به این ترتیب هم انتقال دانش فنی به داخل کشور صورت می گیرد و هم سرعت تکمیل زیرساختها و ترمیم اقتصاد و تجارت ایران در پساتحریم افزایش خواهد یافت. همچنین از این زیرساختها می توان بعنوان خدمات دهنده به کشورها استفاده کرد و از قبل ترانزیت و صادرات درآمد کسب کرد.

کد خبر 12174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =