حلقه های مفقوده بودجه در صنعت گردشگری ایران

عبداللهی معتقد است حتی با فرض تخصیص بودجه برای صنایع گردشگری باز هم نمی توان گفت همه مشکلات در این بخش حل شده است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اعتبار 50 هزار میلیارد ریالی امسال برای طرح اشتغالزایی 140 هزار نفره در دو بخش صنایع دستی و گردشگری خبر می دهد اما رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی  از این موضوع ابراز بی اطلاعی می کند. وی در عین حال معتقد است اگر خواسته مشتری در بازارهای داخلی و جهانی بررسی شود دیگر نباید نگران ایجاد اشتغال و توسعه صادرات صنایع دستی و گردشگری ایران بود.

به گزارش اگزیم نیوز، به تازگی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اعتبار 50 هزار میلیارد ریالی امسال برای طرح اشتغالزایی 140 هزار نفره در دو بخش صنایع دستی و گردشگری خبر داده این در حالی است رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی از این خبر ابراز بی اطلاع کرده و معتقد است در صورت صحت و سقم این موضوع، باید پیش از این ها دولت برنامه خود را در راستای هزینه کرد این مبلغ عنوان می کرد.

 طبق این گزارش، بهمن نامورمطلق در حاشیه نشست تخصصی توسعه اشتغال در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود، این طرح، ایجاد 70 هزار شغل در هر یک از بخش های صنایع دستی و گردشگری را هدف قرار داده است. به گفته او،  یک نشست تخصصی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف برای ایجاد اشتغال در سطح ملی برگزار شد. این وزارتخانه نیز طرحی هایی در این باره دارد و کمیسیون هایی طراحی کرده است تا برای هماهنگی اشتغال بین دستگاه ها عمل کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  با بیان این که  در بخش صنایع دستی 200 تا 300 عنوان شغل وجود دارد یادآور شده بود که اشتغالزایی آنها بالا و بازار فروش نیز برای آنها مهیاست مانند گلیم، سفال، زیورآلات و آبگینه که مورد حمایت قرار خواهد گرفت. به گفته وی، در بخش گردشگری نیز هتل ها، مکان های اقامتی و بین راهی و مرکزهای روستایی در حال تکمیل، مورد حمایت قرار می گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز چندی پیش هم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد برای اولین بار ردیف بودجه ای برای حمایت از صنایع دستی در قانون بودجه سال 95  لحاظ شده که اگرچه این خبر، خرسندی بسیاری از فعالان صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران را به همراده داشت. مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که با مسئولان و دانشگاهیان داشت گفته بود: رونق تولید، بازرگانی، خلاقیت و ترویج صنایع دستی، گام مهمی در فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه محسوب می شود و همگان از آن بهره مند می شوند.سلطانی فر ، بازرگانی و فروش صنایع دستی را یکی از عمده ترین چالش هایی این صنعت دانسته و گفته بود: ایجاد فروشگاههای مجازی صنایع دستی راهکاری بسیار مناسب برای رونق بازرگانی این بخش است، در حال حاضر حدود 200 فروشگاه اینترنتی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند که این تعداد باید افزایش یابد.

همه این سخنان در شرایطی اتفاق می افتد که سید محمد عبداللهی، رئیس اتحادیه اشیاء قدیمی و صنایع دستی راه اندازی فروشگاههای مجازی صنایع دستی را نه تنها راهکار مناسبی برای رونق بازرگانی این صنعت نمی داند بلکه معتقد است که این اتفاق، تقلب را نیز به همراه خواهد داشت.

او با بیان این که تعیین ردیف بودجه برای صنایع دستی می تواند یکی از فاکتورهای حمایتی برای صادرکنندگان باشد اذعان داشت: پیش از این که دولت برای حمایت صادرکنندگان، بودجه ای در نظر بگیرد بهتر است  در درجه اول برنامه ریزی دقیق و مدونی برای حمایت از این صنعت داشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که راه اندازی فروشگاههای مجازی تاثیر چندانی در راستای حمایت از صنایع دستی و صادرکنندگان ایجاد نمی کند اذعان داشت: بهتر است اول فرهنگ سازی شود سپس پس از شناساندن محصولات و رتبه بندی آنها، فروشگاه مجازی راه اندازی شود.

وی در ادامه، در خصوص نظر معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر این که اعتبار 50 هزار میلیارد ریالی امسال برای طرح اشتغالزایی 140 هزار نفره در دو بخش صنایع دستی و گردشگری اختصاص داده شده واکنش نشان داد و افزود: تا به امروز هزینه های زیادی برای توسعه و ارتقای این صنعت مد نظر قرار گرفته اما نه تنها این هزینه کردها نتیجه ای نداشته بلکه در همان جایگاهی که بودیم هستیم.

عبداللهی در ادامه با اشاره به این که هیچ گونه آماری از صادرات صنایع دستی در دست نیست اذعان داشت: حتی سازمان میراث فرهنگی و سازمان آمار کشور آمار دقیق و صحیحی از صادرات صنایع دستی در کشور ندارند با این اوصاف مسئولان و متولیان با در نظر گرفتن این موضوع به چه شکلی می توانند برنامه ریزی در این راستا داشته باشند.

به گفته او، صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد لذا کسب اطلاعات در مورد شناخت از بازارهای جهانی و برخورداری از سیاستهای حمایتی وتشویقی دولت و بکارگیری آمیخته بازاریابی، از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقاء سطح عملکرد صادراتی است

عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که، اصلا طرح های پیشنهادی دولت و سازمان مشخص نیست ابراز کرد: ما هیچ اطلاعات دقیقی از نحوه هزینه کرد برای این صنعت نداریم. به عبارتی، این که بگوییم در برخی بازارها هیچ مشکلی وجود ندارد کذب محض است چرا که همه فعالان اقتصادی صنعت صنایع دستی و گردشگری بر این امر واقفند که بازار صنایع دستی و گردشگری با شرایط نامناسبی روبروست.

او با اشاره به این که شاید قرار است معجزه ای رخ دهد اذعان داشت: چرا که در فرصت بسیار کمی که در راستای توسعه صنایع دستی و گردشگری وجود دارد نمی توان بدون برنامه اقدامی انجام داد.

به گفته عبداللهی در اختیار داشتن 50 هزار میلیارد ریال بودجه و ایجاد 140 هزار شغل به چه شکلی انجام می پذیرد وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از جذب محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی نداریم.

او با بیان این که باید دید خواسته خریداران چیست افزود: در صورتی خواسته مشتریان بررسی شود مشکلات صادرات نیز رفع خواهدشد.به عبارتی با رشد عرضه و تقاضا، هیچ نگرانی برای توسعه صادرات نخواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز، با توجه به غفلتی که طی سالیان متمادی اتفاق افتاده است، متاسفانه مسوولان امر به موضوع صنایع‌دستی ورود نکرده و به اهمیت، نقش و تاثیر صنایع‌دستی در اقتصاد پی نبرده‌اند. این سبب شده در کشورهایی که از قبل متقاضی یا بازار صنایع‌دستی ما بوده‌اند یا در حال حاضر اقبال دارند با مشکلات متعددی از جمله نبود اطلاعات شفاف، مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان مواجه شویم.

کد خبر 12194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =