راهکارهای خودکفایی تجاری ایران

حسین سلیمی معتقد است به واسطه تحریمها و محدودیت ها در سال های اخیر بخش های محوری دچار چالش شده اند و باید مورد اصلاح قرار بگیرند

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص جایگاه کشور در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی گفت: در حدود 20 سال است که رابطه ما با دنیا قطع بوده است و در سال های اخیر ( سال های تحریم ) این اتفاق به نقطه اوج خود رسید. وقتی کشوری در بازی های جهانی به طور مستمر و هر روز حضور نداشته باشد چگونه می توان انتظار داشت بتوانیم جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهیم.

مهندس حسین سلیمی در ادامه تصریح کرد : به طور مثال ما هنوز به عضویت WTO در نیامده ایم و این در حالی است که کشوری همچون  افغانستان با وجود جنگ چند ساله و مشکلات اقتصادی کشورش یکی از اعضای این سازمان است. وقتی کشور ما در یک سازمان تجارت بین الملل حضور ندارد به این معناست که در جوامع بین المللی حضور نداریم یا به عبارتی نمی توانیم حضور داشته باشیم .

وی بر این اعتقاد است که مجموع این علت ها باعث این امر شده است که ما نتوانیم در بازارهای بین المللی کالاهای تولید کشور را عرضه کرده و متقاضیان را پیدا کنیم و به دنبال توسعه صادراتی کالاهای خود برویم .

مهندس سلیمی در ادامه اظهار کرد :اگر از بعد دیگر به این مساله توجه کنیم مشاهده می کنیم با توجه به اینکه قوانین و مقررات صادرات برخی از کالاها به دلیل مصرف داخلی ممنوع شده است به همین دلیل تولید کنندگان این کالاها به دنبال بازاریابی نرفته و بنگاه خود را بین المللی نکرده و همین امر باعث می شود که در جریان اتفاقاتی که برای همه بنگاه های صادراتی در جهان می افتد حضور نداشته باشد و حالا در شرایطی که تجارت برای ما آزاد شده آنها توانستند به بازارهای ما دست پیدا کنند و برای حفظ بازارهای داخلی باید با وارد کننده ها بجنگیم.

بنابراین همه این مسائل یعنی مقوله قانونی، مقرراتی ، داخلی ، عدم حضور بین المللی ، عدم تعامل بین المللی و عضو نبودن در سازمان های بین المللی دست به دست هم داده و نقش ما را در میادین بین المللی کم رنگ کرده است .

سلیمی در خصوص بحث خودکفایی کشور گفت : وقتی ما بحث خود کفایی را مطرح می کردیم شعارمان این بود که ما کاری به بازارهای خارجی نداریم و برای بازارهای داخلی تولید می کنیم. به این ترتیب بحث رقابت تولید کالای بهتر را از تولید کنندگان گرفتیم . بنابراین حالا بعد از گذشت این همه مدت می خواهیم در کل دنیا با کسانی رقابت کنیم که 20 سال کالای خود را عرضه کرده و هر روز به فکر نو آوری و به روز رسانی محصولاتش با توجه به نیاز های بازارها بوده و ما هنوز در اندم خم یک کوچه مانده ایم که کالاهایی را تولید کنیم که مورد پسند بازارهای خارجی هم باشد.

وی افزود : اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم می بینیمعلاوه بر محو شدن حضور در مجامع بین المللی ، از کشورهای دیگر عقب مانده ایم . به طور مثال اگر مقایسه ای بین کشورمان و ترکیه در این زمینه انجام دهیم مشاهده می کنیم کشوری همچون ترکیه توانسته صادرات خود را به 165 میلیارد دلار ( بدون صادرات غیر نفتی ) برساند و این در حالی است که این رقم در کشور ما چیزی در حدود 20 میلیارد دلار است و این رقم بیشتر مربوط به صادرات کالاهای پتروشیمی است و سهم کمی از این عدد عاید بخش های کشاورزی ، معدن و ... شده است .

به گفته سلیمی ترکیه در سال های اخیر کیفیت ، استاندارد و ... را به وضعیت مطلوبی رساند و تعاملات بین المللی و سازمانی خود را گسترده کرد و حضور گسترده این کشور در نمایشگاه های بین المللی باعث شد که بتواند جهش عظیمی را در حوزه صادرات محصولات تجربه کند .

وی ادامه داد در بازارهای بین المللی وقتی کالایی پسندیده می شود به راحتی نمی توان جای آن محصول را به دست آورد مگر اینکه کالایی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر عرضه شود . این در شرایطی است که با تورم 40 درصد در داخل مملکت ما چگونه می توانیم با محصولات کشور های دیگر به طور مثال ترکیه را که تورمی 5 درصدی دارند رقابت کنیم و ما از این بعد هم ضعف شدیدی تجربه می کنیم .

مهندس حسین سلیمی در نهایت تصریح کرد : ما به خاطر جنگ و تحریم های سال های اخیر غرب علیه ایران این فرصت صادرات را تا حدی از دست دادیم . حال با رفع این تحریم ها و شرایطی که بر ما حاکم شد دریچه امیدی برای ما باز شده و استارت بسیاری از فعالیت های اقتصادی زده شده و امیدوارم که بعد از این جریان با به عضویت درآمدن در سازمان های بین المللی ، رفع کامل مشکلات بانکی و بیمه ای و برنامه ریزی دقیق و سازمان دهی شده و کنترل شاخص های اقتصادی همچون رکود و تورم در این زمینه شاهد پیشرفت هایی باشیم .

کد خبر 12215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =