رقابت های منفی حوزه فولاد تشدید شد

محمد آزاد: در شرایطی که رکود تقاضا در بازار فولاد ریشه کرده است و اینطور به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان نیمه‌دولتی از برخی حمایت‌های خاص بهره‌مند هستند؛ تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز به روش شکستن قیمت‌ها در بازار روی آورده‌اند

بازار فولاد کشور در حالی همچنان با روند نزولی قیمت‌ها مواجه است که قیمت تولیدات فولاد سازان طی نزدیک به دو سال گذشته تا 40 درصد با کاهش همراه بوده است. در چنین شرایطی اگرچه با افت چشمگیر قیمت فولاد کارشناسان بارها رسیدن قیمت فولاد به کف را ارزیابی کردند، اما هر بار با افت قیمتی دیگر، پیش‌بینی یا تعیین کف قیمت فولاد از قبل دش وارتر شد. حال در چنین شرایطی برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی برای دوام آوردن در بازاری که در آن تقاضایی نیست، روش کاهش قیمت را در پیش گرفته‌اند؛ روشی که می‌تواند برای کاهش قیمت به منظور حفظ تولید و جذب مشتری منجر به افت هر روزه قیمت‌ها شود.

روش کاهش قیمت در واقع سیاستی است که در حال حاضر بیشتر از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی به کار گرفته می‌شود. در شرایطی که رکود تقاضا در بازار فولاد ریشه کرده است و اینطور به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان نیمه‌دولتی از برخی حمایت‌های خاص بهره‌مند هستند؛ تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز به روش شکستن قیمت‌ها در بازار روی آورده‌اند تا به شیوه خود تولیدشان را حفظ کرده باشند.

آنطور که رئیس اتحادیه آهن‌فروشان کشوری می‌گوید، این روش با کاری که چین در حال حاضر در بازارهای جهانی انجام می‌دهد تفاوت چندانی ندارد. محمد آزاد در این زمینه می‌گوید: کشوری مانند چین که در حجمی وسیع تولیدات فولادی خود را ادامه می‌دهد نمی‌تواند در شرایط رکود خطوط تولید خود را متوقف کند، بنابراین با دامپینگ تلاش می‌کند محصولات خود را با هر قیمتی که شده در کارخانه نگاه ندارد و به بازار عرضه کند؛ کاری که حالا تولیدکنندگان بخش خصوصی به آن رو آورده‌اند زیرا آنها نه امکان انبار بیش از حد محصولات خود را دارند و نه تمایلی به تعطیلی خطوط تولید.

آزاد با اشاره به اینکه اقدام برخی تولیدکنندگان بخش خصوصی برای کاهش قیمت میلگرد توانسته است بر بازار تاثیرگذار باشد و روند آن را باز هم نزولی کند، می‌گوید: البته این تولیدکنندگان در زمره فولادسازان بزرگ قرار ندارند و حجم تولید آنها در سال شاید کمی بیش از یک میلیون تن باشد اما در بازاری که به شدت با رکود همراه است، تحرکات این دست شرکت‌ها نیز تاثیرگذار می‌شود. او عقیده دارد حالا رکود با بازار فولاد پیوند خورده است، پیوندی که ناگسستنی به نظر می‌رسد. آزاد شرایط بازار فولاد را به قدری بد توصیف می‌کند که دیگر کمترین جذابیتی برای ورود سرمایه‌گذاران ندارد.

او در این زمینه می‌گوید: قبلا شاهد ورود سرمایه‌گذاران به بازار فولاد و خرید آنها برای کسب سود بیشتر بودیم اما حالا افرادی که قبلا در این بازار فعال بودند ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند. یک فعال بازار نیز در رابطه با وضعیت معاملات در طول هفته‌ای که در آخرین روز آن قرار داریم، می‌گوید: بازار فولاد همچنان با رکود همراه است تا آنجا که خریداران قیمت را تعیین می‌کنند. این فعال بازار قیمت‌ها را در بازار فولاد با روندی کاهشی ارزیابی می‌کند، کاهشی تدریجی اما مداوم. اما در شرایطی که معاملات بازار آزاد در کندترین حالت ممکن قرار دارد نگاهی به معاملات بورس کالا نشان می‌دهد که از ابتدای این هفته عرضه‌های نسبتا زیاد و متنوعی در بورس کالا انجام شده است که اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود.

کد خبر 12223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =