راهنماي استفاده از خدمات بانك توسعه صادرات جهت ارتقاء روابط تجاري با روسيه

بازار روسیه به رغم مراودات نسبتا کمی که ایران با آن دارد از ظرفیت های بالایی برخوردار است. با این حال برخی فعالان این حوزه به خصوص آنانی که به تازگی به جمع تجار این بازار پیوسته اند شاید هنوز برای برقراری ارتباط در این کشور با مشکلاتی روبرو باشند. بر این اساس اگزیم نیوز در گزارش زیر استفاده از بازار روسیه را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:

  1. روابط كارگزاري

به منظور تبادل پيامهاي مالي بين بانكي، فرايند برقراري روابط بانكي و ارتباط سوئيفتي موثر با بانكهاي ذيل انجام شده است:

  • Mir Business Bank
  • Bank RFC JSC
  • Asia Bank
  • Promsvyazbank OJSC
  • Gazprombank OJSC
  • Transkapital Bank
  • EXIM Bank of Russia

2. صدور حواله ارزي

اين بانك قادر به پرداخت حواله‌هاي ارزي مشتريان به ارز روبل به نفع ذينفعان در روسيه مي باشد. علاوه  بر اين حواله به ارز يورو در صورت موافقت بانك ذينفع به دريافت وجه از بانك توسعه صادرات ايران در كشور روسيه و يا كشور ثالث قابل انجام است.

3. كارسازي اعتبارات اسنادي

گشايش اعتبارات اسنادي وارداتي و دريافت اعتبارات اسنادي صادراتي به ارزهاي يورو و روبل از طريق بانكهاي تجاري فوق قابل انجام مي‌باشد.

 

4. ارائه خدمات تامين مالي

بانك توسعه صادرات ايران با هدف تسهيل و گسترش صادرات غير نفتي، صادرات كالاها و خدمات، نسبت به اعطاي خط اعتباري با Mir Business Bank مسكو و انعقاد قرارداد ترتيبات بانكي با
Russian Federation Corporation (RFC)  با مبالغ ده ميليون يورو اقدام نموده است. مراحل و شيوه استفاده از تسهيلات مذكور به شرح ذيل مي‌باشند:

 

الف) رويه استفاده از تسهيلات قرارداد ترتيبات بانكي منعقده فيمابين بانك توسعه صادرات ايران و
Russian Federation Corporation (RFC) مسكو

بر اساس قرارداد ترتيبات بانكي منعقده بين بانك توسعه صادرات ايران و بانك مالي روسيه
Bank Russian Financial Corporation(RFC)، بانك مذكور تا سقف 10 ميليون يورو اقدام به گشايش اعتبار اسنادي ديداري به تقاضاي واردكنندگان روسي به نفع صادركنندگان ايراني خواهد نمود و پس از حمل كالا و ارائه اسناد مطابق با اعتبار اسنادي توسط اين بانك، بانك روسي اقدام به واريز وجه اسناد در حساب اين بانك نزد ميربيزنس بانك مسكو به نفع صادركننده ايراني مي‌نمايد. رويه استفاده از تسهيلات مذكور به شرح ذيل مي‌باشد:

  1. انعقاد قرارداد تجاري بين صادركننده ايراني و خريدار روسي؛
  2. ارائه نسخه اي از قرارداد تجاري از سوي خريدار به بانك RFC  به منظور اعتبار سنجي؛
  3. ارائه درخواست بانك روسي به بانك توسعه صادارت جهت تاييد قرارداد از سوي بانك توسعه صادرات (اداره تامين مالي و سرمايه گذاري بين الملل)؛
  4. اعلام قبولي بانك توسعه صادرات (اداره تامين مالي و سرمايه گذاري بين الملل) به منظور گشايش اعتبار اسنادي از سوي بانك RFC به نفع صادر كننده ايراني؛
  5. ارائه اسناد حمل توسط صادركننده ايراني به بانك توسعه صادرات جهت ارسال به بانك RFC به منظور معامله اسناد؛
  6. معامله اسناد توسط بانك روسي و پرداخت وجه؛
  7. واريز مبلغ اسناد به حساب ارزي صادركنننده؛ توضيح اينكه اين وجه ارز با منشاء خارجي است و قابليت حواله به خارج از كشور را دارا مي‌باشد؛ همچنين با توجه موافقت بانك مركزي خريد ارز از صادركنندگان ايراني از طريق صرافي بانك توسعه صادرات و يا ساير صرافي هاي مجاز با نرخي نزديك به نرخ بازار امكان پذير است.  

       خاطر نشان مي‌سازد، با توجه به هماهنگيهاي انجام شده با مسئولين محترم صرافي بانك توسعه صادرات  در صورت تمايل صادركنندگان به دريافت ريال، امكانات لازم جهت پرداخت وجه صادركنندگان با نرخ رقابتي در مقايسه با ساير صرافيها فراهم مي‌باشد. 

کد خبر 12228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =