خروج از «منبع محوری» در اقتصاد ایران

محمدحسین برخوردار معتقد است اقتصاد ایران باید از وضعیت منبع محوری خارج شده و به کارآیی محوری ورود کند

محمد حسین برخوردار یکی از اعضای اتاق بازرگانی در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص حرکت اقتصاد کشور از منبع محوری به کارآیی محوری و دلایل متکی بودن کشور به منابع تولید به جای کارآیی و بهره وری تصریح کرد : یکی از عمده دلایل این موضوع این است که صادرات محصولات صنعتی ما کم است و سهم صادرات در رشد ناخالص داخلی، سهم مقبول و زیادی نیست و به دلیل این که ما در بحث صادرات قوی نیستیم به ناچار به منابع مالی داخلی متصل می شویم.

وی در توضیح دلیل دوم گفت: بیشتر صنایع ما دست افراد دولتی و خصولتی است. این امر باعث می شود که مدیران نتوانند برنامه ریزی بلند مدت یا حتی میان مدت داشته باشند علت این مساله هم آن است که افراد  از زمانی که وارد مجموعه می شوند اطرافیان ساز رفتن را برایش می زنند و به دلیل اینکه مدیر نمی تواند برنامه ریزی ، تحقیق ، توسعه ، کیفیت ، بهره وری و ارتباط با دانشگاه داشته باشند باعث می شود که ما نوآوری ، صادرات و بهره وری را تجربه کنیم.

برخوردار بر این اعتقاد است که اگر کشور ما بتواند رقم صادرات خود را بالا ببرد یعنی توانسته قدرت رقابتی از لحاظ قیمت ، کیفیت و خدمات پس از فروش بالا ببرد و  نتیجه این امر این است که از منابع محوری به سمت کارآیی محوری حرکت کنیم .

وی در خصوص شرایط لازم برای عبور از منبع محوری تصریح کرد : تا زمانی که شرکت ها دولتی و خصولتی باشند و تا وقتی که  مدیران نتوانند در حوزه اختیارات خود آن طور که باید و شاید تصمیم بگیرند و کارآیی لازم را نداشته باشند به نظر نمی رسد بتوانیم بهبودی در این زمینه را شاهد باشیم .

وی در ادامه گفت :باید قوانین و مقررات به گونه ای تنظیم شود در ارزیابی مدیر را تحت پوشش قرارگرفته شود . به این ترتیب هر کس به مدیریت جایی منصوب شد با حجم منابع مالی و سرمایه در گردشی که به آن کار اختصاص داده شده خروجی و کارنامه مشخصی داشته باشند و بتوان در نهایت نتیجه کار آن ها رصد کرد و مورد ارزیابی قرار داد .

برخوردار در خصوص اقدامات لازم برای اینکه منابع طبیعی در خدمت تولید و صادرات قرار گیرد اظهار کرد : مدتی منابع طبیعی را در اختیار افرادی قرار دادند و این افراد به جای اینکه از این منابع در جهت رشد و شکوفایی در چرخه تولید کشور استفاده کنند منابع را در صنایعی همچون ساختمان سازی مصرف می کردندو علیت این اقدام هم این بود که سود آوری در این بخش بیشتر از تولید بود ( بانک ها هم از این قاعده مثتسنی نبوده و به دنبال سود آوری بیشتر بودند )

وی در نهایت گفت : وزارت صنایع برای بهبود این اوضاع و نجات تولید از این وضعیت باید همه امور از جمله اختصاص منابع را تحت کنترل خود درآورد و به طور یکسان و عادلانه همه را ببیند و در طرف دیگر مدیران و واحد های تولیدی باید کالاهای با کیفیت تولید کرده و خدمات عالی را سرلوحه کار خود قرار دهند .

کد خبر 12252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =