کارنامه مثبت و منفی تولید در ۲ ماه

بررسی کارنامه عملکرد ۵۸ محصول منتخب نشان می دهد هنوز تولید ۱۸ قلم کالایی نتیجه منفی با خود به همراه دارد

بررسی شرایط اقتصادی کشور در دو ماهه ابتدایی سال جدید همچنان حکایت از ابقای رکود دارد. رکودی که از دولت گذشته در اقتصاد ایران ریشه دوانده و هنوز به قوت خود باقی است. به تحلیل اگزیم نیوز رکود اقتصادی ایران که از سال های ابتدایی دولت دهم و با تشدید تحریم ها در اقتصاد کشور آغاز و به اوج خود رسید باعث شد نرخ رشد اقتصادی به منفی 5.6 درصد نیز برسد که این موضوع در کنار تورم بالای 30 درصدی باعث شده تا اقتصاد از شرایط رنجوری برخوردار باشد. با این حال با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حدی از طریق سیاست های پولی، مالی و بودجه ای و ایجاد انضباط در اقتصاد و سیاست های انضباطی-انقباضی شرایط بهتر شد و نرخ های منفی رشد اقتصادی به نرخ های مثبت تبدیل شدند.

البته هنوز آمارها چنگی به دل نمی زند و شرایطی نه چندان قابل قبول را شاهد هستیم. در این بین اما در آستانه یک سالگی اجرای برجام نیز شاهد رونق خاصی در اقتصاد ایران نیستیم هرچند شرایط به مراتب از گذشته بهتر و قابل قبول تر است با این حال پیش نیازهای رونق 5 درصدی برای سال جاری فراهم نیست و در دستیابی به این نرخ ها تردید وجود دارد. در این بین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهند به رغم بهبود نسبی در برخی صنایع، هنوز در بسیاری از صنایع تولیدی کشور رشد منفی را شاهد هستیم. در این گزارش از 58 صنعت مورد بررسی همچنان 18 صنعت در دو ماهه سال جاری با کاهش تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبرو هستند.

بر اساس این گزارش به عنوان نمونه دی ام تی، اتوبوس و مینی بوس، کامیون کشنده، کمباین و انواع تلویزیون تخت بیشترین افت تولید را در میان 32 کالای صنعتی تجربه کرده اند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند در مدت زمان مذکور تولید دی‌ام‌تی به‌طور کامل متوقف شده است. براساس داده‌های اعلام شده تولید اتوبوس و مینی‌بوس برابر با 88 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 62 درصد را تجربه کرده است. اما کامیون کشنده نیز در این دوره با تولید 1169 دستگاه نزدیک به 41 درصد افت را تجربه کرد. کمباین چهارمین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرده، ‌براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 61دستگاه کمباین در کشور تولید شد که با افت 5/ 26 درصدی همراه بوده است .تولید انواع تلویزیون تخت نیز در این دوره برابر با 149 هزار و 800 دستگاه بوده که این آمار از افت نزدیک به 20 درصد تولید این محصول منتخب حکایت دارد.

اما در خصوص محصولاتی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند می‌توان به ال ‌ای بی، دوده، وانت، فیبر و پتروشیمی اشاره کرد. در دوماه منتهی به اردیبهشت امسال در مجموع 27 هزار و 700 تن ال‌ای‌بی در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 45 درصدی حکایت دارد. ال ‌ای ‌بی تولید شده در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 19 هزار و 100 تن بوده است. اما تولید دوده در این مدت برابر با 14 هزار و 300 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصد را تجربه کرده است. وانت نیز در این مدت با تولید 11 هزار و 400دستگاه توانست رشدی در حدود 27 درصد را برای خود ثبت کند. فیبر چهارمین محصولی است که در این مدت توانست با رشد 21 درصد مواجه شود، فیبر تولید شده در مدت زمان مورد بررسی برابر با 116 هزار و 400متر مکعب بوده است. پتروشیمی نیز در این مدت توانست به تولید 8 میلیون و 900 هزار تنی دست پیدا کند و به این طریق رشد10 درصد برای این گروه کالایی ثبت شد.

 از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از میان 13 محصول منتخب معدنی نیز در سال گذشته در مجموع سه محصول رشد تولید را تجربه کردند. در این ‌خصوص می‌توان به تولید 317 هزار و 200 تنی شیشه جام اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 142 درصدی را تجربه کرده است.

 فولاد خام دومین محصول منتخب معدنی است که در مدت زمان مذکور با تولید 3 میلیون و 160 هزار و 800 تن رشدی نزدیک به 10 درصدی را تجربه کرده است. ظروف شیشه‌ای سومین محصول معدنی است که با تولید 75 هزار و 700 تن رشد بیش از 7 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. اما کاتد مس نیز با تولید 29 هزار و 700 تن رشدی نزدیک به 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. ولی کنسانتره زغال ‌سنگ پنجمین محصولی است که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده است. کنسانتره زغال سنگ تولید شده در این مدت 183 هزارتن بوده که رشدی حدود 3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

در خصوص محصولاتی که افت تولید را تجربه کرده‌اند نیز می‌توان به کاشی و سرامیک، ظروف چینی، چینی بهداشتی، سیمان و سنگ آهن اشاره کرد. افت تولید کاشی و سرامیک در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برابر با منفی 46 درصد، ظروف چینی منفی 32 درصد، چینی بهداشتی منفی 13 درصد، سیمان منفی 8/ 9 درصد و سنگ آهن نیز برابر با منفی 6/ 6  درصد بوده است.

کد خبر 12278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =