دو الزام استاندارد ساز برای بانک ها در پساتحریم

دکتر صالح آبادی در کنفرانس بانکی همایش بورس، بانک و بیمه از دو ضرورت در نظام بانکی در پساتحریم سخت گفت: استاندارد سازی جهانی و حسابرسی داخلی

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران صبح امروز در پنل تخصصی " انتظارات و تقاضاهای سیستم مالی بین المللی در زمینه مقررات و نظارت بانکی از سیستم بانکی ایران" که در کنفرانس بانکی همایش بورس، بانک و بیمه برگزار شد حضور یافت. دکتر علی صالح آبادی در این نشست تخصصی با اشاره به این که یک نکته در بحث رتبه بندی بین المللی این است که ما در شرایط جدید حتما نیاز داریم از ریتینگ بین المللی بویژه برای بانکها برخوردار باشیم گفت: در شرایط بعد از تحریم یکی از اقدامات اولیه برقراری روابط کارگزاری با بانکهای دنیا بود و در قدم های بعد استفاده از خطوط اعتباری بین الملل وجود دارد که برای جذب این منابع نیازمند رتبه اعتباری بین المللی در بانک ها و شرکت ها و موسسات ایرانی هستیم.

وی در ادامه گفت: هزینه خطوط اعتباری مذکور متناسب با رتبه اعتباری کسب شده توسط بانکها تعدیل می شود و بنابراین یکی از موضوعات مهم در شرایط جدید  توجه به کسب رتبه های اعتباری مناسب است که لازم است به آن پرداخته شود.

وی افزود: در دوره های قبل تحریم برخی موسسات رتبه بندی بین المللی در کشور ما حضور داشتند و با موسسات داخلی نیز همکاری می کردند. در شرایط جدید و با رفع تحریم ها انتظار داریم موسسات بالاتر و معتبرتری در ایران حضور یابند چراکه موضوع رتبه بندی در شرایط جدید بحث مهمی در راستای جذب خطوط اعتباری است.

صالح آبادی گفت: موضوع دیگر در این رابطه موضوع حسابرسی است که دارای اهمیت بالایی خواهد بود. خوشبختانه استانداردهای حسابداری ما نزدیک به استانداردهای بین الملل است اما کاملا منطبق بر آن نیست.

وی ادامه داد: پایه و اساس تدوین چارچوب های حسابداری ایران برمبنای استانداردهای بین المللی بوده و با مختصر تغییراتی نسبت به آن تدوین شده است.

صالح آبادی تاکید کرد: البته برنامه این است که استانداردهای آی اف آر اس بطور کامل برای ایران پیاده سازی بشود. منتها آنچه مهم است توجه به این نکته است که موسسات حسابرسی خارجی که برای حسابرسی بانکهای ایران وارد کشور می شوند دارای اعتبار بین المللی باشند این موضوع نیز در راستای جذب منابع بسیار اهمیت دارد و لازم به توجه است.

وی افزود: قبل از تحریم ها برخی موسسات حسابداری ایرانی که جزو موسسات با اعتبار بالا و کیفیت و اعتبار خوب بودند با موسسات بین المللی کار می کردند و در واقع نمایندگی آن موسسات در ایران را داشتند. در شرایط جدید بدلیل قطع ارتباط موقت در سالهای تحریم ضرورت دارد موسسات بین المللی با موسسات داخلی که قبلا در ارتباط بودند مجددا ارتباط برقرار کنند که ما بتوانیم به صورتهای مالی بنگاه ها، بانکها و نهادهای داخل اعتبار بالاتری بدهیم. به گفته وی این نیز به آن دلیل است که زمانی که بخواهیم با بانکها و موسسات بین المللی کار کنیم و از خطوط اعتباری آنها استفاده کنیم به این استانداردها و رتبه های اعتباری قابل قبول نیازمند خواهیم بود.

کد خبر 12285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =