دو بستر مهیا برای تعالی اقتصادی ایران

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در نشست اتاق تهران از دو بستر اقتصاد و امنیت به عنوان دو ساختار رشد کشور نام برد

صبح امروز 22 تیرماه، شانزدهمین  نشست هیات نمایندگان اتاق تهران  با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات، اعضای اتاق و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. دراین جلسه آقای خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران پیشنهادهای اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد تحرک در صنعت را مطرح کرد.

خوانساری  در سخنرانی خود به گزارش کوتاهی از وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: طبق اخرین آمارهای مرکز آمار ایران، اقتصاد در سال 94 رشد هفت دهم درصدی بالای صفر داشته ولی متاسفانه رشد صنعت 2/2- درصد بوده است. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که ما در سه ماهه جاری، کاهش 13 درصدی واردات و 5 درصدی صادرات داشته ایم. این آمار خبر خوبی نیستند چون بسیاری از واردات ما کالای واسطه ای است و کاهش واردات تاثیرش را روی صنعت خواهد داشت.

 وی به رشد 4.6 درصدی شاخص تولید صنعتی در سه ماهه پایانی سال 94 به نسبت مدت مشابه آن در سال 93 اشاره کرد و گفت: به رغم مثبت بودن شاخص رشد تولید صنعتی در سال 94،برخی صنایع در این فصل رشد منفی داشته اند. رییس اتاق تهران نرخ رشد 4 درصدی را برای سال 95 پیش بینی کرد و گفت:به نظر میرسد صنعت کشور شامل این رشد نشود و علت اصلی آن  مشکلات زیادی  است که در این حوزه وجود داشته و تقاضا به طور شایسته ای تحریک نشده است که بتواند چرخ صنعت را بگرداند. به گفته وی با توجه به اینکه تورم روز به روز پایین ترمی آید که البته اتفاق خوبی است اما با کاهش درآمد سرانه مردم تقاضا تحریک نمی شود و پیشنهاد ما این است به نحوی عمل شود که بتوانیم تقاضا را در سال 95 تحریک کنیم.

خوانساری از عوامل تحریک تقاضا، به سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد با توجه به کندی روند اتفاقات موثر اقتصادی در سال 95 نتوانیم سرمایه خارجی چندانی جذب کنیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: اعتبارات بانکی هم می تواند کمک کند به ایجاد تحول در اقتصاد لیکن به دلیل عدم بازگشت اعتبارات پرداختی بخاطر بلوکه شدن سرمایه ها در بخش زمین و مستغلات، صندوق بانک ها خالی است و به نظر می رسد تسهیلات بانکی  هم نتواند به رشد صنعت کمک کند.

 خوانساری به راههای کمک به رونق اقتصاد اشاره کرد و گفت: اولین راهکار کمک به اقتصاد، کم کردن فشار روی صنعت، از طریق حمایت های مالیاتی وبرگشت تسهیلات بانکی و ملاحظات بیمه و تزریق اعتبارات به صنعت  است که اولین قدم آن یکسان سازی نرخ ارز و واقعی کردن قیمت آن است که باعث می شود تولید داخل قابل رقابت با تولید خارجی شود و نیز درآمد خوبی برای دولت ایجاد می کند تا دولت از طریق آن بتواند بدهی خود را به بانکها، پیمانکارها و نیز به صنعت پرداخت کند. مورد بعدی بحث پرداخت یارانه به بخش سوخت و حامل های انرژی است. در حال حاضر 100 میلیون لیتر گازوییل مصرف می کنیم و روزانه قریب به 120 میلیارد تومان فقط سوبسید گازوییل را می پردازیم که اگر این رقم وارد چرخه تولید شود معجزه می کند و بلافاصله می شود تاثیر آن را مشاهده کرد.

وی در ادامه وضعیت  بیکاری را آتش زیر خاکستر و بزرگترین مشکل مملکت خواند و گفت: گرچه دولت نگران ایجاد نارضایتی از افزایش قیمت ارز و سوخت در بین مردم است اما یک نارضایتی موقتی خیلی بهتر از خطر دراز مدت بیکاری است که در مملکت وجود دارد. خواهش ما از دولت این است که تک نرخی کردن ارز و واقعی کردن قیمت حاملهای انرژی را به سرانجام برساند تا صنعت راه بیافتد.

امنیت کامل برای فعالیت اقتصادی

در این جلسه مهمان ویژه اتاق بازرگانی در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حجت الاسلام علوی در ادامه این نشست به بیان نکاتی در زمینه امنیت اقتصادی پرداخت و گفت: هر جامعه ای زمانی بستر مناسب برای رشد معنوی پیدا می کند که دو نیاز اقتصادی و امنیت آن تامین شود. جامعه ای که اقتصاد پویا نداشته باشد و  نیازهای جامعه تامین نشود انتظار بالندگی معنوی از آن نمی رود.از طرفی جامعه ای که در آن امنیت نباشد نمی تواند از لحاظ فرهنگی رشد کند این یک نگاه قرآنی است.

حجت الاسلام سید محمود علوی با اشاره به وضعیت امنیتی مطلوب جامعه به آرامشی که این امنیت به ارمغان می آورد اشاره کرد و گفت: ما امروز بعنوان بازوی امنیتی نظام امنیت جامعه را تضمین می کنیم. اسلام هیچ محدودیتی برای کسب درآمد حلال ندارد اما برای آن چارچوب گذاشته. به گفته وی دو بال رشد و شکوفایی کشور در عرصه فرهنگی و اقتصادی، سلامت اقتصادی و امنیت اقتصادی است.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت:ما در عرصه اقتصادی هم سردار داریم. فعالین حوزه اقتصادی سردار هستند. ما با متعرضین به آنها برخورد جدی می کنیم؛ کما اینکه اقداماتی هم در این باره انجام شده است. به گفته وی در کنار بحث امنیت اقتصادی موضوع سلامت اقتصادی نیز مطرح می شود. با تشکیلات غیر رسمی و انگل هایی که در نظام اقتصادی حضور دارند برخورد می شود. دولت فعلی دولت فسادستیز است و دنبال از جیب مردم خوردن نیست و ابایی از برخورد جدی با متخلفین ندارد.

حجت الاسلام علوی افزود: پویایی اقتصادی نقشه راه می خواهد. خبرگان این حوزه کار کرده اند و اقتصاد مقاومتی را بعنوان یک راه حل مناسب ارائه داده اند. وی در ادامه با اشاره به این که در این مسیر از سرمایه گذاری حمایت می شود و اجازه تعرض به کسی داده نمی شود گفت: امیدواریم با مساعدت خداوند و سربازان امام زمان بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. وزارت اطلاعات به لطف خدا توانسته همه نقشه های اخلالگران امنیت را خنثی کند. اخبار منتشر شده از عملیات های امنیتی انجام شده یک درصد از کل فعالیت های وزارت اطلاعات نیست.امروز می توانیم به جرات ایران را امن ترین کشور منطقه بدانیم.

کد خبر 12300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =