تیغ قاچاق زیر گلوی لوازم ورزشی

محمد امین زاده: قاچاق لوارم ورزشی، پرشدن انبارها از جنس های بی کیفیت چینی، موانع قانونی از مهمترین مشکلات واردات این صنعت است

مشکلات واردات لوازم ورزشی بحرانی است که فعالان این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کنند اما واردات است و مشکلات مربوط به آن. رئیس اتحادیه  فروشندگان لوازم ورزشی می گوید قاچاق لوارم ورزشی، پرشدن انبارها از جنس های بی کیفیت چینی، موانع قانونی از مهمترین مشکلات  واردات این صنعت است.

به گزارش اگزیم نیوز، لوازم ورزشی از جمله محصولاتی است که به علت نبود تولیدات داخل به الزام باید واردات آن یکی از الویت های واردکنندگان باشد این در حالی است که واردات این محصول نیز مشکلات منحصر به فرد خود را دارد که از آن جمله می توان به موانع ثبت سفارش، قاچاق این محصول و مورد اهمیت نبودن آن در میان سایر الویت های سازمان توسعه تجارت اشاره کرد.

طبق این گزارش، مسئولان و صاحبنظران واردات لوازم ورزشی می گویند که واردات سیگار بر محصولات لوازم ورزشی پیشی گرفته این در حالی است که پیش از این نیز رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی از موانع قانونی این محصول و ارجحیت سیگار در واردات انتقاد کرده بود.

به گفته صاحبنظران، واردات لوازم ورزشی می تواند یکی از مهمترین فاکتورهای تشویقی سلامت در میان جوانان باشد در حالی که اولویت نهم سازمان توسعه تجارت را به خود اختصاص داده است.

محمد امین زاده رئیس اتحادیه  فروشندگان لوازم ورزشی در گفت و گو با اگزیم نیوز با بیان این که همیشه در حق واردات لوازم ورزشی اجحاف شده است اذعان داشت: لوازم آرایشی و سیگار از جمله محصولاتی هستند که در الویت واردات قرار دارند این در حالی است که گفته می شود غیر ضروری بودن لوازم ورزشی باعث شده تا ارجحیت با سیگار باشد.

او با تاکید  براین که جلوگیری از ورود لوازم ورزشی سبب افزایش قاچاق این تجهیزات به کشور شده ادامه داد: جلوگیری از واردات لوازم ورزشی با ارز دولتی، تعرفه بالا و سختگیری در ترخیص این کالا از گمرکات کشور سبب گرانی کالای باکیفیت و ایجاد خسارت برای وارد کننده و مصرف کننده شده است.

او با بیان این که در پی افزایش تعرفه، قاچاق لوازم ورزش رونق یافته اذعان داشت: در سال‌های گذشته واردات کالای چینی با قیمت مناسب موجب رکود تولیدات داخلی شد و متاسفانه هنوز این فرهنگ که با خرید کالای ایرانی، اشتغال افزایش می‌یابد جای خود را باز نکرده و رغبت به کالاهای خارجی بیشتر از کالای داخلی است.

رئیس اتحادیه  فروشندگان لوازم ورزشی با ابراز تاسف از انباشت و ورود کالاهای ورزشی گفت: بازار لوازم ورزشی ایران مملو از اجناس بی کیفیت چینی با عنوان برندهای معروف است که از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود. که این امر به نوبه خود منجر به تعطیلی کارخانه های داخلی تولید کننده لوازم ورزشی شده است

به گفته وی، هم اکنون 75 درصد نیاز داخلی کشور به لوازم ورزشی از طریق واردات و 25 درصد از تولیدات داخل تأمین می شود. این در حالی است که هزینه های بالای تولید مانع از امکان رقابت تولید داخل با تولیدات چینی شده است.

امین زاده در ادامه با اشاره به این که 75 تا 90 درصد لوازم ورزشی وارداتی هستند، گفت: عدم پشتیبابی سازمان‌های مربوطه و برخی از مشکلات و موانع مانند بیمه و مالیات موجب شد تا تولیدکنندگان در این بازار نتوانند دوام بیاورند و بازار را به رقبای خارجی واگذار کنند.

کد خبر 12304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =