چاقوی دو لبه تعرفه آنتی دامپینگ در اروپا

رضا زائر حیدری: اعمال تعرفه آنتی دامپینگ در اروپا (مانند دیگر نقاط جهان) یک تیغ دو لبه است و ممکن است به صنایع فولاد کمک کند اما قدرت رقابتی صنایع پایین دستی را کم می کند

یک تحلیلگر صنعت فولاد گفت: اعمال تعرفه آنتی دامپینگ در اروپا (مانند دیگر نقاط جهان) یک تیغ دو لبه است و ممکن است به صنایع فولاد کمک کند اما قدرت رقابتی صنایع پایین دستی را کم می کند.

به گزارش اگزیم نیوز، به دنبال انتشار اخباری از رویترز بر مبنای شکایت بازارهای اروپا و انجمن فولاد اروپا از دامپینگ فولاد ایران، کارشناسان صنعت فولادی در این خصوص واکنش نشان دادند. برخی از کارشناسان معتقدند که فولاد مبارکه 50 دلار کمتر از سایر محصولات فولادی درجهان و 150 دلار کمتر از فروش بازارهای داخلی در کشور کم فروشی می کنند و این موضوع خسارت مالی فراوانی بر کشور وارد می کند این در حالی است که برخی کارشناسان نیز معتقدند که رسانه های خارجی با غرض ورزی سعی در ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان دارد.

طبق این گزارش، گفته می شود،  رویترز  در اخباری از شکایت بازارهای جهانی از دامپینگ ایران و 4 کشور شامل روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین خبر داده است. هیات بررسی اروپا اعلام کردند کار بررسی از روز سه‌شنبه گدشته آغاز شده و از اول جولای 2015 تا آخر ژوئن 2016 را برسی خواهند کرد لذا به این شرکت‌ها 15 روز مهلت داده شده تا درباره جزئیات این مساله با اتحایه اروپا صحبت کنند.

طبق این گزارش، اتحادیه فولاد اروپا معروف به یوروفر که اعضای آنها یک چهارم تولید کنندگان محصولات فولاد و آهن اتحادیه اروپا را شامل می‌شود در شکایت برای بررسی این مساله دست داشته‌ و اعلام کردند شاکیان شواهدی را مبنی بر اینکه واردات این محصولات از این کشورها شرایط دشواری را رقم زده جمع‌آوری کرده‌اند.

گفته می شود، اتحادیه اروپا اکنون 10 پرونده ضد دامپینگی درباره محصولات فولاد دارد این اتحادیه عوارض برای واردات اینگونه محصولا را درصورتی که زیر قیمت بازار به فروش رود و به رقبای اروپایی آسیب وارد کند، در نظر می‌گیرد.

در این خصوص رضا زائر حیدری کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: اعمال تعرفه آنتی دمپینگ  در اروپا (مانند دیگر نقاط جهان) یک تیغ دو لبه است . ممکن است به صنایع فولاد کمک کند اما قدرت رقابتی صنایع پایین دستی را کم می کند. به عبارتی وقتی اروپا منابع تامین ورق های گرم فولادی را محدود به تامین کنندگان داخلی کند کارخانه های نورد سرد و همینطور تولید کنندگان لوله و پروفیل در فشار قرار خواهند گرفت .

به گفته او، اروپا تولید کننده فولاد است و همچنین محصولات فولادی از محصولات ساده مانند لوله و پروفیل و یا ورق های گالوانیزه و روکش دار گرفته تا محصولات پیچیده تر مانند خودرو و سایر محصولات در صنایع فولاد اروپا به دلائل مختلف از جمله بالا بودن هزینه نیروی کار و مشکلات زیست محیطی بتدریج ضعیف تر  از گذشته می شود  و قادر نیست با قیمت های رقابتی تولید کند بنا براین تولید کنندگان پایین دستی یعنی شرکت هایی که از فولاد محصولات دیگر تولید می کنند مجبور هستند نیاز خود را از دیگر کشور ها تامین کنند  تا بتوانند در بازار باقی بمانند.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که اعمال تعرفه آنتی دامپینگ باعث می شود آن ها از منابع خود محروم  و محدود شوند به تولید کنندگان اروپایی اذعان داشت: این یعنی کارخانه هایی که نمی توانند بطور اقتصادی تولید کنند بناچار محصولات خود را با قیمت بالا تر می فروشند لذا این موصوع از قدرت آن ها در بازار خواهد کاست .

حیدری با اشاره به این که تولید کننده اتومبیل در اروپا اگر نتواند  ورق را با قیمت پایین تامین کند ناچار خواهد بود کارخانه خود را به خارج از اروپا منتقل کند ادامه داد: در صورت رای مثبت کمیسیون اروپا در درخواست یوروفر  قطعا تعدادی شغل در صنعت فولاد نجات خواهد یافت اما با یک فاصله زمانی تعداد بیشتری شغل در صنایع پایین دستی نابود خواهد شد .به همین دلیل برای نخستین بار صدا های مخالف با اعمال تعرفه در اروپا شنیده می شود.

او در پاسخ به این سوال که کارشناسان بسیاری از عملکرد فولاد مبارکه در راستای کم فروشی در بازارهای داخلی و خارجی انتقاد می کنند یادآور شد:  این وظیفه وزارت صنعت معدن و تجارت است که بین  تولید و مصرف توازن برقرار کند  اما چیزی که می دانم این است که در شرایط کنونی کارخانه های فولاد ایران نمی توانند  از ظرفیت کامل خود استفاده کنند و در همین شرایط به ظرفیت تولید افزوده می‎شود. یعنی کارخانه های جدید وارد چرخه تولید می شود و طبعا باید شروع به باز پرداخت تسهیلات بانکی دریافتی کنند در صورتی که بازار بسیار محدود است ..

حیدری در ادامه سخنانش به آمارهایی در خصوص مصرف و ظرفیت نصب شده فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان مصرف فولاد کشور حدود 16 الی 17 میلیون تن است . اما ظرفیت نصب شده حدود 22 یا 23 میلیون تن و خیلی سریع به 25 میلیون تن خواهد رسید . در واقع می توان به جرات گفت  به استثنای بحث های دنباله دار  تولید کنندگان پروفیل و  تولید کنندگان ورق که از بیست سال پیش تا کنون ادامه داشته است راهی به جز صادرات وجود ندارد.

 

 

 

 

کد خبر 12308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =