بازار روسیه پا نگرفت!

محمدرضا جمشیدی معتقد است از فرصت بازار روس ها استفاده نکردیم که البته دلایل این عدم استفاده به هر دو کشور برمی گردد

صادرات لبنیات ایران به سایر کشورها یا قربانی مسائل سیاسی شده یا قربانی کوتاهی مسئولان داخلی و قوانین دست و پا گیر خارجی. ، رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده های لبنیمی گوید: حمایت یک طرفه دولت از دامداران باعث شده تا عملا امکان رقابت کاهش پیدا کرده و به رغم مزیت ها و پتانسیل هایی که در صادرات لبنیات داریم این صنعت با نیمی از ظرفیت خود فعالیت  و صادر می‎کند.

به گزارش اگزیم نیوز، محصولات لبنی صادراتی کشور هم همچون سایر محصولات با مشکلات ناشی از صادرات دست و پنجه نرم می کند این در حالی است که اغلب کارشناسان این حوزه معتقدند جدا از سایر مشکلات صادرات، متناسب نبودن استانداردها با کشور هدف، مشکلات صادرات محصولات لینی را افزایش داده است.

گفته می شود، وضعیت صادرات محصولات لبنی همچنان مانند گذشته بی رونق بوده و تفاوت چندانی نکرده است. کارشناسان معتقدند  به جای اینکه یارانه‌ها را صرف رونق بخشیدن به صادرات کنیم، باید آن را برای بالا بردن مصرف سرانه داخل هزینه کرد.

پیش از این هم اسماعیلی نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنی گفته بود یارانه‌ها باید صرف این شود که قیمت تمام شده تولید محصولات لبنی کاهش پیدا کند تا مردم توان خرید و مصرف این فرآورده‌ها را داشته باشند.

به گفته او، در حال حاضر آمار دقیقی درباره میزان افت صادرات محصولات لبنی در سال‌جاری نمی‌توان اعلام کرد اما کاهش صادرات چشمگیر بوده است.

در همین راستا، محمد رضا جمشیدی رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده های لبنی در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: حمایت یک طرفه دولت از دامداران باعث شده تا عملا امکان رقابت کاهش پیدا کرده و به رغم مزیت ها و پتانسیل هایی که در صادرات لبنیات داریم این صنعت با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کند.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات به روسیه چگونه بوده است گفت: متاسفانه روسیه در مقایسه با سایر کشورها دارای  قوانین دست و پاگیری است که خود به تنهایی سدی برای صادرات محصولات لبنی ایران محسوب می شود.

به گفته، رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده های لبنی، طرف های روسی به رغم تمامی وعده وعیدهایی که برای ارائه تسهیلات و کاهش قوانین دست و پا گیر دادند همه در حد صحبت مانده و اجرایی نشده است.

جمشیدی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در کشور مشکل استانداردها را داریم خاطر نشان کرد: استانداردهای تجاری کشور ما با استانداردهای روسیه متفاوت است لذا در مبادی ورودی دچار مشکل می شویم در حالی  که این موضوع در سایر کشورها کمتر دیده می‌شود. به عبارتی اگرچه از لحاظ سیاسی دارای مشترکاتی هستیم اما به علت مغایرت در استانداردها برای صدور گواهی های مبدا و مقصد برای محموله های صادراتی دچار مشکل می شویم.

رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده های لبنی در پاسخ به این سوال که برای وضعیت استانداردها چه برنامه ای دارید اذعان داشت: ما نمی توانیم برنامه ای داشته باشیم بلکه این مشکلی است که دولت باید به آن پرداخته و اصلاحات لازم را انجام بدهد. این در حالی است که از دو سال پیش تمام تلاش بخش خصوصی این بوده که دولت را متقاعد کند تا این فرصت سوزی از دست نرود اما متاسفانه فایده ای نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وضعیت صادرات لبنیات به عراق چگونه است گفت: صادرات به عراق راضی کننده است اما  : کشور عراق که بیشتر محصولات لبنی ما به آنجا صادر می‌شود شرایط چندان خوبی ندارد، مردم این کشور درگیر جنگ هستند و از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند که همه این مسائل در کاهش صادرات لبنیات ما موثر است.

طبق این گزارش، فعالان صادراتی  به اتفاق معتقدند بازار روسیه بسیار مناسب است و شرکت‌ های ایرانی می‌توانند حضور گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف از جمله محصولات لبنی و شیلاتی داشته باشند.

کد خبر 12322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =