خودکفایی تولید سیگار تا ۴ ماه آینده

طبق قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر تولید و خودکفایی در سیگار با برندهای مختلف، اگر برنامه های طبق پیش بینی انجام شده پیش رود تا ۴ ماه آینده واردات این محصوب ممنوع و در آن به خودکفایی می رسیم

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر تولید و خودکفایی در سیگار با برندهای مختلف، اگر برنامه های طبق پیش بینی انجام شده پیش رود تا 4 ماه آینده واردات این محصوب ممنوع و در آن به خودکفایی می رسیم.

به گزارش اگزیم نیوز، سیگار از جمله محصولات وارداتی است که به علت سود کلان آن قاچاق آن بیش از واردات آن از مبادی رسمی است اگرچه گفته میشود بیش از 90 درصد قاچاق این محصول توسط واردکنندگان آن است اما به گفته مسئولان اصلاح  کاهش قاچاق آن در حال بررسی و  پیگیری است.

علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر تولید و خودکفایی در سیگار با برندهای مختلف، اگر برنامه ها طبق پیش بینی انجام شده پیش رود تا 4 ماه آینده واردات این محصول ممنوع و در آن به خودکفایی می رسیم.

وی ادامه داد: در سال 91 حدود 14میلیارد نخ  واردات سیگار توسط 20 واردکننده از مبادی رسمی کشور داشتیم که همین موضوع را هدف قرار داده و تلاش کردیم طبق قانون این میزان واردات را به سمت تولید با همان برند هدایت کنیم.

وی در خصوص آمار واردات سیگار در سه ماه اخیر گفت: هنوز آماری در این خصوص نداریم.

رمزی در خصوص به خودکفایی رسیدن تولید این محصول در داخل کشور گفت: برای تولید سیگار در داخل کشور، می توان گفت 80درصد موفق بوده ایم به این شکل  که اولین واحدی که 54 درصد از کل سیگارهای مصرفی کشور را وارد می کرد در 19 فروردین سال جاری راه اندازی شد همچنین 3 واحد تولیدی دیگر راه اندازی و 4 واحد در حال راه اندازی است که تا امروز 70 درصد آن پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته او، اگر این اتفاقات تا سه یا چهارماه آینده طبق روال و برنامه ریزی شده پیش رود خط تولید راه اندازی شده و نیازی به واردات نخواهیم  داشت چرا که پاسخگوی نیازهای داخلی خواهیم بود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هنوز از واردات سیگار در سه ماهه سال جاری آماری نداریم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد واردات سیگار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمکیری داشته است که ناشی از دو عامل است.

وی آن دو عامل را این گونه تشریح کرد: کاهش واردات سیگار به علت راه اندازی خط تولید و بخشی هم به افزایش مالیات سیگار بازمیگردد که 50 تومان در هر نخ اضافه شده است.

او با بیان این که افزایش تعرفه واردات می تواند یکی از مهمترین دلایل کاهش واردات رسمی باشد اگرچه واردات نیز به خودی خود در حال حذف است ادامه داد: افزایش تعرفه واردات سیگار منجر به افزایش واردات غیررسمی می شود که اصلاح آن در حال پیگیری است.

کد خبر 12323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =