بهبود تجاری ایران در پساتحریم

عضو اتاق بازرگانی: شاهد این هستیم که بعضا قراردادهای تحت تولید با تولیدکنندگان بزرگ و برندهای چند ملیتی شروع شده است و چشم انداز روشنی را برای کشور رقم می زند

مسعود گل شیرازی عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با یک نگاه کلی به تجارت اظهار کرد: مبنا و پایه تجارت هر کشوری بر گفت و گو و رفت و آمد با کشورهای دیگر است. در دوران 8 سال تحریم های غرب علیه ایران رابطه تجاری همه کشورها با ایران قطع شد که خوشبختانه در فصل جدید نام پسابرجام گامی مثبت در این مسیر برداشته شد و فضایی بر تجارت کشور حاکم شد که این امر ارتباط با کشورهای دیگر را تسریع بخشید و هیئت های تجاری در این فضای جدید ارتباط خود را با تجار کشورهای دیگر زیادتر کردند و امید به انجام معاملات بیشتر شده است.

 وی افزود :همچنین شاهد این هستیم که بعضا قراردادهای تحت تولید با تولیدکنندگان بزرگ و برندهای چند ملیتی شروع شده است و چشم انداز روشنی را برای کشور رقم می زند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت : اما از سوی دیگر تصور قاطع فعالان اقتصادی این بود که یک رفرم بنیادی در تعاملات بانکی اتفاق بیافتد که این مهم مطابق با پیش بینی ها انجام نشد و با حرکتی لاک پشت وار قدم برمیدارد. با این حال به عقیده من باید برجام را اتفاقی خوش یمن در نظر گرفته و حتی الامکان از این موقعیت استفاده ببریم و در حوزه تجارت امید داشته باشیم که با دیپلماسی قوی تر مسئولان و سیاست گذاران اصلی کشور موانع مرتفع شده و مراودات تجاری به نقطه مطلوب خود برسد.

 وی در خصوص سهم بازارهای از دست رفته و تجارت با تجار این بازارها در پساتحریم افزود: مساله ای وجود دارد این است که تجارت امری زمان بر است و نکته قابل ذکر این است که طی این سالها بازارهای زیادی از دست رفته که پس گرفتن این بازارها یک شبه امکان پذیر نیست و برای پس گرفتن سهم خود باید با رقبا بجنگیم تا بتوانیم در این راه موفق شویم .

گل شیرازی در خصوص تمهیدات انجام گرفته برای بازپس گیری بازارها در پسابرجام گفت : به نظر می رسد که در حوزه حمایتی متاسفانه دولت برای تجار هنوز بسته مشخصی تعریف نکرده است . هر چند در این راستا بسته صادرات ابلاغ شد اما نتیجه بخش نبود.

وی در خصوص گشایش های اعتباری در پسابرجام اظهار کرد : حواله های بانکی برای تعداد معدودی از بانک ها شروع شده و روابط کارگزاری در حال برقرار شدن است. درست است که سرعت کند است اما امید داریم در آینده ای نه چندان دور به شرایط مطلوب برسیم .

به عقیده این عضو اتاق بازرگانی واردات و صادرات کشور شیب رکودی خود را مهار کرده تا خود را برای جهش آماده کند .

گل شیرازی در آخر افزود : باید بتوانم صنعت خود را با تکنولوژی های روز دنیا هماهنگ کرده تا از این طریق بتوانیم به رقابت با کشورهای دیگر پرداخته و در امر تجارت موفق تر عمل کنیم.

کد خبر 12338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =