آسیب شناسی ناکامی ایران در بازار روسیه

فعالان حوزه تجاری معتقدند ایران از فرصت مناسبی که در تیرگی روابط روسیه با ترکیه پیش آمده بود به درستی استفاده نکرده است

رکود اقتصادی حاکم بر چرخه اقتصادی بین المللی رقابت را در عرصه بازاریابی و استفاده از کوچکترین فرصت ها در چرخه تجارت بین الملل تشدید کرده است. برنده در این میان کسی است که در گیر و دار روابط  سیاسی بین الملل فرصت های تجاری را شناسایی و در کمترین زمان ممکن آن را از آن خود کند. تیرگی روابط بین روسیه و ترکیه فرصت مناسبی بود که عکس العمل مناسبی نسبت به آن داده نشد. دلایل مختلفی برای این اتفاق ذکر می شود که در گفتگو با سه تن از فعالان اقتصادی به بررسی دلایل آن می پردازیم.

فاطمه مقیمی عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خصوص دلایل از دست رفتن بازار روسیه  گفت: متاسفانه ما از فرصت ها در زمان مناسب خودش استفاده نمی کنیم. نه فقط در مقطع حذف ترکیه از بازار روسیه بلکه از مدت ها قبل هم می بایست درباره آن برنامه ریزی می شد. تذکرات زیادی به دولت در این زمینه داده شد که به آن بی توجهی شد.تجار ما هوشیارانه نسبت به این قضیه اعلام امادگی کردند. اما جلو رفتن در این پروسه باید از مجرای دولت انجام می شد و منحصرا استقبال فعالان اقتصادی در این خصوص راهگشا نبوده و نخواهد بود؛ مخصوصا اینکه روسیه در یک مقطع زمانی تعرفه هایش را تقلیل داد که می توانست به حضور ایران در این بازار کمک کند. روسیه یک بازار 300 میلیونی است که به هر حال فرصت ایده الی  برای ایران ایجاد  می کند.

وی دلیل دیگر کوتاه ماندن دست ایران از اقتصاد روسیه را نداشتن زیرساخت های حمل و نقل ذکر کرد و افزود: ناوگان جاده ای ما توان پاسخگویی به حجم معاملات احتمالی را ندارد.خصوصا در ناوگان جاده ای با مشکلات عدیده ای رودر رو هستیم.از طرفی در حمل و نقل ریلی که در مبادلات با روسیه اهمیت به سزایی دارد، یک بریدگی در کریدور شمال و جنوب در خط رشت به انزلی وجود دارد که  مانع بزرگی محسوب می شود. زیرساختهای حمل و نقل شدیدا احتیاج به توسعه و نوسازی دارند. مقیمی گفت شاید باید  به آنچه که در حال حاضر وجود دارد بسنده کرد و همین اندک سهم را از دست نداد.

جمشیدی رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده های لبنی نیز در خصوص مشکلات صادرات به روسیه گفت: استانداردهای تجاری کشور ما با استانداردهای روسیه متفاوت است لذا در مبادی ورودی دچار مشکل می شویم در حالی  که این موضوع در سایر کشورها کمتر دیده می‌شود. به عبارتی اگرچه از لحاظ سیاسی دارای مشترکاتی هستیم اما به علت مغایرت در استانداردها برای صدور گواهی های مبدا و مقصد برای محموله های صادراتی دچار مشکل می شویم.

 لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات کشورنیزدر این زمینه معتقد است کشف فرصت های صادراتی در روسیه منوط به اصلاح زیرساخت های حمل و نقلی است. ما شرایط برقراری ارتباطات تجاری با روسیه را نداشتیم.در زیرساختهای حمل و نقلی دچار ضعف های زیادی هستیم بالاخص در صنعت حمل و نقل دریایی. وی ادامه داد: مراودات بانکی با روسیه و سایر کشورها با مشکلات جدی مواجه بوده  و به علت عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی تعرفه های واردات بالاست لذا همه این ها دست به دست هم داده تا مشکلاتی برای صادرات موفق به روسیه ایجاد شود.

 

کد خبر 12341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =