مشکلات تجاری ایران و روسیه تکرار مکررات است

خلاء حضور ایران در بازار روسیه، زمانی بیش از پیش پررنگ تر شد که ایران یک فرصت سوزی چند ماهه در بازار این کشور را تجربه کرد.اگرچه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه معتقد است مشکلات تجاری ایران و روسیه تکرار مکررات است

به گزارش اگزیم نیوز، مشکلات صادرات ایران بالاخص در صنایع کشاورزی و مواد غذایی از جمله مسائلی است که انجام آن ریسک بسیار بالایی را می طلبد. از فاسد شدن مواد غذایی و مشکلات مربوط به حمل و نقل می توان دریافت که صادرات در این حوزه می تواند فارغ از سخت گیری های بین راهی، تبعات خاص خودش را داشته باشد.

چندی پیش، نشستی با حضور مسئولان و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه برگزار شده بود که در آن بر امر تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تاکیدات بسیاری شده بود این در حالی است که به گفته مسئولان کنفدراسیون صادرات ایران، صادرات به روسیه به علت کوتاهی مسئولان امر و همچنین، نبود بسترهای لازم منجر به فرصت سوزی ایران در رقابت با بازار ترکیه شد.اینک هنوز مشکلات رفع نشده تاکیدات فراوان بر همکاری با صادرکنندگان بر قوت خود باقی است.

در همین راستا، سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه اتاق ایران و روسیه در گفت و گو با اگزیم نیوز تاکید کرد: سالهاست که بین ارتباطات بانکی و اقتصادی ایران صحبت و وعده وعیدهای بسیاری داده  شده است بدون آنکه جامه عمل به آن پوشانده شود.

وی ادامه داد: مشکلات تجاری ایران و روسیه به قوت خود باقی است و پرداختن به این موضوعات فقط تکرار مکررات است و مشکلات همان مشکلات قبلی است.در شرایطی می توان در خصوص بازار روس اظهار نظر کرد که حداقل یک پلو به سمت جلو کرده باشیم و آماده تحلیل وضعیت یا صعود به پله های دیگر باشیم در حالی که این اتفاق نیفتاده است.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که مشکلات تجاری ایران و روسیه از دو بعد قابل بررسی است، این دو بعد را این گونه برشمرد: مشکلات ایران با روسیه که به عدم تجهیز ناوگان مناسب و تخصصی باز می گردد و مشکلات روسیه با ایران، که می توان به نبود هیچ بانکی برای برقراری تبادلات تجاری ایران با این کشور اشاره کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و روسیه در بخش دیگری از سخنانش به ادامه مشکلات تجاری این دو کشور پرداخت و اذعان داشت: داشتن کامیون های یخچالی و چادری و همچنین برخوردار بودن از کانتینرهای خاص از مهمترین مشکلاتی است که برای صادرات مواد غذایی و کشاورزی باید مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه به مباحث مشکلات اقتصادی روسیه با ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: نبود بانک مشترکی که تبادلات تجاری این دوکشور را در امر صادرات تسهیل کند و همچنین مشکلات مربوط به ویزا و روادید برای رانندگان و شرکتهایی که در این امر پایه کارهستند و همچنین مشکلات تعرفه های گمرکی از جمله این موارد و موانع است.

مقیمی در ادامه با تاکید بر این که البته تا حدودی مشکلات تعرفه ای حل و فصل شده است ادامه داد: اما موارد ویژه همچنان به قوت خود باقی است .

او توقف پروازهای مستقیم به آستاراخان را از دیگر مشکلات تردد در مسیر دو کشور دانست و یادآور شد: پروازهای آستاراخان در دومرحله راه اندازی و دوباره متوقف شد که این خود بسیاری برای صادر کنندگان مشکل ساز بوده است.

به گفته او،  برای معرفی بازار و فرصت های ایران و روسیه همایش مختلفی در این کشور برای معرفی بازارهای ایرانی برپا شده است و در حال حاضر مرکز تجاری آستارا خان، نمایشگاه دائمی  محصولات ایرانی برقرار کرده است تا حضور ایران در بازار روسیه نیز پررنگ تر شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 12355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =