حرکت آرام  تجاری ایران در پساتحریم

سلاح ورزی: در خصوص مسائلی همچون مراوادات بانکی واقعیت امر این است که ارتباطات بانکی از نوع سوئیفت برقرار شده ولی به دلیل محدودیت های معاملات دلاری که مربوط به برجام نبوده و این محدودیت ها از قبل توسط آمریکاییها اعمال شده بود، معاملات ما نمی تواند بر اساس دلار باشد

حسین سلاح ورزی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص فضای بعد از برجام اظهار کرد: پس از گذشت چند ماه از لغو تحریم 5 کشور قدرتمند علیه ایران، شکی نیست که مختصات فضای تجاری کشور تحت تاثیر این امر در مسیر بهبود تغییر کرده است؛ منتهی روند حرکتی این تغییرات بسیار آرام بوده و در عمل نتوانسته انتظارات رسانه ای و عمومی را آن طور که باید و شاید تأمین کند.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص مراودات اعتباری در جو جدید به وجود آمده تصریح کرد: در خصوص مسائلی همچون مراوادات بانکی واقعیت امر این است که ارتباطات بانکی از نوع سوئیفت برقرار شده ولی به دلیل محدودیت های معاملات دلاری که مربوط به برجام نبوده و این محدودیت ها از قبل توسط آمریکاییها اعمال شده بود، معاملات ما نمی تواند بر اساس دلار باشد و باید بر اساس ارزهای دیگری انجام شود که در نتیجه این اتفاق، محدودیت ها و کندی های در مسیر انجام معاملات را شاهد هستیم.

وی در ادامه افزود: از نظر ارتباط کارگزاری با بانک ها، ذکر این نکته ضروری است که بانک های بزرگ و قوی به دلیل تحریم های آمریکا، پای کار نیامدند و بانک های متوسط اروپایی ارتباط خود را برقرار کردند. سلاح ورزی در خصوص بازگشایی اعتبارات اسنادی، LC، خطوط خارجی افزود:  خوشبختانه در جهت تحقق این موارد شاهد اقداماتی از سمت دولت هستیم و شاهد این مدعا ارتباط با بانک های سوئیسی و بازگشایی های 3 ماهه و 9 ماهه بانک ها در این خصوص است.

این عضو اتاق بازرگانی در مورد حمل و نقل در فضای جدید اظهار کرد: ما در دوران تحریم های 8 ساله غرب علیه کشور مشکلات عدیده ای را در بخش های کشتیرانی و بیمه ای داشتیم که در فضای بعد از لغو تحریم ها می توان ادعا کرد بخش عمده ای از این مشکلات حل شده و صادرات و واردات ما به برخی از کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

سلاح ورزی در ادامه افزود: به دلیل تاثیرات ناشی از موضوعات خارج از برجام و کاهش روابط سیاسی با برخی کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس روند نزولی را در این بخش ها نیز داشتیم. 

به عقیده این عضو اتاق در مجموع می توان گفت فضای تجاری و بازرگانی کشور از برجام تاثیر مثبت گرفته اما این اثرات در نهایت به صورت طبیعی و تدریجی و آرام است.

سلاح ورزی در خصوص بحث تولید کشور در چند ماه گذشته اظهار کرد: در حالت کلی تولید متاثر از فضای رکود و فعالیت های کلان کشور است و به دلیل رکود عمیقی که از گذشته در کشور ما وجود دارد باید اذعان کرد که هنوز از این رکود به طور کامل خارج نشده ایم و به رونق نرسیده ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از فضای تولید ما، بهبود قوانین تولید و ظرفیت تولید می تواند متاثر از تقاضا باشد گفت: این افزایش تقاضا به طور کامل به بخش تولید منتقل نشده است و انتقادی که در این خصوص به دولت هم وارد است این  است که طی این چند ماه عزم و اراده ای قوی را از دولت ندیدیم تا با تکیه بر آن بتواند نسخه درمانی متناسب با شرایط رکود را اجرا کند.

سلاح ورزی گفت : این نسخه می تواند شامل سیاست های پولی و مالی، بحث هایی در خصوص مالیات و ... باشد که به عقیده من به دلیل تاثیرگذاری این شاخص های اقتصادی بر هم، دولت کمی با احتیاط عمل می کند و لذا نتوانسته شرایط مطلوبی را برای افزایش تولید کشور به وجود آورد.

وی در خصوص صادرات تصریح کرد: واقعیت قضیه این است که ما در بحث صادرات غیر نفتی، مقدار کاهش زیادی را تجربه نکرده ایم، اما مساله قابل توجه این است که دولت به صرف یک سری دستور العمل هایی که در آن مشوق ها و جوایز صادراتی داده است نمی تواند جهش خوبی را در این حوزه مشاهده کند و باید اقدامات عملی از لحاظ ساختاری انجام دهد.

سلاح ورزی در ادامه گفت: مادامی که ما هنوز به عضویت WTO و سازمان های تجارت بین المللی در نیامده ایم چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم در بطن ارتباط یک جانبه و چند جانبه با کشور ها موفق عمل کنیم. این در حالی است که در بحث تعرفه های ترجیهی می توان تصمیمات درستی گرفت تا به نتیجه مطلوب برسیم. به عنوان مثال عراق کشوری است که علاوه بر همسایه بودن با ایران، روابط سیاسی نزدیک هم داریم؛ در شرایط فعلی در خصوص ورود کالاهای ایرانی به کشورش تعرفه هایی را می بندد که این موضوع برای کشورهای دیگری همچون ترکیه که با آن تعرفه های ترجیهی دارد، وجود نداشته و شرایط سهل و آسان تری را مد نظر قرا داده است.

وی در ادامه در خصوص مانع دیگری که در این زمینه وجود دارد گفت :ما در این مسیر با موانع دیگری که خود ساخته و داخلی است هم مواجه هستیم که باید هرچه زود تر به فکر رفع این موانع باشیم. به عنوان  مثال نرخ مالیات صادرات صفر است و صادرات معاف از پرداخت ارزش افزوده است، این در حالی است که قانون گذار سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده که مالیات ارزش افزوده دریافت کند و امروزه شاهدیم بخش عمده ای از نقدینگی صادر کنندگان به سمت سازمان های مالیاتی روانه می شود و در آنجا ذخیره می شود که پر واضح است این اتفاق باعث شده توان تولید کننده کاهش یابد. در نتیجه این امر نمی تواند ماشین آلات مدرن خریداری کرده و خود را با تکنولوژی های به روز جهان وفق دهد و در نهایت کالاهایی تولید می کند که توان رقابت با محصولات کشورهای دیگر را نداشته و علاوه بر این که سهم بازارهای خارجی را از دست می دهد در مواری هم مجبور به واردات از کشورهای خارجی می شود.

این عضو اتاق بازرگانی در نهایت گفت: اگر دولت این مشکلات را رفع کند می تواند میوه رسیده تری از برجام چیده و چرخه اقتصادی را فعال تر کند.

کد خبر 12376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =