سال خروج از انجماد ارزی

با روی کار آمدن دولت یازدهم قیمت دلار روی یک خط مستقیم حرکت کرده اما به نظر می رسد عواملی این سکون را متوقف و افزایش قیمت ها را تقویت می کند

به گزارش اگزیم نیوز، یک نگاه کلی به روند ارزش برابری دلار به ریال در 5 ماهه نخست سال جاری فارغ از نوسانات روزانه نشان می دهد ارزش دلار طی این مدت ( ابتدای فروردین 95 تا ابتدای مرداد 95) فراز و فرودهایی داشته و عمدتاً افزایشی بوده است؛ نرخ دلار در بازار تهران طی این بازه در کانال 3400 تا 3600 نوسان داشته است.

همچنین با توجه به نمودار زیر که نقاط پیک نوسان ارز را نشان می دهد می توان نتیجه گرفت بازار ارز در سال جاری از ثبات نسبی دو سال اخیر فاصله گرفته است. تجربه نوسانات دلاری سیگنال خروج از انجماد ارزی را به بازارهای اقتصادی ارسال می کند و به این ترتیب با قوت گرفتن احتمال یکسان سازی نرخ ارز شاهد شکل گیری انتظارات مختلف مبنی بر احتمال کاهش یا افزایش نرخ دلار بازار آزاد هستیم.

پس از برگزیت ارزش دلار در بازار تهران شاهد یک افت نسبی بوده و بعد مسیر آن در یک کانال با ثبات ادامه یافت. نرخ برابری دلار به ریال در بازار تهران در سومین روز از مردادماه معادل ۳۵۴۳۰ ریال  بوده است. این نرخ بدون در نظر گرفتن پیک هیجانی برگزیت در گروه بالاترین نرخ های دلار طی ماه های اخیر قرار می گیرد و حاکی از ادامه مسیر افزایشی و البته ملایم نرخ ارز در سال جاری است.

به نظر می رسد، سیگنال های نوسانی بازار سرمایه و عدم تحقق رشد مورد انتظار شاخص در اولین ماه از سال جاری موجب شد تا بخشی از نقدینگی سرمایه گذاران به سمت بازار ارز حرکت کند. در این میان افزایش تقاضای ارز به منظور سفرهای نوروزی می تواند به عنوان یکی از دلایل مسیر صعودی دلار در ابتدای سال 95 مطرح باشد. هیجان بازار ارز در نیمه فروردین ماه به اوج خود رسید و پیک نمودار ارزش دلار چهاردهم فروردین در 35360 ریال به ازای هر دلار ثبت شد. ادامه نوسانات نرخ دلار تا اوایل تیرماه در یک کانال با ثبات ادامه یافت.

آمارها نشان می دهد موج افزایشی بعدی با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رقم خورد. به این ترتیب سوم تیرماه مطابق با 23 ژوئن با ثبت نتایج آرای همه پرسی در بریتانیا مبنی بر رای حداکثری به برگزیت نرخ دلار در بازارهای جهانی یک جهش هیجانی را تجربه نمود. صعود هیجانی ارزش دلار در بازار آزاد تهران تا 35600 ریال به ازای هر دلار ادامه یافت و پیک روند صعودی دلار ناشی از برگزیت در در 11 تیرماه با توقف ارزش دلار در سطح 35600 ریال به ثبت رسید.

پس از آن ارزش دلار در بازار تهران شاهد یک افت نسبی بوده و بعد مسیر آن در یک کانال با ثبات ادامه یافت. ثبت نرخ برابری دلار به ریال در روزهای نخست هر ماه طی سال 95 نشان می دهد قیمت دلار در تاریخ امروز 2 مرداد 95 بدون تغییر نسبت به اولین روز ماه معادل 35340 ریال  بوده است. این نرخ بدون در نظر گرفتن پیک هیجانی برگزیت در گروه بالاترین نرخ های دلار طی ماه های اخیر قرار می گیرد و حاکی از ادامه مسیر افزایشی و البته ملایم نرخ ارز در سال جاری است.

لازم به ذکر است با توجه به تاریخچه سیگنال دهی ارز مبادلاتی به بازار آزاد، قوت گرفتن احتمال یکسان سازی ارز و تاکید بر ارز تک نرخی از سوی مقامات مسئول می تواند منجر به افزایش نرخ دلار در ماه های آتی شود. از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی معتقدند به دلیل اولویت تثبیت تورم برای دولت، یکسان سازی ارز در یک کانال میانی کمتر از نرخ بازار آزاد و بالاتر از ارز مبادله ای تثبیت خواهد شد و لذا گرانی ارز را بدنبال نخواهد داشت.

نکته قابل توجه درباره سیر صعودی نرخ ارز تداوم رکود اقتصادی بر صنایع و تولید کشور است؛ ادامه رکود و رخوت در فضای کسب و کار تولیدی و صنعتی تمایل سرمایه گذاری را به سمت واردات کشانده است و به عبارتی برخی فعالان اقتصادی با قطع امید از رونق تولید به سودآوری واردات متمایل شده اند. این امر افزایش تقاضا برای ارز را به دنبال داشته و به این ترتیب می تواند عاملی برای صعود ملایم ارزش دلار در سال 95 باشد.

گفتنی است، شکل گیری فضای انتظاری پسابرجام پیش از سال 95 به معنای انتظار برای خروج آنی از دوره رکود و در مقابل عدم تحقق این فرضیه در سال جاری موجی از نااطمینانی را برای بازارهای اقتصادی به همراه داشته است. به این ترتیب شاهد نوسانات نسبی و عدم بازدهی متناسب در بازارها اعم از بازار سرمایه و بازار ارز بوده ایم و میتوان گفت این امر به تشدید و ادامه رکود در اقتصاد دامن زده است.

ارزش جهانی دلار، بالاترین سطح  درسال 95

رویترز در گزارشی نوشت به لطف آغاز مجدد گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا از سوی فدرال رزرو ارزش دلار افزایش یافت. در حالی که انتظار می رود بانک های مرکزی دیگر نیز سیاست های پولی جدید را با مشوق های تازه ای در دستور کار قرار دهند.

براساس گزارش رویترز، ارزش دلار در دور روز گذشته 15 صدم درصد در برابر سبد ارزی افزایش یافت و این بالاترین سطح در چهار ماه گذشته است. پوند انگلیس 1.4 دهم درصد در برابر دلار کاهش یافت و به بهای 1.3099 دلار مبادله شد. ین ژاپن نیز با کاهشی 15 صدم درصدی در مقابل دلار مواجه شد و هر 105.95 ین ژاپن در ازای یک دلار آمریکا مبادله شد.گفتنی است واقعه برگزیت مهم ترین عامل بهم زدن مبادلات در بازارهای ارزی و پیروزی دلار بر ارزهای اروپایی طی ماه های اخیر بوده است.

کد خبر 12401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =